[column] Harry Westbroek van NieuwsBugamor naar MarketingTribune

[column] Harry Westbroek van NieuwsBugamor naar MarketingTribune
  • Algemeen
  • 21 jul 2022 @ 10:45
  • 10828 x gelezen
  • Link
  • Harry Westbroek
    Harry Westbroek

    ondernemer en consultant
    Proximity Wolves
  • StorytellingPersonaliaMarketing

Op 23 oktober 1984 verscheen de eerste NieuwsBugamor in een verzending van 30.000 exemplaren naar de marketing- en communicatie industrie. We schrijven nu zomer 2022 en tot het verschijnen van deze column is bijna 35 jaar verstreken.

NieuwsBugamor en MarketingTribune zijn twee totaal verschillende dieren van dezelfde familie, zoals een wilde zebra verwant is aan een springpaard. De zebra is wild en reageert instinctief terwijl een paard met een professionele ruiter over de hindernissen springt en er niet gewoon dwars doorheen gallopeert.

Diederik Habbema, mijn voorganger zei altijd: 'onze strategie is de vlucht vooruit maar wel met de diepe zakken van Wim.' Wij stonden in de reclame- en media-wereld bekend als die wilde jongens van Bugamor uit Almere.

Vandaag wordt de soep niet zo heet gegeten. Adformatie en MarketingTribune hebben de markt netjes verdeeld en de overlap geminimaliseerd. Nu was de Bugamor-aanpak een Red Ocean strategie in optima forma of misschien ook niet.

Bugamor ontwikkelde de lezersmarkt (Adformatie was gratis), de advertentiemarkt van de reclamebureaus en de markt van de MKB toeleveranciers van de communicatie-industrie. De drie genoemde markten waren toen nagenoeg non-existing. Na de overname door de Weekbladpersgroep en later Elsevier zullen deze markten zijn versnipperd of verdampt.

De executie van een Blue Ocean Strategy (BOS) impliceert ook een BOS organisatie, ‘structure follows strategy’. In het geval van een vervreemding van de aandelen van een BOS organisatie kan het voor de overnemende partij weleens uitdraaien op de spreekwoordelijke kat in de zak. Springpaarden zijn immers geen zebra’s.

Ik zou deze confrontatie met Adformatie in handen van Willem Sijthoff ook niet aan gaan. Mijn uitgeef-carrière is overigens bij Sijthoff Pers begonnen als advertentie aquisiteur van het huis aan huisblad De Koerier. In het oude Haagsche Courant gebouw maakte ik iedere woensdagavond de advertentiepagina’s van mijn krantje op.

Ik ga deze column invullen met bijdragen over Marketing, Media, Mensen en verhalen uit de oude NieuwsTribune-doos (1984-1989), met uw goed vinden. Ik nodig u uit voor een duurzame marketing- en communicatiesafari. U en al onze collega’s.

Harry Westbroek MBA
columnist MarketingTribune

 

Harry Westbroek

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken