Hoe marketeers meer uit hun data kunnen halen

Hoe marketeers meer uit hun data kunnen halen
  • B2b
  • 23 jun 2016 @ 15:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingBig dataLeadgenerator

‘Data’ is een marketing term die velen van ons gebruiken om groepen contacten of cijfers te in te delen die we verzamelen als referentie of voor analyse. Hoewel we het belang van data zeker erkennen, missen veel marketeers toch een truc om deze content bij events succesvol om te zetten in waardevolle leads. Dat is de mening van David Chalmers, managing directeur Cvent Europe Ltd.

Wat kunnen we volgens Chalmers doen om zeker te zijn dat we de voordelen voor ons bedrijf die in deze data liggen opgesloten optimaal gebruiken? En hoe weten we zeker dat we meer doen dan ‘postvakken in’ simpelweg bestoken met algemene verkoopmails die snel bij ‘verwijderde items’ terecht komen? Chalmers geeft een aantal tips!

RFID
Chalmers: ‘Een van de belangrijkste fasen van dit proces is data aggregatie. Als je alles nog steeds met de hand doet, is het nu tijd om event management software te gaan gebruiken die de mogelijkheid heeft al je data centraal op te slaan en trends op te sporen door activiteiten gedurende een serie events te vergelijken. Dat is veel interessanter dan een losstaand event te analyseren. Afgelopen jaren is event management software veel goedkoper en kant en klaar inzetbaar geworden, zodat nu ook kleinere organisaties profiteren van nieuwe producten die waarde aan hun events kunnen toevoegen.’

Een voorbeeld hiervan is volgens Chalmers het toenemend gebruik van RFID (radio frequency identification) oplossingen tijdens events, waardoor organisatoren meetbaar kunnen nagaan wat mensen op events werkelijk doen, in plaats van af te gaan op de interesses die ze bij hun aanmelding opgaven.

Winnen of verliezen
Het zorgvuldig structureren van data die je tijdens events verzamelt, door gebruik te maken van de nieuwste event management technologie, zorgt dat je verkopers direct toegang hebben tot veel waardevollere en tijdige informatie. Chalmers: ‘Zo kunnen ze op basis van de betrokkenheid van bedrijven bij het event bepalen welke leads ze met voorrang moeten behandelen. Deze leads kunnen ze veel gerichter en gepersonaliseerd opvolgen, in plaats van algemeen te pitchen, wat vaker niet dan wel resultaat heeft.

Kortom: een dieper inzicht in je de data die je uit verschillende bronnen hebt, verbetert je prestatie, omdat zowel marketing als verkoop gerichter kunnen opvolgen. Uiteindelijk zal het graven in je data, gekoppeld aan een betere manier om informatie en leads op events te verzamelen, op zijn beurt een persoonlijker benadering van je communicatie vergemakkelijken. En dat is vaak het verschil tussen het winnen of verliezen van een order.’(Bron: b2bmarketing.net)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken