[column] Welke bank biedt nog meerwaarde?
- B2b
- 13 jul 2023 @ 13:48
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen® - Geen tag
- 13 jul 2023 @ 13:48
- Leo van Sister
Wie - buiten de bankmedewerkers om - hoor je nog wel eens enthousiast over zijn of haar bank praten? Sinds de bankencrisis is het toch al lage vertrouwen in banken nog verder afgenomen. Bovendien zijn banken minder services gaan verlenen. Wat hebben bankiers geleerd van de crisis?
Bankcrisis fnuikend voor banken en hun klanten
De bankencrisis, ook wel kredietcrisis genoemd, werd veroorzaakt door financiële instellingen en met name banken en begon in het najaar van 2007 en liep ver door tot eind 2011. Ook in de jaren daarna was er veel financiële turbulentie, vooral ook bij particulieren en bij bedrijven. Daar heeft de bankwereld behoorlijke imago- en reputatieschade mee opgelopen.
Een bankcrisis wordt gekenmerkt door de insolventie, het niet meer aan zijn financiële verplichtingen kunnen voldoen, van het banksysteem. Een bankcrises zoals destijds had een groot risico voor bankruns en maakte grote noodmaatregelen en reddingsoperaties, zoals de nationalisatie door de overheid van een aantal grote banken, noodzakelijk.
Het gevolg was dat veel banken met belastinggeld genationaliseerd werden en dat de economie langdurig zware klappen kreeg. Al met al heeft de financiële crisis zo’n 8 jaar geduurd. Vele bedrijven leden in die jaren flink omzetverlies.
Banken moesten zich opnieuw uitvinden
De overheid heeft een aantal banken genationaliseerd om te voorkomen dat o.a. spaargeld van burgers zou verdwijnen. Daarnaast hebben banken dwingende maatregelen opgelegd gekregen om hun balansen sterk te verbeteren, zodat ze in de toekomst beter bestand zijn tegen grote financiële tegenvallers.
Ook moesten banken van de overheid veel klantgerichter gaan werken, en dat bleek best een lastige opgave voor veel banken. Hele programma’s werden er opgetuigd, samengesteld door dure consultancybureaus. Met minder mensen moest er zwaar ingezet worden op ICT en werden de websites van banken opgetuigd met nieuwe functies. De moderne consument wil nu eenmaal alles online snel en veilig kunnen afhandelen.
De bankconsument is veeleisender en mondiger geworden, dus het proces moet wel kloppen. De consument (klant) die niet snel zijn vraag of wens ingevuld ziet, klaagt al snel op social media. Dat verklaart waarom financiële instellingen actieve webcareteams hebben opgetuigd.
Cijfers bankenmonitor
|
Algemeen |
Internet- en mobiel bankieren |
Kosten |
Service |
Regio Bank |
9,5 |
8,8 |
6,5 |
8,9 |
ASN Bank |
9,1 |
8,5 |
6,5 |
8,5 |
Knab |
8,4 |
8,5 |
6,4 |
8,4 |
Triodos Bank |
8,3 |
8,1 |
5,3 |
8,2 |
SNS |
8,1 |
8,4 |
5,9 |
8,1 |
ING |
7 |
8,2 |
5,1 |
7,3 |
Rabobank |
6,9 |
8,1 |
5,3 |
7,1 |
ABN Amro |
6,7 |
8,1 |
5,1 |
7 |
Peildatum: september 2022
Bron: De beste bank volgens consumenten | Consumentenbond
Reputatie van banken is wisselend
De reputatiescore van banken is veelal relatief laag geweest en stond sterk onder druk in de kredietcrisis jaren. In het algemeen geldt dat hoe kleiner de bank, hoe meer vertrouwen er is. Daarnaast hebben lokale banken zoals de Regiobank ook meer het vertrouwen van de klant. Verder hebben banken zoals Triodos en ASN, die te boek staan als meer duurzame banken, ook een hogere score.
De grote banken zoals ING, Rabo en ABN Amro zien duidelijk lagere scores bij de consument. Vooral de hoge bankkosten zijn hier debet aan. Het vertrouwen in de sector en eigen bank bleef in 2020 weliswaar stabiel, maar met een score van 3.0 op een 5-puntschaal is het toch erg mager.
Hier kun je meer lezen over het vertrouwen in de banksector: nvb-vertrouwensmonitor-banken-2020.pdf
Bankenmissers
De grootste ergernis van klanten is het feit dat de banken zelf een hoge rentevergoeding van de ECB krijgen, momenteel 3,5% tot 4%, terwijl spaarders bij de meeste banken worden afgescheept met een fooi. Daarnaast is de hypotheekrente voor klanten intussen flink opgelopen, terwijl de winsten van banken behoorlijk zijn gestegen.
Terwijl de klant er vrijwel niets van merkt, blijven de bankkosten voor de klant nog altijd flink stijgen. Ondanks dat vrijwel alles digitaal afgehandeld wordt. ABN Amro spant daarbij de kroon met een stijging van 50%, maar ook de Rabobank kent hoge bankkosten voor klanten.
Kleine ergernissen komen ook voor. Zo maakte ik zelf onlangs per ongeluk een groot bedrag voor mijn vakantie over naar blijkbaar een verkeerde bankrekening. Dat geeft dan meteen een hoop gedoe. Om mijn geld terug te halen belde ik de Rabobank enkel om te informeren of de rekening überhaupt wel actief is. Daar mag men geen mededeling over doen en dus liep het spoor dood. Lekker behulpzaam.
Het nieuwe bankieren met de klant in de hoofdrol
Het nieuwe bankieren zal vooral de klanten meer in de driverseat zetten en de diensten en services zullen steeds meer tailormade gemaakt worden. Een aardig voorbeeld daarvan is de Bunq bank, die zichzelf ‘the bank of the free’ noemt. Niet de bank, maar de klant bepaalt waarin geïnvesteerd wordt. De bank heeft sterk de focus op het verbeteren van het klimaat en heeft daarom onder meer de easy green account voor hun klanten. Ook de Knab-bank is met haar services beduidend meer gericht op haar ZZP-klanten. Digitale dienstverlening biedt veel kansen om groepen te helpen makkelijker hun bankzaken te regelen. Maar het wachten is misschien ook wel op echte people banken, banken waar klanten via hun bank aan elkaar geld lenen.
Ook banken zullen een keer moeten gaan begrijpen dat het bij bankieren intussen niet zozeer meer gaat over winst maken voor de bank zoals nu bij de grootbanken nog veelal het geval is, maar dat het veel meer om waarde gaat. Waarde voor de samenleving, dus duurzaamheid in handelen en investeren en vooral ook waarde voor de klant zelf.
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen®
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
- vertrouwen
- rente
- menselijke maat
- banken
- financieel
- klanten
- kosten
- consument
- crisis
- reputatie
- digitalisering
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management