Verkiezing van slechtste slogan is gestart

Verkiezing van slechtste slogan is gestart
  • Bureaus
  • 7 dec 2015 @ 15:44
  • 17521 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsCopywritingCommunicatieMarketing

Wat is de slechtste slogan van 2015? Ook dit jaar zijn er weer heel veel slogans ingestuurd bij het landelijke platform Slechte Slogans: in totaal 279 stuks. De allerslechtste slogan wordt gekozen door het publiek, dat tot 14 december kan stemmen. De Slechte Slogans Verkiezing wordt dit jaar voor de vierde keer gehouden.

Een tienkoppige jury heeft de shortlist samengesteld met de tien slechtste slogans van uiteenlopende bedrijven. Het publiek kan van 7 tot 14 december 12:00 uur stemmen op Sloganverkiezing.nl. De uitslag wordt bekendgemaakt op dinsdag 15 december. Voorgaande jaren wonnen ‘The worst musical ever’ (Hema, de musical), ‘It’s De Cock that makes the man’ (Jan de Cock mode) en ‘Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord’ (aannemer Leon Braak).

De tien genomineerde slechtste slogans van 2015 zijn:

  • Voor ‘n plasje of ‘n scheetje: huur een Aarts-WC-tje (Aarts sanitair service, Eindhoven);
  • Zit u te balen om Chinees te halen, bel dan zonder vrees: de Race Chinees! (Azië Wok, Roosendaal);
  • Wilt u ook een kale poes? (Beausense beautysalon, Landsmeer);
  • Ed your service (Ed Zorn Dakbedekking, Nieuw-Vennep);
  • Grenzeloos moeizaam! (HGE Transport, Vlaardingen);
  • Regelrecht van kippekont naar mensenmond (eierhandel Marco Kleijer, Putten);
  • Rara wie Bunnik? (autodealer Nefkens, Bunnik);
  • Iedere paal gaat er in (heibedrijf Steenman, Oosterblokker);
  • Van korstjes krijg je borstjes (bakkerij Van den Bemd, Roosendaal);
  • Ik cake al naar je uit (Van Dijk banket, Zwartsluis).

Bij een reclameslogan is de scheidslijn tussen ‘tenenkrommend slecht’ en ‘stiekem best grappig’ flinterdun, zoals ook is te lezen in het decembernummer van Onze Taal. De winnende slogan van 2012 ('De worst musical ever' van Hema) zorgde voor veel reacties op sociale media: velen vonden de slogan juist erg geslaagd. Ook de slechtste slogan van Nederland in 2013 ('It’s De Cock that makes the man' van modezaak Jan de Cock) was een grote hit. Niemand vond hem echt goed, behalve de eigenaar van de Tilburgse modezaak. De winnaar van vorig jaar – 'Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord' – was weliswaar onbegrijpelijk, maar bezorgde de ondernemer wel veel positieve reacties en publiciteit.

Wat maakt een slogan slecht? Inmiddels zien initiatiefnemers Christine Liebrecht en Tefke van Dijk een aantal patronen: 'Veel slogans bevatten foute woordgrappen. Er bestaan meer dan tien slogans met een variant op hout, zoals Vertrhout in hout (Tenten) of Het hout nooit op! (Jongeneel). Ondernemers schuwen niet om te spelen met de Engelse taal. Zo zijn bij vleesbedrijven leuzen met steak of meat populair: 'Onze slagers laten u niet in de steak' (Keurslager) of 'Pleased to meat you!' (Perier’s Vleesbedrijf). Daarnaast zien we veel slogans voorbijkomen met een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau: niet te ingewikkeld en gemakkelijk te onthouden. Bijvoorbeeld: 'Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus' en 'Tapijt zonder spijt' (Handelsmarkt). Voor veel bezoekers van de website zijn zulke slogans een onuitputtelijke bron van ergernis.'

Voor bedrijven is een slogan de ideale manier om met een paar woorden een product of dienst onder de aandacht te brengen. Met een pakkende en unieke slogan kunnen zij zich onderscheiden van de concurrent. Het lijkt gemakkelijk om een slogan te verzinnen, maar inmiddels heeft Slechte Slogans in het archief al ruim 850 leuzen die mensen slecht vinden. Nederlanders en Belgen zenden massaal slogans in die zij in het dagelijks leven tegenkomen: op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, affiches en in advertenties.

Van Dijk: 'Met de Slechte Slogan Verkiezing willen we bedrijven bewust maken van het effect van hun slogan. Niet elke slogan slaat goed aan bij het publiek.' Liebrecht vult aan: 'Maar aan de andere kant zien we ook: tenenkrommend of niet, de slogans trekken ook de aandacht.'

Tot 14 december 2015 12.00 uur kunnen mensen via de website Sloganverkiezing.nl stemmen op de slechtste slogan van dit jaar. Het ‘winnende’ bedrijf krijgt de Blauwe Tegel (een Delftsblauw tegeltje met de eigen slogan) om te voorkomen dat er nog een keer een slechte slogan uit de pen vloeit. 

www.slechteslogans.nl

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken