Het Verdwenen Merk (3): Wim Ubachs over Choq
- Bureaus
- 2 sep 2016 @ 14:03
- Link
-
Richard Otto
Founder
Tens Media - MerkenMarketing
- 2 sep 2016 @ 14:03
- Richard Otto
In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: reclameman Wim Ubachs
Ubachs: 'Choq. Was ooit de brutale uitdager van Chocomel. Allemaal aan de Choq! Ik won er een Effie mee. Chocomel werd gedwongen tot vernederende prijsacties. Toen kwam er een nieuwe marketingmanager met een merkwaardig besluit en die blies het hele verhaaltje uit!'
Over Choq
Voor shoppende moeders was Chocomel een goed alternatief voor traditionele chocolademelk. Het nieuwe merk Choq besloot zich echter op een hele andere groep te richten; de kids. Met stoere reclames moest het een cool merk worden. Een succesvolle aanpak zo bleek al snel!
Het grote Nutricia had uiteindelijk 35 procent van de markt in handen met Chocomel. Friesche Vlag volgde met 10% voor Choq op een tweede plek. De rest van de chocomelkmarkt was versnipperd over huismerken en importmerken als Stabilac. Na enkele fusies vielen de merken Choq en Chocomel samen onder één zuivelbedrijf: Friesland Foods (tegenwoordig FrieslandCampina). In 2002 maakte deze gigant de keuze om te stoppen met het jongerenmerk Choq, zodat het zich volledig kon richten op het sterkere merk Chocomel.
Leuk feitje tenslotte: Choq heeft ooit een rechtzaak moeten voeren tegen het merk Tjolk. Laatstgenoemde vond de merknaam Choq teveel op haar eigen naam lijken. De rechter vond van niet, waardoor Choq gewoon kon blijven bestaan.
Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.
Lees ook:
Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel
-
Richard Otto
- Werkt bij: Tens Media
- Functie: Founder
- Website:http://www.tensmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing