Het Verdwenen Merk (3): Wim Ubachs over Choq

Het Verdwenen Merk (3): Wim Ubachs over Choq
  • Bureaus
  • 2 sep 2016 @ 14:03
  • 34046 x gelezen
  • Link
  • Richard Otto
    Richard Otto

    Founder
    Tens Media
  • MerkenMarketing

In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: reclameman Wim Ubachs

Ubachs: 'Choq. Was ooit de brutale uitdager van Chocomel. Allemaal aan de Choq! Ik won er een Effie mee. Chocomel werd gedwongen tot vernederende prijsacties. Toen kwam er een nieuwe marketingmanager met een merkwaardig besluit en die blies het hele verhaaltje uit!'

Over Choq
Voor shoppende moeders was Chocomel een goed alternatief voor traditionele chocolademelk. Het nieuwe merk Choq besloot zich echter op een hele andere groep te richten; de kids. Met stoere reclames moest het een cool merk worden. Een succesvolle aanpak zo bleek al snel!

Het grote Nutricia had uiteindelijk 35 procent van de markt in handen met Chocomel. Friesche Vlag volgde met 10% voor Choq op een tweede plek. De rest van de chocomelkmarkt was versnipperd over huismerken en importmerken als Stabilac. Na enkele fusies vielen de merken Choq en Chocomel samen onder één zuivelbedrijf: Friesland Foods (tegenwoordig FrieslandCampina). In 2002 maakte deze gigant de keuze om te stoppen met het jongerenmerk Choq, zodat het zich volledig kon richten op het sterkere merk Chocomel.

Leuk feitje tenslotte: Choq heeft ooit een rechtzaak moeten voeren tegen het merk Tjolk. Laatstgenoemde vond de merknaam Choq teveel op haar eigen naam lijken. De rechter vond van niet, waardoor Choq gewoon kon blijven bestaan.

Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.

Lees ook:
Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel 



Richard Otto

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken