Wereld Alzheimer Dag: commercial pleit voor dementievriendelijk Nederland

Wereld Alzheimer Dag: commercial pleit voor dementievriendelijk Nederland
  • Bureaus
  • 21 sep 2016 @ 11:59
  • 14387 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • StorytellingMaatschappijCommercialsCampagnes

Het is vandaag Wereld Alzheimer Dag. dat krijgt extra aandacht via een eerste tv-commercial van de campagne ‘Samen dementievriendelijk’ op de zenders van de publieke omroep. Daarin vertelt een vrouw met dementie hoe fijn zij het vindt als mensen haar op weg helpen wanneer zij het zelf even niet meer weet. De commercial roept op om met een klein beetje moeite het leven van mensen met dementie makkelijker te maken.

De campagne bestaat onder meer uit trainingen en tv-commercials. Deze hebben tot doel om de kennis te vergroten over hoe om te gaan met mensen met dementie en zo Nederland dementievriendelijker te maken.

'De urgentie is groot omdat het aantal mensen met dementie toeneemt door de vergrijzing', zegt Nienke van Wezel, projectleider van Samen Dementievriendelijk. 'Daarnaast wonen mensen met dementie steeds langer thuis. Zodoende komen we in onze samenleving steeds vaker mensen met dementie tegen.'

'Nederland bewust maken van impact dementie'

'Samen Dementievriendelijk' is een gezamenlijk initiatief van pensioenfonds PGGM, Alzheimer Nederland en het ministerie van VWS en is onderdeel van het Deltaplan Dementie. Van Wezel: 'Wij willen de komende vijf jaar Nederlanders bewust maken van de impact van dementie. Het helpt als mensen dementie niet alleen weten te herkennen, maar vervolgens ook iets kunnen betekenen voor iemand met dementie of een mantelzorger.'

Op de website Samendementievriendelijk.nl kunnen mensen zich aanmelden als dementievriendelijk en een korte online training doorlopen. Daarin worden handvatten aangereikt om goed om te gaan met mensen met dementie. 

Voor een aantal branches zijn en worden specifieke trainingen ontwikkeld. Zo zijn inmiddels de trainingen ‘Op het gemeentehuis’ en ‘In de winkel’ ontwikkeld. Deze kunnen zowel online als op locatie plaatsvinden. Deelnemers leren vaardigheden in de omgang met mensen met dementie binnen hun eigen context.



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken