Qurrent opent aanval op fossiele energiebedrijven
- Bureaus
- 31 okt 2018 @ 11:29
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnderzoekMaatschappijMVOCampagnes
- 31 okt 2018 @ 11:29
- Jeroen Mirck
Groene stroomleverancier Qurrent is daarom een campagne gestart waarmee zij Nederlanders wil wakker schudden. Huishoudens die groene stroom kopen bij grote fossiele energiebedrijven dragen indirect bij aan het langer openhouden van kolencentrales in Nederland.
Uit onderzoek blijkt dat het wel degelijk uitmaakt bij welke leverancier mensen groene stroom kopen.
Door consumenten bewust te maken van de duurzaamheidsscore van hun stroomleverancier, wil Qurrent hen oproepen over te stappen naar een 100 procent groene stroomleverancier en daarmee de noodzakelijke energietransitie versnellen. Nu nemen veel Nederlanders groene stroom af bij leveranciers die daarnaast ook grijze stroom uit kolen- en gascentrales leveren. Op deze manier dragen Nederlanders die groene stroom afnemen alsnog bij aan de winstgevendheid van niet duurzame bedrijven en dus indirect aan het openhouden van kolencentrales, legt Qurrent in de campagne uit.
'Duurzaamheid valt vies tegen'
'Veel stroomleveranciers wekken de indruk heel duurzaam bezig te zijn, maar als we kijken naar het cijfer dat zij voor duurzaamheid krijgen, dan valt dat vies tegen. Qurrent ziet het als haar taak om het eerlijke verhaal te vertellen aan de hand van het onderzoek', stelt Serge van Lier, directeur van Qurrent.
Op de nieuwe website Qurrent.nl/consumentenbond kunnen mensen checken hoe groen hun stroomleverancier echt is. Ook kunnen ze zien hoeveel CO2 ze besparen door over te stappen naar een echt groene stroomleverancier. Qurrent maakt daarvoor gebruik van de cijfers van de afgelopen jaren van het onderzoek naar de duurzaamheid van Nederlandse stroomleveranciers door de Consumentenbond, Greenpeace, WISE en Natuur & Milieu. Daaruit blijkt dat de helft van de Nederlandse energieleveranciers een onvoldoende scoort en dat hun vooruitgang over de afgelopen jaren niet snel gaat. Binnenkort komt het nieuwe rapport over 2018 uit.
Nederland bungelt onderaan
In Nederland was in 2018 slechts 6,6 procent[1] van alle opgewekte energie duurzaam. Ter vergelijking: Portugal, Litouwen, Roemenië en Kroatië doen het een stuk beter als het gaat om het aandeel van energie uit hernieuwbare bronnen[2]. Nederland bungelt in Europa onderaan op het gebied van duurzaamheid. Volgens Qurrent zorgt de trage omslag van vooral grote stroomleveranciers naar groene stroom ervoor dat dit niet verandert. Consumenten kunnen door een overstap naar een 100 procent groene stroomleverancier zelf de energietransitie versnellen.
Qurrent wil mensen met de campagne triggeren om zelf te checken hoe groen hun leverancier is. 'Als je zeker wilt weten dat je groene energie afneemt die bijdraagt aan de verduurzaming van Nederland, baseer je dan niet op de mooie praatjes van veel stroomleveranciers', zegt Van Lier. 'Die roepen om het hardst dat je 100 procent groene stroom bij hen kan afnemen. Kijk alsjeblieft verder en baseer je keuze op het onderzoek van de Consumentenbond en anderen, waarin stroomleveranciers cijfers krijgen voor duurzaamheid. Want het laatste wat je wilt is bijdragen aan het openhouden van een kolencentrale, toch?'
Dat is volgens Qurrent toch echt wat je doet als je klant bent bij grote fossiele energiebedrijven, zelfs als je daar groene stroom afneemt. Die doen naar onze mening te weinig moeite om die vervuilende centrales te sluiten. Laat je dus niet misleiden en kies een groen product bij een 100% groene leverancier. Want hoe meer mensen hiervoor kiezen, hoe sneller de energietransitie zal plaatsvinden.'
Groenste stroomleverancier
Qurrent is de grootste energiecoöperatie van Nederland en door de Consumentenbond, WISE, Greenpeace en Natuur & Milieu al vier jaar op rij uitgeroepen tot de groenste stroomleverancier van Nederland. Qurrent streeft naar een Nederland vrij van fossiele energie. Bij Qurrent ben je verzekerd van 100 procent groene stroom van Nederlandse wind en zon, en CO2-gecompenseerd gas. Meer informatie: www.qurrent.nl.
De campagne bestaat onder andere uit: radio (spot en weersponsoring), online video, display, samenwerking met Piets Weer en Wendy magazine, PR-campagne en Feyenoord-activatie, waarvan Qurrent hoofdsponsor is.
Credits
Opdrachtgever: Qurrent
Bureau: The Valley
Verantwoordelijk bij klant: Martine Batenburg, Mattijs Winter, Inge van de Meijel, Chantal de Rooy, Edward Ouwerkerk
Visual Design: Shannon Kooistra
User Experience Design: Jeffrey de Jong
Eindverantwoordelijk bij The Valley: Rory de Graaf
Account / Projectmanagement: Anouk van Schaik
PR: Lot Bosch van Drakestein
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- YoungCapital lanceert campagne Boost Your Boomer
- Campagne Natuurhuisje voor derde jaar gecontinueerd
- Green Food Lab in zee met met Schuttelaar & Partners
- Croma focust op TikTok om jongere generaties te bereiken
- Teamleader publiceert editie 2 van Agency Life-magazine
- Drie vragen aan… Michiel Rijshouwer
Laatste Nieuws
- Odido lanceert campagne voor... 23-01-2025
- Ministerie OCW lanceert campagne... 23-01-2025
- Drie vragen aan... Gijsbregt Vijn23-01-2025
- Yuki en The Other Agency altijd... 23-01-2025
- Nieuw bureau exclusief voor de... 23-01-2025
- Croma focust op TikTok om jongere... 22-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day