Deze 1-aprilgrappen scoren in 2019

Deze 1-aprilgrappen scoren in 2019
  • Bureaus
  • 1 apr 2019 @ 11:20
  • 20897 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Social mediaCampagnesContentVirale marketing

Geen contentmarketeer kan het laten lopen: de 1-aprilgrap. De hamvraag is welke grappen zijn zó goed dat ze viraal gaan. En durven marketeers nog wel écht gewaagd uit te hoek te komen? Wij zetten de meest opvallende inhakers op een rij.

Het viel vorig jaar al op dat veel bedrijven op safe speelden met 1 april. Het is zeker denkbaar dat de ophef over nepnieuws daar een doorslaggevende rol bij heeft gespeeld, al is het ook een feit dat veel bedrijven simpelweg het risico niet willen lopen dat het misleiden van klanten tot negatieve publiciteit leidt.

Het vermoeden dat de nepnieuws-discussie een rol speelt, wordt dit jaar beaamd door Bas Welling van reclameproducent Wefilm, die bij RTL Z waarschuwt om niet te lang te wachten met de onthulling. 'Zeker in deze tijden van nepnieuws.' Als slecht voorbeeld noemt hij Hak, dat in 2009 aankondigde te stoppen met een populair product, in dit geval de bruine bonen ‘vanwege het broeikaseffect’. 'De kritiek die dat opleverde, is precies wat je moet voorkomen.'

Andere voorbeelden van slechte grappen zijn het verdwijnen van de Hema-rookworst, Ola dat geen raketjes meer zou verkopen en Esso dat stopte met Euro95, aldus Welling. 'Met zo'n actie roep je negatieve reacties op. En het is ook gewoon niet heel grappig.'

Deze grappen scoorden in 2019

Hoe pakken bedrijven 1 april dit jaar aan? Vanwege het weekend voorafgaand aan de fopdag zijn veel ludieke campagnes al in de loop van afgelopen week gelanceerd, met alle risico van dien dat ze voortijdig worden ontmaskerd. De volgende acties sprongen het meest in het oog.

  • Dogkini. 'Trend-alert! Dogkini’s worden dé hit deze zomer', belooft Hunkemöller. Half april in de winkels, maar vanaf 'begin april' al te bestellen: een bikini voor je hond, zodat hij (of zij) 'zodat je ook op het strand samen met je hond een strandfoto kunt maken'.
  • No Sweat Selfie Zone. Deze nieuwe plek bij Basic-Fit wordt speciaal in het leven geroepen voor het maken van gym-selfies. 'Het wordt een plek waar leden de perfecte content voor hun social media kunnen schieten (zonder zichzelf per se echt in het zweet te hoeven werken).'
  • Oost-Indische Oorspray. 'Last van tijdelijke doofheid? Of een partner of kinderen met selectief gehoor? De nieuwe A.Vogel Oorspray Oost-Indische kers kan je helpen. De zuiverende eigenschappen van de Oost-Indische kers houden namelijk de gehoorgang schoon en open en helpen je zo gefocust te blijven op dat wat echt belangrijk is: je omgeving.'
  • New York Pizza via 3D-printer. 'Op weg naar je bestemming snel een verse pizza printen? Dat kan vanaf maandag op de NS Stations in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Daar plaatst New York Pizza als eerste in Nederland speciale 3D-pizzaprinters die het samen met 3D Hubs heeft ontwikkeld. Met deze innovatie haakt New York Pizza in op 3D food printing-trends.'
  • Zonnepanelen die terugpraten. Het bedrijf Zonneplan combineert twee hippe trends heel slim tot een trendy 1-aprilgrap: 'Zonnepanelen die naast het opwekken van zonne-energie ook positieve energie geven. Klinkt onmogelijk toch? Maar niets is minder waar. Zonneplan introduceert pratende zonnepanelen op basis van ‘voice-technologie’. Hierdoor kunnen zonnepanelen vanaf vandaag opgewekte complimentjes geven.'

FMCG-merken op social media

Wat altijd werkt is een populaire fastmover die een gek nieuw product of een bizarre actie lanceert. Net niet bizar genoeg dat je het zomaar zou kunnen geloven. Vier typische FMCG-inhakers op 1 april komen van Bar Le Duc (waterijs van bronwater), Remia (frietsaus heeft voortaan 'patatsaus', dus laat het friet/patat-debat maar weer uitbreken!), worstenfabrikant Huls (met statiegeld op het velletje) en supermarkt Hoogvliet die nu al pepernoten gaat verkopen ('want iemand moet de eerste zijn'). Alle vier liggen ze er duimendik bovenop, maar de actie is geinig genoeg om te delen of te becommentariëren. Ook wij doen daar weer aan mee, dus missie geslaagd. Ook al trapt vrijwel niemand erin. 

En zo zijn er nog veel meer melige inhakers, zoals Croky dat chips introduceert met pepermunt-smaak en Domino's dat zijn pizza's voortaan ook via de supermarkt verkoopt. Sommige bedrijven zoeken het randje op: een sportschool uit Almelo biedt vanaf maandag een nieuw soort workout aan: vagifit, oftewel gewichtheffen voor je vagina.

Coolblue verdient een speciale vermelding, want humor is een vast ingrediënt van deze webwinkel. Vorig jaar verraste de blauwe brigade vriend en vijand met een 1-aprilgrap die bij nader inzien toch géén grap bleek te zijn: fietsbezorging. Ditmaal gaat het opnieuw over een duurzame oplossing: pakketpanelen, oftewel verzenddozen die ook stroom kunnen opwekken. Leuke grap, al klopt het wel dat Coolblue vol inzet op zonne-energie, maar dan vooral op de daken van de eigen distributiecentra. 

Trends en oerprincipes

Over de hele linie tekent zich een tendens af die vergelijkbaar is met vorig jaar: de meeste grappen zijn net iets te obligaat en voorspelbaar, dus tuint vrijwel niemand erin. Zijn het dus eigenlijk wel échte 1-aprilgrappen? Lode Schaeffer van reclamebureau Indie Amsterdam zegt daarover bij RTL Z: 

'Het gaat mis als je van het oerprincipe van de 1-aprilgrap afwijkt. Oftewel, je neemt iemand in de maling en als je onthult dat het een grap was, denkt die persoon: ja, natuurlijk! Wat stom.'

Een goed voorbeeld van een grap die niemand zal geloven is de naamsverandering van Ouwehands Dierenpark, dat vanaf april voortaan Hema Dierenpark gaat heten omdat beide bedrijven eigendom zijn van ondernemer Marcel Boekhoorn. Terwijl je deze zin leest, weet je al dat je genept wordt. Een te makkelijke grap. 

Het andere uiterste is trouwens evenmin aan te bevelen: een grap die zo serieus lijkt dat mensen er woedend van worden. Zo ontving de burgemeester van Alphen aan den Rijn woedende reacties toen de lokale nieuwssite Alphens.nl (een partner van Nu.nl) het nepbericht verspreidde dat de gemeente 'mini-kerncentrales per wijk' gaat bouwen. Na alle ophef voelde zelfs Nu.nl zich genoodzaakt het nepnieuws van zijn mediapartner nog vóór 1 april vol schaamte te rectificeren.

Van al deze 1-aprilgrappen zijn de filmpjes te bekijken op onze zustersite Marketingfacts.nl.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken