Tien jaar LHBTI-campagnes in Roze Maandag Pop-up Museum

Tien jaar LHBTI-campagnes in Roze Maandag Pop-up Museum
  • Bureaus
  • 3 jul 2019 @ 11:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieMaatschappijCampagnes

Reclamebureau Scheepens heeft deze maand het Roze Maandag Pop-Up Museum geopend in de biliotheek van Tilburg. Het bureau werkt al ruim tien jaar belangeloos voor Stichting Roze Maandag.

Scheepens & Stichting Roze Maandag werken elk jaar samen aan een campagne die de boodschap van Roze Maandag uitdraagt. In de tijdelijke expo maak je kennis met de aankomende campagne én blik je terug op het roze erfgoed van een aantal van de grootste en succesvolste campagnes uit het verleden. Ga bijvoorbeeld op de foto in de ruim twee meter hoge barbiedoos uit de Be Gay For A Day-campagne uit 2012, lees alles over de hoax uit 2014 over een omheinde Gayvillage in Tilburg, blader door het Gayformatorisch Dagblad van vorig jaar en zie de originele soldaatjes die in 2013 in een roze guerrilla-actie de Tilburgse binnenstad overnamen.

Scheepens werkt al meer dan tien jaar belangeloos voor Stichting Roze Maandag en draagt op die manier haar steentje bij aan de homo-emancipatie in Nederland. Naast dit nobele streven, zijn er ook prijswinnende campagnes ontwikkeld. Dat is nooit een doel op zich, maar wel heel eervol als het lukt. Hieronder vind je een bloemlezing van tien jaar creatieve campagnes van Scheepens & Stichting Roze Maandag.

2009 - Supergay

Om het thema van 2009, “Be gay for a day”, kracht bij te zetten werd de Supergay geïntroduceerd. De in het roze uitgedoste superheld sierde de posters. Om naast de gebruikelijke posters nog meer aandacht te krijgen voor het evenement, ontwikkelden Scheepens en Roze Maandag dit jaar ook een guerrilla-actie. In één nacht voorzagen ze alle standbeelden in en om het centrum van Tilburg van een roze Supergay-cape. Zo werden ook Peerke Donders, de Kruikenzeiker en Koning Willem II gay for a day.

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

2010 - Be Gay For a Day

Iedereen kent het: de rode sok die per ongeluk met de witte was mee wordt gewassen. Normaliter een regelrechte ramp, maar Roze Maandag gebruikte het in haar voordeel. Want op deze dag kan een roze shirt namelijk érg handig zijn. Naast de posters, voerden we ook een guerrilla-actie uit. Lange waslijnen met rode sokken en witte t-shirts hingen voor het grijpen op meerdere plekken in de stad.

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

2011 - Happy Gay Day

In 2011 is er een extra reden voor een feestje. Roze Maandag bestaat dit jaar 20 jaar en viert dus hun 20e editie! Uiteraard nodigen we iedereen uit om zich wederom in het roze te steken onder het motto: “Be Gay for a Day!” We namen als uitgangspunt een verjaardagsfeestje met taart, plastic bekertjes en ballonnen. De roze ballonnen werden de drager van de campagne. Ze lieten op een luchtige manier zien dat iedereen roze-minded moet zijn tijdens Roze Maandag.

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

2012 - Be Gay For a Day

In 2012 zijn een tiental speciaal ontwikkelde Barbiepoppen de boegbeelden van Roze Maandag. Niet stereotype hetero Barbie & Ken, maar onder andere Leernicht Leo en Diva Destiny. Naast posters ontwikkelden we een aantal extra middelen, waaronder een aantal grote Barbiedozen. Op verschillende plekken konden potentiële bezoekers erin gaan staan om een foto te nemen om die vervolgens te delen. Scheepens & Roze Maandag vielen in de prijzen met deze campagne. Zowel de Communicatieprijs Brabant als de SAN Accent bekroonde deze campagne met een award. 

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

2013 - Gayday! Gayday!

Roze Maandag: de dag in het jaar waarop Tilburg wordt overgenomen door een heuse roze invasie. In 2013 door Scheepens verbeeld met een roze leger van speelgoedsoldaatjes in deze maquette van de Tilburgse heuvel. Met onder andere stopmotion films en guerrilla-acties met roze speelgoedsoldaatjes voerden ze campagne. 

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

2014 - Gayvillage

Gayvillage. Een gated community exclusief voor homo’s, lesbiennes en transgenders. Veilig en afgesloten van de boze buitenwereld leven tussen je gelijken. Geen echt plan, maar een hoax van formaat, opgepikt door nationale en internationale media. Nederland werd een spiegel voorgehouden en de reflectie wisselde van toon tussen “Bombarderen als alle huizen verkocht zijn” en “Dat heeft Nederland toch niet nodig”. Deze campagne zorgde ervoor dat de acceptatie van homo’s weer even hét onderwerp van gesprek was. De campagne werd bekroond met De Bonk door Communicatieprijs Brabant.

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

2015 - Hand in hand

De nieuwe campagne van 2015 staat niet op zichzelf, maar is een antwoord op de campagne van 2014 en bedacht vanuit het inzicht dat de helft van alle Nederlandse homo’s niet hand in hand over straat durft te lopen. Terwijl de Gayvillage hoax van 2014 aantoonde hoe lastig mensen elkaar soms accepteren, laat de campagne van 2015 het tegendeel zien. Nederland Hand in Hand laat vrienden en vreemden de handen ineen slaan voor tolerantie. We ontwikkelde het platform www.nederlandhandinhand.nl waar je met behulp van een app jezelf kon toevoegen aan de lange rij met gelijkgestemden.

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

2016 - De stal voor iedereen

Op maandag 27 december 2017 stond er tijdens de Winterkermis bij het terras van Lollipop in Tilburg een bijzondere kerststal waar iedereen zelf plaats in kon nemen. Geen oude wijzen, maar drag queens, geen Jozef en Maria, maar Jozef en Jozef. Stichting Roze Maandag presenteerde: de kerststal voor iedereen.

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

2016/'17 - Stop niet bij één label

De campagne rondom labelen stond centraal in 2016 en 2017. Doel: bewustwording van hoe mensen elkaar zien, of hoe jij jezelf ziet, of een beetje van allebei. Waar iedereen het heeft over ‘No Label’, lieten Scheepens en Roze Maandag een tegengeluid horen. Labelen mag, maar niemand is met één label te duiden. Het label dat mensen je geven kan wel kloppen, maar is niet allesomvattend. Dus werd er tijdens deze edities door bezoekers volop gestickerd met labels. 

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

2018 - Gayformatorisch Dagblad

Als reactie op de rel rondom anti-homoflyers van actiegroep Gezin in Gevaar bij het Reformatorisch Dagblad kwam Roze Maandag vorig jaar met het Gayformatorisch Dagblad; een speciale kranteneditie waarin verschillen worden gevierd en geloof en geaardheid hand in hand gaan. De Tilburgse Clarissenkapel kleurde geheel roze voor de meet-up die door Stichting Roze Maandag en de KennisMakerij hieromheen werd georganiseerd. Het Gayformatorisch Dagblad is te vinden in de collectie van de Bibliotheek LocHal. 

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

Voorzitter Roze Maandag: Rona van der Heijden

2019 - Leesplankje

Dit jaar verschijnt er een speciaal Roze Leesplankje, ook wel Gaysplankje genoemd. Niet om bepaalde woorden te leren lezen, maar wel om te onderwijzen over de steeds langer wordende afkorting  LHBTQIA+. Wat Roze Maandag betreft wordt dit leesplankje opgenomen in het standaard lespakket, want zelfs mensen die zich identificeren met één van de letters in de afkorting raken nog wel eens in de war. Je ziet de campagne o.a. terug tijdens Roze Maandag Pride Walk die van station Tilburg Centraal als een roze karavaan door de binnenstad trekt, op weg naar de officiële opening die dag. Iedereen is welkom om mee te lopen!

Bureau: Scheepens (Creatie: Luuk Paulussen & Bram Giesen, account: Kim de Kort)

Voorzitter Roze Maandag: Naud van de Wijngaart

Sinds decennia staat de maandag van de Tilburgse kermis bekend als Roze Maandag, dit jaar op 22 juli. Het hele jaar verkondigt Stichting Roze Maandag de boodschap voor acceptatie en diversiteit. De vrijwilligersorganisatie zet zich in voor het feestje met een boodschap en tegelijkertijd voor een boodschap met een feestje.

Bekijk beelden van alle campagnes hier.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken