Beach Blogs (1): vrouwen vatbaarder voor reclame dan mannen?

Beach Blogs (1): vrouwen vatbaarder voor reclame dan mannen?
  • Bureaus
  • 16 jul 2021 @ 08:30
  • 17111 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Beachblog

Deze zomer biedt Validators en Marketingtribune een reeks van creative snacks in de Beach Blogs, waarbij we elke week nieuwe creatie-inzichten delen aan de hand van neurodata. We starten de reeks met the battle of the sexes!

Dat vrouwen in het algemeen emotioneler kunnen reageren dan mannen zal niemand verbazen. Maar is dit ook zo bij het bekijken van commercials? Validators nam vijftig recente tv-commercials onder de loep en het antwoord blijkt volmondig ‘ja’ te zijn.

Wanneer we de kwaliteit van een commercial beoordelen, kijken wij onder andere naar de happiness score, de mate waarin de commercial in staat is een positieve, blije emotie op te wekken. Wij hebben de scores van alle vrouwen en mannen tegenover elkaar gezet en wat bleek: in 43 van de 50 commercials hebben vrouwen gemiddeld een hogere positieve emotie dan mannen. Dit totale verschil is significant hoger bij vrouwen dan bij mannen.

Verschillen nog groter door gebruik van psychologische trucjes

Een goed voorbeeld waarin het verschil duidelijk is te zien is de commercial van het drankmerk Licor 43.

Licor 43 happiness man/vrouw

In deze commercial worden vrouwen ingezet die je duidelijk ziet genieten van het nieuwe drankje 'Fresco’. Vrouwen hebben tijdens het kijken een veel hogere mate van happiness dan mannen en dit verschil wordt door de activatie van spiegelneuronen nog verder vergroot. Iemand zien genieten geeft ons een goed gevoel en wanneer we ons kunnen identificeren met de persoon in de commercial wordt dit effect vergroot.

 

Bavaria weet mannen (én vrouwen) te raken

Een groep mannelijke vrienden, lol trappend op het terras: een voor veel mannen herkenbaar plaatje. Dat is het concept van de recente Bavaria-commercial. Hoewel het verhaal een masculien karakter heeft, zien we dat ook hier vrouwen worden geraakt, zelfs in iets hogere mate dan mannen. Het gebruik van humor in deze commercial wordt goed ontvangen, heel belangrijk: bij zowel mannen als vrouwen.

Hier ligt een mooie uitdaging voor merken die niet sekse-gebonden zijn: zorg voor een commercial die zowel mannen als vrouwen weet te raken.

Bavaria zo als pils TVC – man/vrouw happiness





Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken