Beach Blogs (1): vrouwen vatbaarder voor reclame dan mannen?
- Bureaus
- 16 jul 2021 @ 08:30
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Beachblog
- 16 jul 2021 @ 08:30
- Sjaak Hoogkamer
Deze zomer biedt Validators en Marketingtribune een reeks van creative snacks in de Beach Blogs, waarbij we elke week nieuwe creatie-inzichten delen aan de hand van neurodata. We starten de reeks met the battle of the sexes!
Dat vrouwen in het algemeen emotioneler kunnen reageren dan mannen zal niemand verbazen. Maar is dit ook zo bij het bekijken van commercials? Validators nam vijftig recente tv-commercials onder de loep en het antwoord blijkt volmondig ‘ja’ te zijn.
Wanneer we de kwaliteit van een commercial beoordelen, kijken wij onder andere naar de happiness score, de mate waarin de commercial in staat is een positieve, blije emotie op te wekken. Wij hebben de scores van alle vrouwen en mannen tegenover elkaar gezet en wat bleek: in 43 van de 50 commercials hebben vrouwen gemiddeld een hogere positieve emotie dan mannen. Dit totale verschil is significant hoger bij vrouwen dan bij mannen.
Verschillen nog groter door gebruik van psychologische trucjes
Een goed voorbeeld waarin het verschil duidelijk is te zien is de commercial van het drankmerk Licor 43.
Licor 43 happiness man/vrouw
In deze commercial worden vrouwen ingezet die je duidelijk ziet genieten van het nieuwe drankje 'Fresco’. Vrouwen hebben tijdens het kijken een veel hogere mate van happiness dan mannen en dit verschil wordt door de activatie van spiegelneuronen nog verder vergroot. Iemand zien genieten geeft ons een goed gevoel en wanneer we ons kunnen identificeren met de persoon in de commercial wordt dit effect vergroot.
Bavaria weet mannen (én vrouwen) te raken
Een groep mannelijke vrienden, lol trappend op het terras: een voor veel mannen herkenbaar plaatje. Dat is het concept van de recente Bavaria-commercial. Hoewel het verhaal een masculien karakter heeft, zien we dat ook hier vrouwen worden geraakt, zelfs in iets hogere mate dan mannen. Het gebruik van humor in deze commercial wordt goed ontvangen, heel belangrijk: bij zowel mannen als vrouwen.
Hier ligt een mooie uitdaging voor merken die niet sekse-gebonden zijn: zorg voor een commercial die zowel mannen als vrouwen weet te raken.
Bavaria zo als pils TVC – man/vrouw happiness
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers