
Hibou gekozen als PR-partner voor Europese betaaloplossing Wero
PR- en influencerbureau Hibou gaat in Nederland aan de slag voor Wero, de pan-Europese betaaloplossing die iDEAL moet opvolgen. De European Payments Initiative (EPI), het samenwerkingsverband achter Wero, selecteerde het Amsterdamse bureau om de reputatie van de digitale wallet te versterken onder consumenten, beleidsmakers en retailers.

Mores lanceert campagne 'Ik hoor je'
In de culturele, creatieve en mediasector zijn de afgelopen jaren veel initiatieven, handreikingen en gedragscodes opgezet om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. Als steun- en adviespunt voor deze sector, omarmt Mores die ontwikkeling en start een campagne.

Nieuwe BrandMR-campagne maakt juridische twijfel zichtbaar
BrandMR – uitgesproken als ‘Brandmeester’ – lanceert een impactvolle nieuwe campagne die de emotionele realiteit van juridische conflicten blootlegt. Aan de hand van échte klantverhalen en visueel materiaal uit waargebeurde casussen, laat de campagne zien hoe verwarring en twijfel kunnen omslaan in daadkracht en duidelijkheid.

Sun brengt humor in huishoudelijke strijd
In veel Nederlandse huishoudens vormt de vaatwasser onverwacht vaak het toneel van discussies. Wie stapelt er verkeerd? Moeten vorken met de tanden naar boven of beneden?

Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
VodafoneZiggo heeft na een uitgebreide bureauoriëntatie gekozen voor Indie Amsterdam als nieuw reclamebureau. De samenwerking gaat direct van start met de introductie van een groots opgezette merkcampagne voor Vodafone, waarin alledaagse momenten centraal staan waarop technologie precies op het juiste moment het verschil maakt.

Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
Specsavers lanceert nieuwe merkcampagne waarin de missie van het familiebedrijf centraal staat: goede oog- en hoorzorg bereikbaar maken voor iedereen. Het is de eerste campagne die voortkomt uit de samenwerking met creatief bureau Alfred.

Goudwisselkantoor zet goud om in geluk
Goudwisselkantoor laat met zijn nieuwe campagne zien dat de waarde van oude sieraden verder reikt dan geld. Onder de slogan ‘oud wordt nieuw’ richt het bedrijf zich op mensen die hun sieraden willen inruilen voor iets dat daadwerkelijk waarde toevoegt aan hun leven — of dat nu een praktische aankoop is, of een dierbare herinnering.

Koelkast met ijsbaden centraal in activatie Inventum
Tijdens de watereditie van de Strong Viking Run introduceerden Inventum en reclamebureau Opvallers een reusachtig obstakel in de vorm van een koelkast, met daarin twee ijsbaden. De actie maakt deel uit van Inventums campagne rond 'Koelen & Vriezen'.

Hersenstichting maakt impact van overprikkeling zichtbaar
Overprikkeling is een van de meest ingrijpende en onbegrepen klachten waar mensen met een hersenaandoening dagelijks mee te maken hebben, meldt de Hersenstichting. Dit blijkt uit meerjarig onderzoek waaraan 2.000 mensen met een hersenaandoening, naasten en zorgprofessionals aan deelnamen. Tijd voor actie.

Kemari kiest koers: creativiteit met karakter
Bureau Kemari presenteert zich met een vernieuwde positionering, een frisse koers en een nieuwe website. Niet als een cosmetische rebranding, maar als het logische gevolg van een ingrijpende interne transformatie. ‘Onze positionering is geen imago, maar de vertaling van wie we echt zijn’, zegt manager operations Lowie de Haar.

Heineken kiest Hagens als strategisch PR-partner
Heineken is een samenwerking gestart met PR- en strategiebureau Hagens. De samenwerking richt zich op strategisch PR-advies en ondersteuning bij internationale corporate communicatieactiviteiten van het bierconcern.

Presenter en Crossphase kiezen voor AI-gedreven toekomst
Content- en communicatiespecialisten Presenter en Crossphase gaan voortaan gezamenlijk verder. Beide bureaus blijven opereren onder hun eigen naam en vanaf hun eigen locatie, maar slaan strategisch de handen ineen om sterker in te spelen op de snel veranderende markt.

Engie toont menselijk gezicht met gemak
Energiebedrijf Engie heeft haar nieuwe merkcampagne 'Het gemak van Engie' gelanceerd, waarmee het merk zich nadrukkelijker wil positioneren als empathisch en mensgericht. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met We Agency, dat verantwoordelijk was voor zowel strategie als creatie.

VanMoof geeft nieuwe S6 filmische landing
VanMoof is terug. Het iconische Amsterdamse fietsenmerk introduceert zijn gloednieuwe S6 Series met een spectaculaire campagne en een filmische brand film die letterlijk én figuurlijk uit de lucht komt vallen. De campagne ‘Ride like no other’ markeert de eerste grote stap sinds VanMoof onderdeel werd van McLaren Applied.

Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
‘Inslaan vóór we op vakantie gaan’ is de nieuwe zomercampagne van Kruidvat – en ook meteen de eerste uiting van het nieuwe bureau Suite Rouge, een speciaal label van Hotel L’Amour. De campagne speelt slim in op het vakantiegevoel dat loskomt zodra de koffers nog maar net van zolder zijn gehaald.

‘Beweeg waar je bent’: Dreaver lanceert thuisfitnesscampagne
Met een opvallende campagne introduceert het nieuwe merk Dreaver zichzelf aan Nederland. Het merk specialiseert zich in compacte loopbanden voor thuisgebruik en wil daarmee een frisse wind laten waaien door de wereld van vitaliteit en beweging. Merkidentiteit en campagne zijn ontwikkeld door creatief bureau Fitzroy.

Hibou lanceert innovatiehub Hibou/x en scherpt merkvisie aan
Pr- en influencerbureau Hibou gooit het roer om. Met de nieuwe positionering ‘Neem de leiding’ kiest het bureau voor een duidelijk inhoudelijk kompas en roept het merken op om positie te durven kiezen in het publieke debat. Volgens oprichter Matthijs Rutten draait het niet meer om alleen maar zichtbaar zijn: ‘Zonder visie ben je vooral aanwezig, maar niet relevant.’

KLM lanceert nieuw werkgeversmerk met Kaliber
KLM en Kaliber hebben samen het nieuwe werkgeversmerk van de luchtvaartmaatschappij gelanceerd onder de naam 'Always Aim Higher'. De campagne is een oproep aan nieuwsgierige professionals die vooruit willen en zich herkennen in de pioniersmentaliteit die KLM al 105 jaar kenmerkt.

KFC kiest voor lokale kracht met Creative Media Network
Fastfoodgigant KFC Nederland breidt haar creatieve team uit met een nieuwe partner: Creative Media Network (CMN). Het bureau, gespecialiseerd in slimme contentoplossingen en efficiënte productieprocessen, versterkt vanaf nu de samenwerking met KFC en creatief leadbureau Truus. De eerste gezamenlijke campagne, met een knipoog naar de populaire Netflix-hit Squid Game, is inmiddels live in de restaurants.
![[onderzoek] Bijna helft van Nederlanders wil AI-content gelabeld zien](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Bijna helft van Nederlanders wil AI-content gelabeld zien
Transparantie is het toverwoord in de nieuwste social media trends, althans, als je de Nederlandse consument vraagt. Uit het rapport The Social Shift van social agency team5pm blijkt dat 48% van de Nederlanders wil dat merken expliciet aangeven wanneer content met AI is gemaakt. Maar opvallend genoeg denkt jongere generatie daar genuanceerder over: een derde van Gen Z (18–24 jaar) vindt AI-content juist aantrekkelijker.

TheFork kiest Team Lewis voor strategische social boost
Restaurantplatform TheFork, onderdeel van Tripadvisor, heeft een nieuwe socialmediapartner in de arm genomen: het internationale PR- en marketingbureau Team Lewis. Met een slimme, datagedreven aanpak wil TheFork zich steviger positioneren in de Nederlandse foodscene. De strategie? Een mix van influencermarketing, creatieve paid campagnes en, misschien wel het belangrijkste, authentieke content van echte foodies.

The Family en Open Now fuseren tot The Family
Na een fusie gaan The Family en Open Now samen verder onder de naam The Family. Het nieuwe bureau combineert gedragswetenschappelijke inzichten met creatieve strategie en positioneert zich met de slogan 'home of proven creativity'.

Natwerk kiest Dawn als nieuw reclamebureau
Disruptive: na een zorgvuldig oriëntatietraject onder leiding van pitchconsultant Peter van Leeuwen (van Leone BV) heeft creatief bureau Natwerk besloten om een extern reclamebureau in de arm te nemen. Op basis van een inspirerende chemistry meeting viel de keuze unaniem op Dawn.

Nieuwe Defensiecampagne richt zich op vrouwen
Het Ministerie van Defensie heeft op 16 juni een nieuwe campagne gelanceerd onder de titel 'Tijd voor Defensie: Vind de plek die ziet wat je kan'. De campagne is ontwikkeld door Dentsu Creative Amsterdam en richt zich specifiek op vrouwen, die momenteel met 19% ondervertegenwoordigd zijn binnen de organisatie.

Nierstichting gooit het roer om met activistische koers en opvallende campagne
De Nierstichting presenteert vandaag haar nieuwe identiteit: activistisch, optimistisch en daadkrachtig. Onder het label Nierkracht slaat de stichting een nieuwe weg in. Niet alleen met een nieuwe visuele stijl, ontwikkeld door Total Design, maar ook met een duidelijk maatschappelijk geluid. De aftrap? Een krachtige campagne over Nierdonatie bij leven, met de pakkende boodschap: 'Maak van een punt een komma.'

Marktplaats oppert upgrade van je auto
Marktplaats lanceert haar nieuwste campagne die op een humoristische en herkenbare manier laat zien dat het misschien, heel misschien tijd is voor een upgrade van je auto.

Pitchen tussen wolken en zand met Matt Sleeps, RA*W laat creatief talent opstijgen
Wie dacht dat een vliegreis naar Cannes gewoon een kwestie is van instappen, inhalen en landen, kent RA*W nog niet. De creatieve club achter de Cannes Summer Course gooit het ook dit jaar weer over een andere boeg, of beter gezegd: door een ander luchtruim.

Allianz Direct stunt met bold campagne voor Gen Z
Allianz Direct en social agency Somention lanceren met Stuntje The Movie een onconventionele verzekeringscampagne, gericht op Gen Z. In de hoofdrol: influencer Stuntje, ook wel bekend als Stuntkabouter, die de kans krijgt om stunts uit te voeren voor de verzekeraar – maar in plaats daarvan zijn eigen blockbuster wil maken.

'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid tussen kerels bespreekbaar
Met de campagne 'Mannen - Praat - Daar ben je vrienden voor' willen Stichting 'We zien mekaar' en filmmakers Fabian Fraikin en Jasper Fraikin laten zien dat echte gesprekken tussen mannen mogelijk zijn en nodig. Want vriendschap is meer dan lol maken. Aanleiding is het verlies van hun kameraden Ian en Martin, twee jonge kerels die zonder aankondiging uit het leven stapten. 'Onze vriendengroep besloot dat het anders moest.'

KVK speelt met realiteit in nieuwe campagne
Na de audiothriller 'Hou je vast!' komt de Kamer van Koophandel met een nieuwe campagne rond het Handelsregister: 'Anders overkomen.' Met humor en herkenbaarheid laat KVK zien wat er mis kan gaan als ondernemers hun gegevens niet actueel houden.

Karvan Cévitam mixt verfrissende limonade met zomerhits
Karvan Cévitam luidt de zomer in met een creatieve dubbelslag: een nieuwe lijn frisse Zero-limonades én een muzikale campagne vol fruitige parodieën. Met de introductie van Karvan Cévitam Refresh Zero mikt het merk op verfrissing met een twist – letterlijk én figuurlijk.

Jysk investeert in merkbeleving en storytelling
Woonwinkelketen Jysk zet stevig in op merkversterking in Nederland. Naast actiemarketing maakt het bedrijf ruimte voor inspirerende brandingcampagnes, digitale zichtbaarheid en content die het vernieuwde winkelconcept onder de aandacht brengt.

LePub versterkt topteam in Amsterdam
LePub Amsterdam heeft haar leiderschapsteam versterkt met twee belangrijke benoemingen: Kika Douglas (l) treedt aan als Chief Creative Officer en Karen Ballenden wordt General Manager. Met deze strategische zet onderstreept het bureau zijn ambitie om creativiteit, innovatie en effectiviteit naar een nog hoger niveau te tillen.

Becel zet hartgezondheid centraal met nieuwe campagne
Met de campagne ‘Begin je dag goed’ presenteert Becel zich opnieuw als gids naar een gezondere levensstijl. De campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, laat op speelse wijze zien dat kleine keuzes – zoals het vervangen van roomboter door Becel – grote impact kunnen hebben op je gezondheid.

CEO Mark Read vertrekt eind 2025 bij WPP
Mark Read, CEO van WPP, treedt per 31 december 2025 terug na een loopbaan van meer dan dertig jaar bij het bedrijf, waarvan zeven als topman. Dat maakte WPP vandaag bekend. De zoektocht naar een opvolger is inmiddels gestart.

Bol helpt vakantiestress te fixen
De zomervakantie lonkt, maar bij veel Nederlanders slaat de stress toe voordat ze überhaupt vertrokken zijn. Koffers die niet dicht willen, een vergeten slotcode of een onvolledige tent: herkenbare taferelen die Bol aangrijpt in de nieuwe zomercampagne ‘De winkel van vakantiefixers’.

KPN grote winnaar bij SAN Accenten 2024
Tijdens een feestelijke uitreiking in Studio 21 zijn donderdagavond 5 juni de winnaars van de SAN Accenten 2024 bekendgemaakt. In een uitverkochte zaal mochten 44 campagnes uit twaalf categorieën een felbegeerd SAN Accent in ontvangst nemen.

Trotse medewerkers GVB werven technisch talent
GVB Amsterdam is deze week gestart met de nieuwe wervingscampagne Alle techniek aan boord, gericht op het aantrekken van technisch talent.

Drie Nederlandse nominaties op eerste Cannes-shortlists
De eerste shortlists van Cannes Lions 2025 zijn bekend: Dan Wieden Titanium Lions en Innovation Lions. Nederland scoort met drie nominaties in de categorie Innovation.

Digitale Museumkaart krijgt frisse campagne en modern jasje van Onze Kapel
De Museumkaart is niet langer alleen een stukje plastic in je portemonnee, maar ook een app in je broekzak. Creative agency Onze Kapel lanceert deze maand een landelijke campagne om de introductie van de digitale Museumkaart te vieren. Tegelijkertijd krijgt het vertrouwde cultuurmerk een visuele make-over. En dat alles in een stijl die net zo uitnodigend is als de musea zelf.

Odido roept op: ‘Gebruik je stem’
Contact maken is dankzij technologie eenvoudiger dan ooit en toch voelt ruim een derde van de Nederlandse jongeren zich eenzaam. Om dat patroon te doorbreken, lanceren telecomprovider Odido, JoinUs en Mind Us samen de campagne 'Gebruik je stem tegen eenzaamheid'.

Intertoys brengt dino’s tot leven met Jurassic World Toy Tester-campagne in het Oertijdmuseum
Intertoys en bureau Modern Citizens slaan de handen ineen voor een Jurassic World Rebirth-avontuur in het Oertijdmuseum in Boxtel; waar speelgoed, educatie en spektakel samenkomen.

Effie Awards 2025 van start: drie nieuwe categorieën en een vernieuwde jury
Met de zomer in zicht gaat traditiegetrouw ook het Effie-seizoen weer van start. De inschrijving voor de Effie Awards 2025 is officieel geopend. Wie dit jaar bewijst dat creativiteit en effectiviteit hand in hand gaan, maakt op 13 november kans op een Bronzen, Zilveren of Gouden Effie. Inzenden kan tot en met 26 augustus.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers