
De Speld & Partners steunen ElevatorBrief
Satirisch mediaplatform De Speld & Partners gaat een samenwerking aan met creatief bureau Closed on Monday voor het initiatief ElevatorBrief. Hiermee stellen zij hun kanalen – goed voor een mediawaarde van €15.000 – ter beschikking aan de winnaar van de creatieve pitch.

Ciomo omarmt Italiaanse flair met rebrand
Vengean heeft voor Ciomo, onderdeel van optiekgroep Nexeye (waaronder Hans Anders, Direkt Optik en eyes + more), een complete rebrand ontwikkeld. Het eyewear merk krijgt een nieuwe merkstrategie en visuele identiteit, geïnspireerd door 'La Dolce Vita': de kunst van stijlvol Italiaans genieten.

Campagne OCW koppelt creators aan jonge docenten
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) lanceert een nieuwe campagne die jongeren op een frisse manier laat kijken naar een carrière in het onderwijs. Niet via traditionele spotjes of voorlichtingsfolders, maar met herkenbare formats en populaire creators als de Bankzitters en de Laatkomers. Zij werken samen met jonge docenten die hun eigen ervaringen delen.

Ex-Glasnost duo en oud-NOS-journalist starten Numen
Drie vertrouwde uit de media- en Pr-wereld hebben hun krachten gebundeld in een nieuw bureau: Numen. Het gaat om oud-NOS-journalist en mediatrainer Frank du Mosch, en Pr-experts Stijn Zwinkels (ex-Managing Director Ace Pr/Glasnost) en Kirsten Peterse (ex-Account Director Ace Pr/Glasnost).

Heineken opent vergeten daken met Rooftop Revival
Heineken lanceert met Rooftop Revival een nieuwe wereldwijde campagne die vergeten stedelijke ruimtes nieuw leven inblaast. In Seoul werden verlaten daken omgetoverd tot bruisende ontmoetingsplekken, waar duizenden stadsbewoners samenkwamen voor muziek, kunst en culinaire ervaringen.

ING start campagne tegen online fraude
Na onderzoek naar de zorgen van Nederlanders over online fraude, lanceert ING de nieuwe bewustwordingscampagne ‘Wie is jouw tweede paar ogen?’ op Instagram en TikTok.

Aimici wil AI inzetten ter versterking van menselijke creativiteit
Het pas opgerichte Nederlandse AI-marketingbureau Aimici presenteert zich als tegenhanger van de trend waarin kunstmatige intelligentie vooral wordt gebruikt om menselijke arbeid te vervangen. Het bureau stelt dat AI juist kan bijdragen aan het versterken van menselijke creativiteit en samenwerking.

Branche tekent voor eerlijke pitchpraktijken
Bij Felix Meritis in Amsterdam hebben op 29 september zeven brancheorganisaties – BvA, VIA, DDA, IDEA, BNO, DDMA en PMA – gezamenlijk de Pitchcode 2025 ondertekend. Voor het eerst schaart de creatieve industrie zich unaniem achter duidelijke gedragsregels rond briefings, selectieprocessen en honorering.

EW lanceert verkiezingscampagne 'Zuurstof tot nadenken'
Nu politieke polarisatie en misinformatie de publieke discussie bedreigen, lanceert nieuws- en opiniemedium EW een omvangrijke campagne waarbij het belang van betrouwbare informatie in aanloop naar de komende verkiezingen centraal staat. Pay off: 'zuurstof tot nadenken'.

Inholland kiest Dentsu voor wervingscampagne
Hogeschool Inholland heeft Dentsu Creative Amsterdam aangesteld als nieuw creatief bureau voor de studentwerving. De samenwerking ging van start met de campagne 'Skills voor het leven', waarin studenten de vaardigheden delen die je niet in boeken vindt.

NIO herdefinieert de autowereld door focus op community marketing
'We verkopen auto’s, maar eigenlijk is NIO een merk dat mensen verbindt,' zegt Mark Heiligers, PR-manager van NIO, in de podcast ZIGT op Groei. Het automerk wil niet alleen de manier waarop we rijden veranderen, maar ook hoe we omgaan met energie, technologie en elkaar.

‘Liever één keer te vaak dan te laat’
Met de campagne Waar ben je? vraagt het Ministerie van Justitie en Veiligheid samen met Havas Lemz aandacht voor de signalen van partnergeweld. Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw gedood, vaak door haar partner of ex-partner. Aan die fatale gebeurtenissen gaat meestal een periode van psychische druk en dwingende controle vooraf.

‘Waarom bedrijven tegenwoordig bij ons wíllen pitchen’
Reclamebureau Closed on Monday draait de rollen om. Met The Elevator Brief krijgen non-profits de kans om hun briefing letterlijk in een lift te presenteren en zo een kwartaal lang alle maandagen van het bureau te winnen. Oprichter Gookie Sassen vertelt hoe dit nieuwe model meer verdieping, zichtbaarheid én creatieve vrijheid oplevert.

Vernieuwd Stoptober betrekt omgeving bij stoppogingen
De jaarlijkse Stoptober-campagne krijgt dit jaar een nieuwe positionering. Niet alleen de stopper staat centraal, maar ook de mensen om hem of haar heen. De campagne laat zien dat stoppen met roken geen individuele worsteling hoeft te zijn, maar een gezamenlijke prestatie die steun en aanmoediging verdient.

Buut lanceert met campagne ‘Maak er een potje van’
De makers van Tikkie hebben een nieuwe bank gelanceerd: Buut. Met de introductiecampagne, ontwikkeld door Joe Public en Springbok, wil Buut jongeren helpen bewuster met geld om te gaan. Het centrale thema is veelzeggend: 'Maak er een potje van'.

Dept ontwikkelt strategie en experience voor nieuwe tienerbank Buut
ABN Amro lanceerde begin september Buut, een nieuwe bank speciaal voor tieners én hun ouders. Het platform, bedacht door de makers van Tikkie, is samen met Dept ontwikkeld en richt zich volledig op de digitale leefwereld van jongeren. Van strategie en propositie tot design en gebruikerservaring: Dept speelde een centrale rol in de realisatie van de app en website.

VGP kiest voor pure cinema in internationale merkfilm
VGP Group, een van Europa’s grootste ontwikkelaars van logistiek en semi-industrieel vastgoed en beursgenoteerd in Brussel, lanceert een internationale merkfilm in samenwerking met SuperRebel.Agency.

Koffiebekers zetten forenzen aan tot stamceldonorschap
Tijdens de Week van de Stamceldonor trakteert Stichting Matchis forenzen en studenten op een bijzondere boodschap bij hun koffie. In samenwerking met koffieketen Lebkov & Sons worden deze week 15.000 bekers met een speciale sleeve uitgedeeld op stations in Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht en Amsterdam Bijlmer Arena én op de campus van de Universiteit van Amsterdam.

Elk moment telt voor Metakids
Metakids trapt de campagne ‘Elk moment telt’ af, met als gezicht de vierjarige Charlie. Zij leeft met een metabole ziekte, een aandoening die in Nederland de belangrijkste doodsoorzaak onder kinderen vormt. Voor 85 procent van de patiënten bestaat nog geen behandeling.

Aldi laat nieuwe Fans van Voordeel zien
In de nieuwste campagne van Aldi ontstaan er onverwachte ‘Fans van Voordeel’. We volgen klanten die je op het eerste gezicht niet direct bij de discounter verwacht. Wat ze er wél vinden? Meer dan 200 prijswinnende producten…

Tobias Vermeiren naar Alfred als Strategy Director
Na 3,5 jaar bij Dentsu Creative maakt Tobias Vermeiren de overstap naar Alfred, waar hij aan de slag gaat als Strategy Director. Bij Dentsu werkte hij onder meer op het KPN-account, waar hij een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van het merkplatform Beter Internet, de campagne Stukje van Mij en de populaire Louis de kat-campagnes.

Adnight lanceert eerste editie 'Marketing Talks' speciaal voor marketeers
Op 10 oktober 2025 start de achtste editie van Adnight met een nieuw inhoudelijk programma voor marketeers en brand managers om ze nog intensiever bij het festival te betrekken: Adnight Marketing Talks.

Refurbed met Counter in zee
Refurbed, marktplaats voor refurbished producten in Europa, heeft voor het Zaanse communicatiebureau Counter Content gekozen als PR-partner. De samenwerking is direct succesvol gestart met een landelijke PR-campagne die zorgde voor brede media-aandacht, waaronder een interview op NPO Radio 1, items in RTL Nieuws, NOS Stories en SBS Nieuws van de Dag. Dit naast verschillende online publicaties.

Kansspelautoriteit waarschuwt jongeren met nieuwe campagne
Steeds meer jongvolwassenen tussen de 18 en 25 jaar wagen zich aan online voetbalweddenschappen, vaak met grote risico’s. Daarom lanceert de Kansspelautoriteit (Ksa) bij de start van de UEFA Champions League de campagne ‘Voetbal is al spannend genoeg, ook zonder betjes’, ontwikkeld door FCB Amsterdam.

Dentsu Creative Amsterdam viert 20 jarig jubileum
Dentsu Creative Amsterdam, voorheen bekend als Achtung!, bestaat dit jaar 20 jaar. Wat in 2005 begon als een digitaal bureau, groeide in twee decennia uit tot een creatief bureau met internationale impact.

Ra*w en One:Nil dagen creatief talent uit met Ajax-pitch
Op 3 oktober 2025 organiseert Ra*w in samenwerking met creatief bureau One:Nil een eendaagse pitch voor AFC Ajax. Verschillende teams krijgen bij One:Nil de kans om in één dag een briefing van de club te vertalen naar creatieve concepten.

Campagne ‘Blijf in beeld’ richt zich op smartphonekinderen
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is samen met creatief bureau Monks een nieuwe campagne gestart: 'Blijf in beeld'. De campagne legt de nadruk op het maken van duidelijke afspraken tussen ouders en kinderen die hun eerste smartphone krijgen.

Univé lanceert zakelijke campagne rond menselijk contact
Coöperatieve verzekeraar Univé richt zich in een nieuwe themacampagne op mkb’ers en zzp’ers. Met ‘Écht menselijk contact’, ontwikkeld door creatief bureau Zandbeek, benadrukt Univé dat technologie nooit een doel op zich mag zijn, maar ruimte moet scheppen voor wat volgens de verzekeraar écht telt: persoonlijke aandacht voor iedere ondernemer.

Mooie Boules en Gardeners bundelen krachten voor maatschappelijke impact
Mooie Boules, bekend om haar locaties waar spel, eten en drinken samenkomen, is een samenwerking gestart met Gardeners op het gebied van strategie en pr.

Closed on Monday opent lift voor non-profits
Closed on Monday, recent winnaar van de SAN New Kids on the Block Award, zet een opvallende stap. Met 'The Elevator Brief' draaien de creatieven de rollen om: niet het bureau dat ideeën komt pitchen, maar non-profits die hún briefing in de lift mogen presenteren. Op 3 november in Amsterdam wordt het startsein gegeven.

Multi-Gyn kiest voor influencerstrategie
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne. De campagne is gericht op vrouwen van 18 tot 49 jaar en is sinds kort actief op Instagram en TikTok.

Christian Alexander viert imperfectie met nieuwe parfums
De Nederlandse ondernemer Chris Oomen introduceert onder de merknaam 'Christian Alexander' een internationale parfumlijn die haaks staat op de gelikte conventies uit de parfumwereld. De vier geuren 'Provocateur', 'Palm Royale', 'Cozy' en 'Zesty' worden gepresenteerd in opvallend kleurrijke verpakkingen.

Nieuw geluid voor nieuwe VanMoof
Thndr Music heeft een complete nieuwe sonic branding ontwikkeld voor VanMoof. Het Amsterdamse bureau ontwierp zowel de geluiden van de fiets zelf als een sound logo en tools die het merk helpen zijn premium city mobility-positie verder uit te bouwen.

Domino’s lanceert 13 nieuwe office misfits-films
Domino’s breidt samen met Selmore het ‘Honour The Craving’-universum flink uit. Waar eind 2024 de campagne startte met twee introductiefilms rond een groepje kantoorklerken, komen er nu dertien nieuwe korte films én een reeks memes bij.

Salsa Shop kiest Buutvrij als creatief partner
Fast casual Mexicaans eten, maar dan écht goed. Daarmee verovert Salsa Shop sinds 2014 de Nederlandse markt – en nu ligt de focus op Europa. Voor die volgende stap kiest het merk Buutvrij for life als creatief bureau.

Eye Wish zet vakmanschap centraal in nieuwe campagne
Optiekketen Eye Wish Opticiens is na vier jaar terug met een merkcampagne die volledig draait om vakmanschap. Samen met het nieuwe creatieve bureau The USP Agency en mediabureau Abovo Maxlead wil de keten zich nadrukkelijk onderscheiden van concurrenten die vooral op prijs communiceren.

Heyoo.ai bouwt platform voor gepersonaliseerde authentieke marketing door medewerkers
Door Thought Leadership te combineren met Employee Advocacy biedt Nederlandse start-up Heyoo.ai marketeers een nieuw systeem om de expertise van medewerkers te vertalen naar zichtbaarheid en vertrouwen door het medewerkers makkelijker te maken zakelijke LinkedIn-posts te schrijven.

Recordaantal inzendingen voor Effie Awards
Voor de Effie Awards 2025 zijn dit jaar maar liefst 49 cases ingediend – het hoogste aantal inzendingen in jaren. De prijs, wereldwijd erkend als dé vakprijs voor marketing- en reclame-effectiviteit, wordt sinds 1983 in Nederland georganiseerd door VIA en bvA.

De Koffiejongens positioneren zich als buitenbeentje
Koffiemerk De Koffiejongens lanceert samen met bureau Closed on Monday een nieuw merkverhaal en landelijke campagne. Onder het motto ‘Twee kleine jongens met grootse plannen’ presenteren zij zich als nieuwsgierig buitenbeentje in een wereld die wordt gedomineerd door grote koffiemerken.

Hart van Brabant lanceert Hartmakers-campagne
Onder het thema ‘Word Hartmaker van Hart van Brabant’ is een nieuwe langetermijncampagne gelanceerd door Midpoint Brabant en Fama Volat. Doel is inwoners en organisaties te verenigen die zich zichtbaar inzetten voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

Dovida kiest voor Draft Digital
Dovida, de organisatie die ouderen ondersteunt met persoonsgerichte zorg thuis, kondigt een samenwerking aan met het Amsterdamse marketingbureau Draft Digital.

Dept vergroot rol bij Lufthansa Miles & More
Dept is benoemd tot digitaal lead agency voor Miles & More, het loyaliteitsprogramma van de Lufthansa Group. Daarmee intensiveert het bureau de samenwerking met de luchtvaartmaatschappij, nadat Dept vorig jaar al het digitale bureau werd voor de gehele groep.

Ambion werft leraren met betaalde vakantie
Onderwijsorganisatie Ambion, met meer dan twintig basisscholen in Noordoost-Nederland, zet employer branding creatief in om nieuwe leerkrachten te werven. Studio Ryoko ontwikkelde hiervoor het werkgeversverhaal ‘Werken bij Ambion = Wereldavontuur’, waarmee de organisatie inspeelt op de veelzijdigheid van het vak.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
- Heks’nkaas kiest voor digital-first... 12-12-2025
- Hulphond Nederland draait... 12-12-2025
- ACT beloont 12 internationale... 11-12-2025
- Nieuwe merkcampagne voor Trainline10-12-2025
- Politie lanceert wervingsgame... 10-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

