Let the magic happen!

Let the magic happen!
  • Bureaus
  • 13 mrt 2018 @ 08:04
  • 17102 x gelezen
  • Link
  • Vincent Mispelblom Beyer
  • MakersRecruitmentCreatieInspiratie

Het op één na oudste werk op aarde is waarschijnlijk het werven van personeel. Werven was altijd vergelijken, maar dat stramien is dringend aan herziening toe.

Wie mag helpen de piramiden te bouwen of gaat er mee om de ongelovigen de hersens in te slaan? Vast net zo oud is de manier waarop wij onze medewerkers selecteren. Er wordt een functieprofiel opgesteld, en daarna worden er kandidaten uitgenodigd die een CV hebben dat lijkt op het opgestelde profiel. Wie daar het meest aan voldoet, krijgt een baan. Allemaal heel herkenbaar, toch?

Personeel werven anno 2018

Dit stramien is dringend aan herziening toe. Alleen kijken naar wat iemand gedaan heeft, is niet meer genoeg. Wij leven nu in een tijd, waarin verandering de enige constante is. Wat vandaag belangrijk is, kan morgen achterhaald zijn. Facebook was het gisteren, vandaag is het Instagram, maar Vero staat al op de deur te bonzen. Outsourcing wordt insourcing en de hooggeëerde jubilaris van gisteren is vandaag een loser die niet meer aan de bak komt. De manier waarop, waar en hoe wij werken verandert steeds.

De constante verandering die ons omgeeft, wordt een belangrijke factor in het wervings- en selectieproces. De ideale kandidaat kan alle veranderingen bijhouden en beschikt over een steeds kortere omschakelingstijd. Een CV? Allemaal heel interessant, maar een goed aanpassingsvermogen is belangrijker dan ooit geworden.

Dit aanpassingsvermogen steunt op een aantal pilaren. Allereerst moet iemand nieuwsgierig zijn en de motivatie hebben om steeds weer nieuwe kennis op te doen. Maar dat is nog niet alles. De nieuwe kennisgegevens moeten met elkaar gecombineerd worden tot er een zinnig en werkbaar geheel ontstaat. Als dat niet zo gemakkelijk gaat, moet iemand over de vastberadenheid beschikken net zolang door te gaan tot het wél lukt. Daarna wordt de nieuw ontstane kennis gedeeld en wordt deze geïntegreerd in de manier van werken.

Halen, hebben, houden

Het opsporen van mensen die op de hiervoor beschreven manier kunnen werken, is niet zo makkelijk. Het in kaart brengen van het potentieel waar een kandidaat over beschikt, stelt hoge eisen aan de interviewer van de kandidaat. Is de ideale kandidaat gevonden, dan is het de kunst hem of haar gemotiveerd te houden om bij je te blijven werken. Ze hebben vrijheid nodig, en ruimte om zich verder te ontplooien. Dat kan door ze een grotere verantwoordelijkheid te geven dan alleen maar over hun eigen functionele deelgebied. Buiten de comfort zone, that’s where the magic happens.

(Ik heb het hier niet gehad over geld en dat heeft een reden. Mensen laten zich niet meer verleiden door een euro meer of minder; goede mensen zoeken ontplooiing. En doordat ze die ontplooiing bij jouw bedrijf zoeken, ontplooit dat vanzelf mee. Een klassiek gevalletje van een win-win.)

Vincent Mispelblom Beyer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken