[Cannes 2019 wrap-up] RA*W: Cannes het waar zijn?

[Cannes 2019 wrap-up] RA*W: Cannes het waar zijn?
  • Bureaus
  • 25 jun 2019 @ 10:53
  • 22143 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • CannesMarketing

RA*W organiseerde dit jaar voor het tweede jaar op rij de RA*W Cannes Summer Course. Een studiereis naar Cannes waarbij bureaus de kans krijgen om hun beste talenten met RA*W mee te sturen. Hoe was Cannes? Aan het woord Iris de Bruin, junior creatief bij JWT en deelnemer aan de RA*W Summer Course 2019. 'Ça va and move on.'

Cannes het waar zijn?
Hoge verwachtingen. Die neem ik mee vanuit Nederland naar Cannes. Na vijf jaar uitkijken naar het walhalla van creativiteit mocht ik namens J. Walter Thompson Amsterdam mee met de RA*W Cannes Summer Course 2019. Een geweldige kans waarvoor ik beide partijen eeuwig dankbaar ben.

Programma
Met een programma dat overstroomt van talks, workshops en paneldiscussies krijg je al snel 'FOMO'. Maandagochtend begon mijn week met de workshop ‘Pitch to win. Acting Techniques for Pitching’ door Julia Robertson. Daar werd binnen 10 minuten al duidelijk hoe stem- en acteertechnieken je goed kunnen helpen bij het presenteren aan klanten.

 ‘s Middags op het strand bij de Embassy of Dutch Creativity gingen we aan de slag met een workshop personal branding van Emily Hinks, Founder & ceo van Mischief Makers. Zij was de eerste private speaker van RA*W. De boost die ik van beide workshops heb gekregen hielpen niet alleen in Cannes, maar gaan de rest van mijn reclamecarrière nog van pas komen.

Private speakers
Emily was niet de enige private speaker van RA*W. Dinsdagochtend startte met een live Q&A met Dave Snyder, chief creative officer van Firstborn. Hij gaf een aantal simpele maar belangrijke inzichten: 'As a creative you’re going to have a career of no’s. So you have to be resilient.' En een harde waarheid: 'The idea that wins isn’t always the best one. That’s life. Ça va and move on.' Donderdagmiddag sloten we af met een privésessie op een catamaran ergens aan de Côte d'Azur. Wie had gedacht dat creativiteit en rosé zo goed samen gaan? 

Thema’s
Veelvoorkomende thema’s waren inclusiviteit, authenticiteit en een politieke stem laten horen. In de wereld van nu zijn deze thema’s erg belangrijk. Ik geloof oprecht dat we vanuit het reclamevak een verschil kunnen maken, wanneer merken (en bureaus!) ook achter de schermen met deze thema’s bezig zijn. 'Live your values', zoals Cindy Gallop (Founder & ceo van MakeLoveNotPorn) zei in het terecht getitelde panel ‘Badass Women’. 

Kortom, wat heb ik meegenomen uit Cannes? Een overload aan inspiratie, nieuwe skills, relevante connecties, veel bruikbare tips en passie voor het vak. Mijn hoge verwachtingen waren precies hoog genoeg. In tenminste drie talks kreeg ik het advies om naar buiten te gaan, de natuur in om zo mijn creativiteit te stimuleren. Daar ga ik nu gehoor aan geven, met een glas rosé – want zo doen ze dat in Cannes. 

Iris de Bruin
digital reporter voor MarketingTribune
junior creatief bij JWT en deelnemer RA*W Summer Course 2019



Impressie van de RA*W equipe uit Cannes, editie 2019
(beeld: Baba Toure & co)

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken