Bouwsector zet spotlight op jonge rolmodellen

Bouwsector zet spotlight op jonge rolmodellen
  • Content
  • 16 nov 2022 @ 11:50
  • 12036 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Om jongeren te interesseren voor een baan in de bouw, zet de bouwsector vanaf vandaag in een online serie de spotlight op vijf jongeren. Het zijn rolmodellen die laten zien dat je in de bouw en infra kunt werken aan je eigen ontwikkeling én aan die van Nederland.

Eén van de hoofdpersonen in de online serie is timmerman Yvanka (18) die dit jaar Nederlands kampioen bouwtimmeren geworden is. Zij vertelt onder andere hoe het is om als vrouw in de bouw te werken. Carmen (20), de andere vrouw in de serie, staat ook haar mannetje. Ze zat vroeger op een grote graafmachine, totdat een blessure roet in het eten gooide. Nu is ze uitvoerder en stuurt ze een team aan voor opdrachten van de Waterschappen. Naast Yvanka en Carmen vertellen ook BIM-modelleur Ruben (25), tegelzetter Daan (18) en hijskraanmachinist Lars (22) waarom ze hebben gekozen voor een carrière in de bouw. Campagneleider Maartje van Boekel: ‘Deze jongeren laten zien dat de bouw en infra veel breder is dan het standaardplaatje dat veel jongeren in gedachten hebben: er is een enorme verscheidenheid aan beroepen en werken in de bouw biedt een mooie toekomst.’

Veel banen
De online serie die vanaf vandaag hier te bekijken is, is een verdiepende fase van de eerder gestarte grootschalige campagne ‘Jij gaat het maken’. Met deze campagne wijzen werkgevers- en werknemersorganisaties in de bouw en infra scholieren vanaf veertien jaar op de vele mogelijke banen in de bouw- en infrasector. Jongeren zijn volop bezig met hun studie- en beroepskeuze, maar zij weten vaak niet dat de bouw en infra beroepen kent op alle niveaus, voor binnen en buiten en met een groot maatschappelijk belang. 

In de sector zijn de komende jaren ruim 60.000 vakkrachten nodig. De bouw is namelijk nodig voor vrijwel alle maatschappelijke uitdagingen waar we nu voor staan. Denk aan de energietransitie, de verduurzaming van de gebouwde omgeving en het oplossen van de woningnood.  

De campagne ‘Jij gaat het maken’ wil jongeren laten zien dat je in de bouw en infra van je talent of hobby je beroep kunt maken. Of je nu graag nog-stop gamet, elke dag wil sporten of de mooiste creaties bedenkt en maakt, in de bouw en infra doe je het, is daarbij de boodschap. Op de campagnewebsite  kunnen jongeren een beroepentest doen om te kijken welke rollen in de bouw passen bij hun specifieke talenten.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken