Waarom 750 miljoen mensen fan waren van het merk Inspector Morse
- Content
- 9 dec 2015 @ 08:45
- Link
-
Henk Dilling
zelfstandig journalist/tekstschrijver
Henk Dilling - Geen tag
- 9 dec 2015 @ 08:45
- Henk Dilling
‘Mensen hebben meer met het personage dat met vallen en opstaan er steeds weer in slaagt om er iets van te maken dan met de held die ogenschijnlijk blakend van zelfvertrouwen de ene succesparel aan de andere rijgt.’ Mooie quote van de Britse acteur John Edward Thaw (1942-2002),die in Nederland vooral bekend werd door zijn sterke rol in de detectiveserie Inspector Morse. Zijn uitspraak is in eerste instantie gericht op toneel- en filmkarakters, maar de woorden gelden evengoed voor ondernemers.
Anders gezegd: met het weergeven van heldendaden in de vorm van succescijfers en glorieuze mijlpalen vertel je niet het verhaal dat mensen willen horen. Het verhaal dat zorgt voor aandacht, interesse, sympathie en betrokkenheid en voor actie: mensen gaan je producten kopen en zijn loyaal aan je bedrijf of je merk. In het echte verhaal vertel je niet alleen over je successen (hoge omzet, nieuwe klant), maar ook over de weg daar naar toe. De problemen die je moest oplossen, de worstelingen, de twijfel. Geloofwaardige verhalen over dingen die mensen graag willen weten. Omdat ze herkenbaar zijn: vallen en opstaan hoort bij ieders leven. Deel die verhalen met je medewerkers, je klanten en andere zakenrelaties. Doe dat in een boek of brochure, een magazine, een projectverslag of via een mix van communicatieplatforms: weblog, social media, drukwerk. Verhalen scheppen een band. Dat was overigens iets waar John Taw in zijn rol van Inspector Morse glansrijk in slaagde. Toen hij in november 2000 overleed aan een hartaanval liet hij 750 miljoen fans in vijftig landen achter. In het gezaghebbende Britse dagblad The Times werd een hoofdredactioneel commentaar aan zijn overlijden gewijd. Met zijn doorlopende strijd tegen Koning Alcohol, zijn liefde voor cryptogrammen, voor Wagner en voor zijn klassieke Jaguar wist de sombere en norse ‘inspector’ (hoofdpersoon uit de boeken van Colin Dexter) in 33 afleveringen een cultstatus te bereiken. Morse werd een personage waarmee mensen zich wereldwijd verbonden voelden. Waarschijnlijk omdat John Taw een Morse creëerde die zo dicht bij hemzelf lag. ‘Morse is the nearest thing to me’, liet hij weten in de biografie die in 1999 werd gepubliceerd. Voor de liefhebbers, een dialoog uit 1991(uit Who Killed Harry Field?): Chief Inspector Morse: ‘Here we are again, Lewis... putting together the last moments of a complete stranger's life... showing more concern for him than we would when he was alive.’ Detective Sergeant Lewis: He wasn't our problem when he was alive, was he?’
-
Henk Dilling
- Werkt bij: Henk Dilling
- Functie: zelfstandig journalist/tekstschrijver
- Website:https://www.linkedin.com/pub/henk-dilling/18/537/ab1
- Profiel »
- personage
- ondernemers
- aandacht
- John Edward Thaw
- merk
- uitspraak
- interesse
- betrokkenheid
- detectiveserie Inspector Morse
- woorden
- quote
- product
- verhaal
- sympathie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing