Professionaliteit wint altijd

Professionaliteit wint altijd
  • Content
  • 21 okt 2016 @ 10:28
  • 13586 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • MiddelenDoelgroepContent

De komende tijd zal onze nieuwe vaste blogger Sak van den Boom wekelijks zijn visie op de afgelopen (media)week met ons delen, en dan met name op het gebied van contentmarketing. Wat is hem opgevallen? Welke opmerkelijke uitspraken over contentmarketing zijn er nu weer gedaan? Deze week: professionaliteit wint altijd!

Mijn zondag aan het begin van week 42, of zo u wilt het einde van week 41, begon goed.

Bijgespijkerd.nl brengt in drie delen de belangrijkste basics van contentmarketing. Met als uitgangspunt: wat zijn de kpi’s die je nastreeft met de content. Dat kun je vanuit diverse media bepalen. De kpi’s worden vanuit verschillende thema’s benaderd.

  • consumeren van content
  • retentie
  • mate van delen
  • engagement
  • genereren van leads
  • genereren van sales
  • productiekosten

Lezenswaardig. Geen schoolmeesterspraat maar checklijsten waar iedere marketeer of strateeg wat aan heeft. Om plannen te maken, plannen te beoordelen of nog eens achter het oor te krabben en de plannen op de lange baan te schuiven omdat er nog werk verzet moet worden alvorens aan contentmarketing te beginnen.

Een vergelijkbaar verhaal las ik op NewsCred.

En Gerben Lievers, Team Nijhuis, doet het op zijn manier nog eens dunnetjes over op Marketingfacts.

Hij gebruikt een hondencase als voorbeeld. Jammer dat hij onlangs ook de website Tinki.nl heeft gelanceerd, de eerste prijsvergelijker in de hondenbranche. Jammer, want daardoor wordt zijn visie toch weer de slager die zijn eigen vlees keurt.

Op dcustom.com een interessant artikel over de vraag hoe je juiste mensen vindt in je organisatie voor de onderwerpen waarover je op verschillende media wilt bloggen. De verkeerde persoon kan een verkeerd verhaal of de verkeerde toon betekenen.  Dat geldt trouwens ook voor de interviewer die de content moet ontsluiten. Het luistert nauw  wie je op de klus zet. Je kunt de plank volstrekt misslaan als er geen chemie is tussen interviewer en geïnterviewde. Maar voordat je bronnen gaat zoeken draait het om strategie en ideeën.

Een verhaal dat me aanspreekt, omdat het nog eens duidelijk maakt hoe belangrijk de professionals zijn die worden ingeschakeld bij de totstandkoming van contentmarketing.

Joe Pulizzi memomeert in zijn weekoverzicht van zondag 16 oktober het mislukte You Tube kanaal van McDonalds. Terwijl Ben Fox, McDonalds Head of media and customer engagement vertelt dat er naar zijn idee te weinig gefocuste content was, vraagt Pulizzi zich af wat eigenlijk de reden was om met het You Tibe kanaal te beginnen.

Zonder heldere doelstelling is het onmogelijk om content met een scherpe focus te maken. Een scherpzinnig opmerking.

Op de website Joe Pulizzi’s Content Marketing Institute schrijft Michele Lynn in een blog dat content marketeers zich terdege bewust moeten zijn van het gegeven dat contentmarketing een langetermijninvestering is. Het kan achttien maanden of langer duren voor je vaststellen wat het effect van je investering is. Ik ben het daar hartgrondig mee eens. Het is eigenlijk nooit anders geweest. Met goede content kun je zaaien.

In Fonk nr 19 lees ik: ‘Nu informatie voor iedereen me een mobiele telefoon overal en altijd beschikbaar is, kunnen consumenten en producenten binnen een paar seconden met elkaar verbonden worden.’ Wat verderop in het artikel: ‘De macht van de koper neemt toe. In de toekomst dicteert de consument tot vrijwel in de puntjes de inhoud van de winkelschappen. Productcommunicatie vereist daarom meer dan alleen een inhoudsetiket. Van ingrediënt tot productiewijze, van duurzaamheid tot maatschappelijk verantwoord ondernemen: de consument wil het weten.

‘Niet de clicks, maar de bricks hebben in de toekomst de meest vernieuwende mogelijkheden.’

Anders gezegd, geen relevantie geen interesse bij de doelgroep.

Deze van Kirsten Brouwer  (Sabel Communicatie) van maandag 17 oktober wil ik u ook niet onthouden. Ze schrijft: ‘Tijdens usability-tests kom ik ‘m regelmatig tegen: de ‘wall of text’. Testdeelnemers stuiten online op lappen content, raken verstrikt in de tekst of maken direct rechtsomkeert. Zonde van je moeite als designer, (content)marketeer of communicatieadviseur. Een simpele oplossing: slimme witruimte.’

Gelukkig ook weer een hard cijfer. 61 procent van consumenten leest online reviews op internet alvorens een aankoopbesluit te nemen. Het cijfer komt uit een artikel over de vraag hoe je user generated content inzet op de website van het Contentmarketing instituut.

Onze Britse collega’s, verzameld binnen CMA, zijn sinds jaar en dag trendsetters als gaat om content marketing. Er valt bijvoorbeeld bij de prestigieuze CMA-awards geen prijs te winnen als je inzending niet vergezeld is van bewijsmateriaal ten aanzien van effectiviteit. Vandaar dat ik bijzonder geprikkeld ben als CMA deze week een effectiveness report uitbrengt. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen. De cijfers worden ingeleid door tien vurige pleidooien om de effectiviteit van content marketing te meten. 73 procent van de ondervraagden vindt het meten van effectiviteit erg belangrijk. Vijftig procent denkt dat die effectiviteit accuraat te meten is. Vierentwintig procent bedoelt bij effectiviteit dat er sprake is van enige vorm van interactie. 91 procent is ervan overtuigd dat content bijdraagt aan binding, merklading en kopen. Een van de opvallendste uitkomsten is dat 61 procent van de ondervraagden vindt dat het meten van de effectiviteit van content een taak van het bureau is. Over professionaliteit gesproken.

Hebben jullie ook zo geglimlacht bij de commotie rond Juul Paradijs vorige week? Hij begint een nieuwe uitgeverij. Alle gedrukte en digitale media berichtten erover. Zijn eerste klant is supermarktorganisatie Dirk van de Broek voor wie hij Ditjes en Datjes gaat maken, het niemendalletje onder de customer media, samengesteld met gossipplaatjes die geen enkel ander magazine kon gebruiken. Voor een bodemprijs. Jammer dat Buurman & Buurman het blad kwijt is. Ze hebben het tientallen jaren gemaakt. Ik kreeg elk nummer toegestuurd. En elke keer weer die verwondering over de simpelheid van de klassieke sandwich-formule, met celebs en supermarktinfo. Professioneel gemaakt. Maar het heeft niets met uitgeven te maken.

Op 17 november worden de Grand Prix Awards uitgereikt. De nominaties zijn bekend. Met een totaal van 190 cases kent de Grand Prix Content Marketing dit jaar een recordaantal inzendingen. Het Haags Bloggershuis is genomineerd in twee categorieën: ‘Not for Profit’ en ‘Beste Marketing PR Campagne’. In april openden Den Haag Marketing en Haagse Strandhuisjes het eerste Bloggershuis van Nederland, aan het strand van Kijkduin. Het is een speciaal strandhuis voor reisbloggers en -vloggers uit binnen- en buitenland. Die kunnen daar overnachten en hun ervaringen verwerken in een verhaal over onze stad. Het Bloggershuis heeft al veel positieve artikelen in media en op reisblogs opgeleverd. Met meer dan 300 publicaties, beelden, video’s en posts over Den Haag als toeristische bestemming werden al een paar miljoen mensen bereikt.

Ik ben benieuwd hoe streng de jury dit keer is geweest. Hoe zwaar heeft bewijs van effectiviteit meegewogen. We zullen het weten na 17 november.

 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken