[column] De duistere kant van TikTok

  • Content
  • 11 feb 2020 @ 12:05
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

‘Durf te schuiven met je grids, je content en je tekst. In het digitale tijdperk is iedereen geroutineerd aan het swipen en scrollen. Om op te vallen, fris te ogen en je publiek te verrassen is soms iets meer nodig.’

‘Vergeet de traditionele principes soms en gooi wat plezier in je ontwerpen. Een volledige stijl is hiernaar benoemd: brutalism. De naam zegt het al. Deze stijl heeft behoorlijk wat los gemaakt de laatste jaren en best veel invloed gehad op de design trends.’ Dit haal ik uit een leuk verhaal over designtrends op sportnext.nl. Brutalism is niet de enige interessante ontwikkeling waar je wat aan zou kunnen hebben. Durf bijvoorbeeld van het scherm af te spatten met kleur. Lees meer op sportnext.nl.

Ik heb van de week kennisgemaakt met TikTok. Grappig en handig. Ik snap de verleiding voor kinderen. Die staan er niet bij stil dat er aan het gebruik van TikTok gevaren kleven. FW heeft een aardig verhaal over wat TikTok nu eigenlijk is. En schrijft dat het voor het eerst is dat een app uit China wereldwijd zoveel succes heeft. En dat stelt ons blijkbaar op scherp. Is de app wel veilig voor kinderen? Wat gebeurt er met de verzamelde data? En zijn er banden met de Chinese overheid? In het verhaal neemt de auteur je mee naar de duistere kant van TikTok. De haat, angst en beschuldigingen. Lezen.

Op emerce.nl een verhaal met experttips voor effectieve contentmarketing en contentmanagement. Ik begon met enige scepsis te lezen. Maar ik werd aangenaam verrast. Vooral door enkele opvallende suggesties. Zo is volgens de experts een van de belangrijkste uitdagingen voor het creëren en beheren van content: verificatie en kwaliteitscontrole. Als je dat vooraf niet goed hebt geregeld, kun je een kwaliteitsproduct wel op je buik schrijven. Verder: het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Een perfect advies want het vraagt van je dat je de concurrenten goed kent. En met deze opmerking hebben we het niet over concurrerende contentproducenten maar concurrenten van de opdrachtgever, de uitgever zogezegd. En verdiep je in best practices van markleiders. Bij elkaar dus een goed verhaal dat de moeite is om te lezen voor de makers van content.

Op emerce.nl kwam deze week ook een nieuw woord langs, mogelijk is het voor u gesneden koek: cross-domain-cookie-norm. Cookies zijn een van de meest besproken onderwerpen in de wereld van online marketing. Op 4 februari kwam Google Chrome met een update om zogenaamde cross-domain cookies veiliger te maken, maar ook om het gebruik hiervan in te perken. Hoe speel je hier op in? Cross-domain-cookies maken het mogelijk om gebruikers over verschillende domeinen te volgen, bijvoorbeeld wanneer gebruikers van je reguliere website (www.website.nl) naar je vacature domein (www.werkenbijwebsite.nl) navigeren. Daarnaast worden ook het gros van alle marketing cookies, zoals van Google of Facebook, cross-domain gebruikt. De update van Google Chrome gaat een grote impact hebben op het gebruik van dit type cookie. Hier lees je er alles over.

Nog een nieuw woord dat me prikkelde: antifragiel. Op sprout.nl een verhaal hoe je de beste growth hacker herkent. Een goede growth hacker kan je bedrijfsresultaten een flinke impuls geven. Antifragiliteit is een waardevolle eigenschap als je werkt onder hoge druk en in intense omgevingen, zoals bij startups, scaleups of ventures. Wie antifragiel is, is dol op chaos en wordt er beter van. Volgens auteur Nassim Nicholas Taleb – die de term introduceerde – ‘groeien en bloeien antifragiele mensen als ze worden blootgesteld aan vluchtigheid, willekeur, wanorde en stressoren, en houden ze van avontuur, risico en onzekerheid.’ (Sprout.nl) In datzelfde verhaal spreekt de auteur over t-shaped players als de beste generalisten om je bedrijf een groeistimulans te geven. Toch interessant zo’n visie. Het verhaal geeft een reeks interessante kenmerken waaraan een growth hacker moet voldoen.

Wat is manipulatieve content? Twitter gaat vanaf 5 mei veel strengere normen hanteren in de strijd tegen fake news, deepfake video's, en andere vormen van manipulatieve content. Niet dat het Amerikaanse internetbedrijf de vele misleidende tweets voortaan volledig van zijn platform wil weren, maar wanneer blijkt dat de inhoud onterecht als waarheid wordt voorgesteld of schadelijk is voor anderen, zal er strenger dan ooit tegen worden opgetreden. Tweets die aanzetten tot haat of geweld, worden sowieso onherroepelijk verwijderd van het populaire sociaal platform. Content die echter niet als schadelijk wordt gezien maar wel als manipulatief of als het verdraaien van de waarheid, zal voortaan een duidelijk waarschuwingslabel of gewoon wat meer context krijgen. (Bron: Bloovi.be) Zou de verkiezingsretoriek die op ons af gaat komen in de aanloop naar de verkiezingen in de VS hier ook onder vallen? Zou zo maar kunnen. Ik zou het in ieder geval wensen.

Integriteit staat in ons vakgebied hoog in het vaandel. Laten we dat vooral bewaken. Hoe brutaal ons werk ook wordt.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken