[DDW] Sean Valies wint BNO Packaging Talent Award 2016

[DDW] Sean Valies wint BNO Packaging Talent Award 2016
  • Design
  • 28 okt 2016 @ 15:00
  • 29260 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging

De winnaars van de BNO Packaging Talent Awards 2016 zijn bekend. Winnaar Sean Valies en runner up Luna den Hoed namen hun prijs in ontvangst tijdens Superfast #3, een evenement over nieuwe ontwikkelingen in packaging design tijdens de Dutch Design Week.

De opdracht voor de derde editie bestond uit het ontwerpen van een verpakkingslijn voor het nieuwe broodbeleg en/of de vegetarische rookworst van De Vegetarische Slager.

Winnaars
De eerste prijs ging naar Sean Valies (student grafisch ontwerp Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag). De jury vond zijn inzending heel goed passen bij de merkuitstraling van De Vegetarische Slager: ‘De speelse typografie en Jugendstil-achtige illustraties sluiten één op één aan bij het logo van De Vegetarische Slager en geven tegelijk een eigen subtiele dimensie aan de verpakking als geheel. De verpakking is eenvoudig, uitnodigend en roept associaties met een slagerij op, waardoor het ontwerp goed kan concurreren met de echte vleesproducten in het koelversschap’

De tweede prijs ging naar Luna den Hoed (Grafisch Lyceum Utrecht) die het complete verpakkingsmateriaal, schaaltje en plastic bakje, op stijlvolle wijze in het ontwerp had opgenomen. De jury: ‘Het mooi uitgewerkte tegelmotief roept associaties op met een ouderwetse slager, is stilistisch fris en smakelijk en past bij de transparante verpakking. Het gehele ontwerp, met het witte “betegelde” schaaltje en de witte verzorgde typografie, oogt esthetisch en schoon. Haar idee leeft ook bij het bedrijf zelf. De Vegetarische Slager is al langer bezig om tegelmotieven in een deel van de verpakkingsontwerpen op te nemen.’

Eervolle vermeldingen
De overige drie genomineerde ontwerpers Laura Voet, Daisy van der Genugten en Jasper Joris, ontvingen geen prijs, maar wel een eervolle vermelding.

Toename inzendingen
De derde editie van de award laat duidelijk een toename van inzendingen zien ten opzichte van voorgaande jaren. Meer dan 70 studenten en jonge ontwerpers toonden zich geïnteresseerd, waarvan 33 ontwerpvoorstellen werden ontvangen en gejureerd.

Jury
De jury van de BNO Packaging Talent Award 2016 bestond uit: Frank Nas (managing director Design Bridge / voorzitter BNO NEXTpack), Niko Koffeman (directeur marketing en communicatie De Vegetarische Slager), Katja Gruijters (food designer), Thea Bakker (design director VBAT) en Marco de Meijer (creative director Millford).
 

De BNO Packaging Talent Award is een initiatief van BNO NEXTpack. Doel van de prijsvraag is om jonge ontwerpers en ontwerpstudenten te interesseren voor het vakgebied verpakkings­ontwerpen en opleidingen aan te zetten dit ontwerpspecialisme in hun onderwijsaanbod op te nemen.

 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken