Genderneutrale tekening wint Junior Inktspotprijs 2018

Genderneutrale tekening wint Junior Inktspotprijs 2018
  • Design
  • 8 feb 2019 @ 10:05
  • 11318 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijGraphic

Media-instituut Beeld en Geluid heeft de Junior Inktspotprijs (JIp) uitgereikt aan tekenaar Djanko. Zijn tekening werd door leerlingen van het voortgezet onderwijs uitgeroepen tot de beste politieke spotprent van 2018.

De Junior Inktspotprijs, het kleine broertje van de Inktspotprijs, wordt gekozen door middelbare scholieren en uitgereikt aan de cartoonist met de beste politieke tekening van het afgelopen politieke jaar.

Djanko was ‘flabbergasted’: ‘Goh, onverwacht maar een mooie eer. Toen ik de prent aan mijn buurvrouw liet zien, moest zij direct lachen dus toen dacht ik al dat hij wel grappig moest zijn.’

In 2005 won de tekenaar de Junior Inktspotprijs ook.

Je moet kunnen zijn wie je wil zijn

Uit de beoordelingsformulieren van de leerlingen blijkt dat de winnende spotprent het onderwerp genderneutraliteit op een ludieke manier aankaart en je toch aan het denken zet. Enkele reacties: ‘Je moet kunnen zijn wie je zelf wil zijn’, ‘het onderwerp is erg komisch afgebeeld, ik begreep hem direct’ en ‘de tekening geeft op een grappige manier weer dat er geen gender bestaat’.

Serieus grappig

De Junior Inktspotprijs wil leerlingen op een ‘speelse en mediawijze manier’ kennis laten maken met maatschappelijke of politieke vraagstukken. De uitreiking van de prijs vond plaats voorafgaand aan de opening van de tentoonstelling Serieus grappig over de grenzen van satire. Beeld en Geluid heeft ongeveer tienduizend spotprenten in de perscollectie die een overzicht bieden van de geschiedenis van satire in de pers. Met de Junior Inktspotprijs wil Beeld en Geluid laten zien dat deze vorm van satire nog altijd ‘springlevend’ is, ook onder jongeren.

De Junior Inktspotprijs wordt mede mogelijk gemaakt door de Stichting Pers & Prent. De tentoonstelling is tot en met zondag 15 september te zien.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken