McDonald's vervangt plastic rietje en plastic McFlurry-deksel

McDonald's vervangt plastic rietje en plastic McFlurry-deksel
  • Design
  • 11 sep 2020 @ 10:33
  • 17870 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaam designPackaging design

McDonald’s vervangt met ingang van oktober alle plastic rietjes in de 254 Nederlandse restaurants door papieren. Ook het plastic deksel van de McFlurry is vervangen door een kartonnen beker met vier vouwbare randen.

Met deze papieren alternatieven bespaart McDonald’s jaarlijks ruim zeventigduizend kilo plastic in Nederland. Op dit moment is zo’n 85 procent van alle verpakkingen die worden meegegeven aan gasten gemaakt van gerecycled of hernieuwbaar materiaal, aldus McDonald’s bij de bekendmaking van de ontwikkeling van zijn duurzaamheidsinitiatieven.

‘Wennen aan andere drinkervaring’

Erwin Dito, Managing Director McDonald’s Nederland: ‘Ons doel is om op termijn over te stappen naar een alternatief waarbij we voor frisdranken helemaal geen rietje meer hoeven uit te geven. Daarbij denken we aan een deksel gemaakt van geperste vezels, met daarin een speciale drinkopening. Zo kunnen we weer een belangrijke stap zetten in de vermindering van ons verpakkingsmateriaal. Het papieren rietje geeft onze gasten in de tussentijd de mogelijkheid om te wennen aan een andere drinkervaring.’

Duurzaam bouwen

McDonald’s heeft in augustus het eerste duurzaam gebouwde restaurant in Boxmeer geopend. Het betreft het eerste nieuwbouw McDonald’s-restaurant in Nederland dat gebouwd is met duurzame en circulaire bouwmaterialen, waaronder vloertegels, wandtegels, plafonds en dakbedekking. In 2021 gaat McDonald’s meer nieuwe McDrive-restaurants duurzaam bouwen. Dit jaar zijn ook restaurants in Leidschendam en Veenendaal duurzaam verbouwd. Deze restaurants zijn - net als Boxmeer - onder meer volledig elektrisch, draaien op groene stroom en zijn voorzien van ledverlichting. Warmtepompen worden gebruikt om het gebouw te verwarmen en met zuinige installaties wordt warmte teruggewonnen om energie te besparen.

Hernieuwbare biodiesel van frituurolie

De vrachtwagens van McDonald’s rijden sinds begin dit jaar op hernieuwbare biodiesel gemaakt van frituurolie uit de McDonald’s-keukens. McDonald’s is een samenwerking met logistiek partner Havi Logistics en het Finse bedrijf Neste aangegaan, ‘s werelds grootste producent van hernieuwbare biodiesel. De 254 restaurants in Nederland verbruiken jaarlijks een miljoen liter frituurolie. Neste zet deze olie in zijn Rotterdamse raffinaderij om in hernieuwbare biodiesel waar alle vrachtwagens van Havi Logistics op rijden. 100 procent biodiesel dus, gemaakt van McDonald’s-frituurolie. Dit resulteert in een CO2-reductie van 89 procent per liter brandstof ten opzichte van gewone diesel.
Daarnaast kondigt McDonald’s aan in november een pilot te starten met een hybride truck. Op hernieuwbare biodiesel rijdt deze truck vanaf het centrale bevoorradingscentrum in Amersfoort naar de ring van Amsterdam, om vervolgens elektrisch alle Amsterdamse restaurants binnen de ring te bevoorraden.

Solliciteren op skills

Sollicitanten worden niet langer op hun CV beoordeeld, maar op de skills die zij in huis hebben, via een kort assessment op de geheel vernieuwde website werkenbijmcdonalds.nl. In het digitale assessment krijgen kandidaten letterlijk een kijkje in de keuken en worden zij gevraagd hoe zij zouden handelen in specifieke situaties. Dito: ‘Het assessment geeft aan op welke punten een sollicitant goed scoort en op welke minder. Dat is zeer relevante input om gezamenlijk te bepalen waar een kandidaat het best op zijn of haar plek is. Zo bieden we iedereen een gelijke kans op ontwikkeling, maar op basis van skills in plaats van op basis van een VC.’

McDonald’s Academy

In 2009 is de McDonald’s Academy van start gegaan: een opleidingstraject specifiek voor McDonald’s-medewerkers, waarbij medewerkers - crew én management - de mogelijkheid krijgen om via leertrajecten een officieel erkend MBO-diploma te behalen, van startkwalificatie tot MBO-niveau 4. In totaal zijn tussen 2010 en 2020 ruim 5.000 medewerkers opgeleid. September 2021 wordt er een Associate degree-programma op HBO-niveau toegevoegd aan de McDonald’s Academy, in samenwerking met de Avans Hogeschool.

Verduurzamen Happy Meal

Sinds begin 2019 biedt McDonald’s Nederland de keuze voor een leesboekje of een speeltje in het Happy Meal. Inmiddels zijn er ruim 900.000 leesboekjes meegegeven in het Happy Meal. Dito: ‘We zijn er trots op dat de leesboekjes zo’n succes zijn. Het is mooi dat we op deze manier helpen om meer leesmomenten tussen kind en ouders te creëren.’ Ook stimuleert McDonald’s de consumptie van drankjes met weinig calorieën door deze als eerste en beter zichtbaar te tonen op de menu’s en bestelkiosken. Mede hierdoor is de keuze van gasten voor water in het Happy Meal de afgelopen vijf jaar vervijfvoudigd. Sinds juli 2019 wordt er altijd groente of fruit meegeven in het Happy Meal.
McDonald’s is in Nederland ook bezig met het verbeteren van Happy Meal-verpakkingen. ‘We gaan nieuwe leesboekjes en speeltjes vanaf 2021 niet meer in plastic verpakken, maar in FSC-gecertificeerd karton of papier en we verkennen daarnaast ook mogelijkheden om het gebruik van plastic in het Happy Meal te verminderen. In 2021 gaan we het eerste plasticvrije speeltje aanbieden in het Happy Meal in Nederland en blijven we verschillende opties onderzoeken voor duurzaam speelgoed.’

Cijfers McDonald’s Nederland
3,2 miljoen gasten per week
20.000 medewerkers
254 restaurants

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken