[designpanel] AvroTros door Studio Dumbar

[designpanel] AvroTros door Studio Dumbar
  • Design
  • 19 nov 2020 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelCorporate design

AvroTros heeft een nieuw logo en een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Studio Dumbar (part of Dept). Ons panel oordeelt.

Het doel van de nieuwe visuele identiteit is om de publieke omroep een duidelijker gezicht te geven in de dynamische ontwikkelingen in het medialandschap en mediagebruik. Studio Dumbar: ‘Het nieuwe logo is helder en duidelijk. Je ziet als kijker meteen dat je naar een AvroTros-programma kijkt, ook al registreer je het logo enkel vanuit je ooghoek. Klein of groot, het logo moet van het scherm knallen, in vorm en in kleur. We hebben gekozen voor mint; een heldere, frisse kleur. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat die kleur nog niet wordt gebruikt door een andere omroep. Het logo is een woordmerk, zonder extra symbool of icoon. Dat houdt het simpel en duidelijk. Tegelijkertijd zit er door het perspectief veel dynamiek en beweging in. AvroTros komt letterlijk naar de kijker toe. Naast het dynamische logo biedt de visuele identiteit ook handvatten om de programma's dichterbij te brengen. De typografie in motion vormt letterlijk de ruimte waarin beelden van de programma’s worden gepresenteerd. Aansluitend op de doelstellingen stelt dat de omroep in staat om programma's sterker aan zich te binden.’

Soundlogo in samenwerking met MassiveMusic
In samenwerking met MassiveMusic is ook het nieuwe soundlogo ontworpen. Job Poels, Music Producer bij MassiveMusic: ‘Met de strategie “Wat we delen maakt ons meer” benadrukt AvroTros inclusiviteit en perspectief. Dit is visueel doorvertaald in de typografie en tevens in het geluid. Het muzikale logo heeft een ruimtelijke galm, een dynamisch panning-effect voor perspectief en een menselijke touch door de toevoeging van een vingerknip.’ Zowel de identiteit als de campagne worden gefinancierd door de vereniging zelf en komen dus niet uit publieke middelen.

Marc van Eck RM | MD & cofounder New Growth Strategies: Als ik het verhaal van de designer lees, word ik enthousiast en ook als het logo dynamisch gebruikt wordt in programma-aankondigingen. Lekker fris! Dit is niet echt mijn beeld van AvroTros, maar als ze dit zouden zijn of gaan worden: superleuk! Alleen als je het logo in wit ziet in een hoekje van een programma is het niet goed leesbaar. Slechts de A en de T vallen op en het straalt uit dat de omroepen langzaam maar zeker aan het verdwijnen zijn. Nu is dat denk ik ook zo, maar wel een beetje gemeen van de designer om dit in het logo te verstoppen. Duaal oordeel dus: een 5 of een 6? Wat laat ik zwaarder wegen? Toch het verdwijnende logo in het hoekje van een programma. Een 5 dus
5

Felice Uiterwijk RM | marketingmanager Fairtrade Original:
Als je het nieuwe AvroTros-logo letterlijk probeert te lezen, dansen de letters je voor de ogen. Enerzijds werkt het goed: de typografie is eenvoudig, de kleur spat er van af en de compositie van de letters en de vorm die daardoor ontstaat is heel eigen. Anderzijds heeft het weinig karakter en persoonlijkheid. De verschillende geanimeerde toepassingen zijn overweldigend en druk - het valt op, maar het is mij te schreeuwerig en het voelt daardoor als niet passend bij deze omroep. Het lijkt of ze hun roots hebben losgelaten en letterlijk zijn los gegaan, maar daarmee is het doel voorbij geschoten. Met wat meer aandacht, finesse en de kernwaarden van het merk als uitgangspunt, was er waarschijnlijk een passender en daarmee overtuigender resultaat ontstaan.
5

Willem van Wijk | eigenaar Groei Marketing & interim marketingmanager:
AvroTros heeft een nieuw logo en een nieuwe visuele identiteit met als doel deze publieke omroep een sprekender gezicht te geven. Ik kende het oude logo eigenlijk niet. Dit terwijl de logo’s van andere zenders mij wel duidelijk op het netvlies staan. De keuze voor een nieuwe logo lijkt op basis van N=1 dus juist. Het nieuwe logo communiceert op simpele en duidelijke wijze dat het hier om AvroTros gaat en maakt van het woordmerk een beeldmerk. Normaal gesproken, zeker bij tv-zenders, is een los en herkenbaar beeldmerk van belang en zou ik dit een gemis vinden, maar ik vind de uitwerking van Dumbar gewoon goed gemaakt. Hoe klein je het scherm ook maakt, het blijft duidelijk AvroTros communiceren. En de opvallende kleur groen draagt daar alleen nog maar aan bij. De visuele identiteit wordt verder versterkt met een visuele ‘truc’, een soundlogo en doorgetrokken in typografie en kleurgebruik. Gewoon goed gedaan dus. Over smaakt valt altijd te twisten, maar het doel van een sprekender gezicht is zeker bereikt.
8

Irene van der Zwan | marketing- en relatiemanager MKB Amsterdam:
AvroTros, de fusie van de merken Tros, de grootste familie van Nederland en Avro, voor een breder beeld, had al tijden een nieuw logo nodig. Het nieuwe logo schept een mooie eenheid. Het logo valt op door de mooie blokletters en de dynamiek van de beweging. De kleuren, het frisse mintgroen tegen een warme donkerblauwe achtergrond, zijn goed gekozen. De soundbar erachter maakt het af en zeer geschikt voor radio en tv. De blokken op tv zijn simpel en herkenbaar en vormen een mooi blok om de programma’s van AvroTros goed te etaleren (merken op zich) en de afzender te herkennen. Kortom, heel goed gedaan! Het lijkt zo eenvoudig, maar daardoor een staaltje klasse en daarom een 9!
9

Priscilla Brusselaars | art director / senior designer Bureau Rietveld: De statische versie van het logo staat als een huis door het kleurgebruik (mooie combi!) en de wijze waarop de letters het woordmerk vormen. De kracht zit hem echter meer in het geanimeerde/dynamische logo in combinatie met het sounddesign. Daar komt het het best tot zijn recht. Logisch dat er gekozen is voor een dynamisch logo en dito visuele identiteit, gezien de mogelijkheden die tv en web met zich meebrengen. Wel vind ik het een gemiste kans dat er alleen gekozen is voor motiondesign in de typografie. Ook het kleurgebruik op de website is beperkt tot twee, waardoor de visuele identiteit minder tot zijn recht komt. De website oogt wat saai en zakelijk. Het geheel had van mij rijker en gevarieerder gemogen. Mogelijkheden te over, waarom zo beperkt?
6,5

Stefan Pangratz | creative director Mijksenaar:
Mijn eerste contact met de nieuwe AvroTros-identiteit was op social media en niet op tv. Toeval of niet, het bevestigde direct waar de kracht van het logo en de gehele visuele identiteit moet liggen, namelijk in animatie en geluid. Het is een sterk staaltje ‘branded animation’ en zelfs in de statische vorm heb ik het gevoel dat het een bevroren beweging nabootst. Ik ben erg benieuwd naar de invulling van de gehele identiteit en hoop dat er ook ruimte voor visuele animatiepareltjes ontstaat, zoals dat bijvoorbeeld bij BBC 2 het geval is. Go for it!
8

Jop Quirindongo | eigenaar Lowres Creative Studio:
Een groter contrast met de vorige huisstijl van AvroTros had het niet kunnen zijn. Van kleurloos en statisch naar felle kleuren, veel beweging en typografie die van het scherm af spat. Het gebruik van animatie maakt het geheel nog iets hysterischer, in de positieve zin van het woord. En het werkt als een malle! Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde AvroTros-kijker er wellicht even aan moet wennen, maar ik denk dat dit een mooie en grote sprong voorwaarts is voor de omroep. Ik word er wel blij van.
9

Roel Stavorinus RM | zelfstandig merk- en design strateeg & oprichter Melvin Day:
Dit is het corporate designpanel en in dit designpanel beoordelen we de vormgeving van (corporate) merken. Voor mij zijn twee dingen belangrijk. Eerst de relevantie en inhoudelijke onderbouwing en vervolgens pas hoe het er uit ziet? Om nu tóch met dat laatste te beginnen: de nieuwe stijl is fris, boud en best lekker, hoewel ik me afvraag of die teksten, zo groot in beeld, op een groot scherm en voor het typische AvroTros-lid nu zo enorm leesbaar zijn. Maar het ziet er flitsend uit en iets meer dynamiek kon het ook wel gebruiken. De oude stijl was formeel, stijfjes en een beetje gedateerd.
Maar dan inhoudelijk. Ik snap wel waarom een organisatie zoals deze een logo nodig heeft. Ik vraag me alleen sterk af of dat nou voor de doorsnee kijker nog zo verschrikkelijk relevant is (en zo wordt het wel gepresenteerd). Avro en Tros hadden in 2009 nog bijna 870.000 leden. In 2014 was dat aantal gedaald tot 670.000 leden en vorig jaar bleef de teller steken op 400.000. Als je die trend doorzet, dan is er over tien jaar geen omroep meer en dat lijkt me volstrekt niet denkbeeldig. Over een nieuwe strategie van deze omroep lees ik helemaal niks, dus dan blijft het toch een vormexercitie.
6

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 18, 2020.

Eerdere designpanels:

107. Illustraties voor de Volkskrant door Rob en Robin
106. Oma's Soep door ProudDesign
105. 
City of London krijgt eerste voedselbank met eigen 'posh' logo
104. AutoScout24 door DesignStudio
103. HomeMade door Donder & Straal
102. Bonnefanten door Barnbrook
101. Rebranding Kees
100. Groningen
99. The Flower Farm
98. Hooghoudt
97. 
Meervaart door Das Buro
96. Bastardo door Van Heertum
95. I Am Toro
94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken