[designpanel] City of London krijgt eerste voedselbank met eigen 'posh' logo

[designpanel] City of London krijgt eerste voedselbank met eigen 'posh' logo
  • Design
  • 18 jun 2020 @ 07:35
  • 17719 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Corporate designDesignpanel

Een wrang voorbeeld in het kader van corona en de huidige tijdgeest. Zelfs het Londense the City aka The Square Mile moet aan de voedselbank.

Het Financial District wordt - of beter werd - toch altijd als een rijke wijk beschouwd. Om de pijn enigszins te verzachten krijgt deze speciale voedselbank wel een eigen logo, maar zuur is het wel, net zo zuur als die augurk. Wat vindt ons panel design- en maatschappijtechnisch?

De City of London - het financiële hart en ook wel de The Square Mile genoemd - krijgt zijn eerste voedselbank met eigen logo van ontwerpstudio Avidd. Het logo van de Square Mile Food Bank laat zien dat voedselarmoede een modern probleem is. Avidd gebruikt daarvoor één van de meest iconische monumenten van Londen: The Gherkin (augurk).

Victoriaans
David Podmore, designer/director Avidd, vertelt aan Design Week dat het logo is gekozen omdat het tegelijkertijd een 'iconisch monument en een voedselreferentie' combineert: ‘We wanted a logo that gave the food bank a sense of place. It’s incredible that such a wealthy area should need such a thing so highlighting the location was key - it reminds us all that this is a very current problem that is everywhere. We added the Established 2020 detail to remind people that this is a modern day problem and not a charity started in Victorian London.’

Groen als kleur van hoop
Het gebruikte lettertype is Brandon Grotesque, dat is ‘serieus’ maar heeft ook een ‘zachtheid met zijn afgeronde hoeken’. Het groene kleurenpalet is een poging om ‘een paar levendigere kleuren toe te voegen, zodat het logo niet saai en streng is. Podmore voegt toe dat er een dualiteit is in de kleurkeuze: ‘Green is also a colour of finance, which the city is famous for, but also a colour of hope, which the food bank is offering people needing its support.’
Het logo is gemaakt als onderdeel van het Design Donation-programma van de studio, waar het goede doelen en non-profitorganisaties een dag lang gratis ontwerpwerk biedt.

Marc van Eck RM | MD & cofounder New Growth Strategies
Ja, dit is waarom design een vak is. To the point, scherp, onderscheidend, herkenbaar en vervreemdend. Mooier en controversiëler kan haast niet. Een voedselbank in The Square Mile en dan de iconische Londense wolkenkrabber, de augurk, als inspiratie gebruiken is meer dan treffend. Het is eten waar je niet meteen aan denkt en ook eten dat symbool staat voor het nieuwe leven. Bij ons thuis worden bijna nooit augurken gegeten behalve toen mijn vrouw zwanger was en ik dagelijks een pot voorbij zag komen. En dan de kleur, groen voor leven en hoop, voor eten, maar juist ook het groen van geld. De voorspelbare logootjes van de Nederlandse voedselbank en in de rest van het VK verbleken letterlijk. Goed bedoeld prutswerk. Dit design zoals het kan. Heerlijk, een dikke 10!
10

Felice Uiterwijk RM | marketingmanager Fairtrade Original

De voedselbank doet zijn entree in Londen City. Dat geeft de ernst van de coronacrisis nog maar eens aan. Het logo dat is ontwikkeld is prachtig. Het gedachtengoed om een iconisch Londens gebouw te combineren met een foodtwist en je dan uitkomt op een augurk snap ik ook. Ik vind het alleen beschamend om te zien dat the food bank of Londen City zich op deze manier dan toch wil manifesteren als een primus inter pares door middel van een eigen, mooier en meer designy logo dan het logo dat in het hele land wordt gebruikt. Het is natuurlijk prachtig als een designbureau dit als een liefdadigheidsopdracht gratis verzorgd, maar waarom hebben ze dat niet eerder gedaan voor de landelijke voedselbank die er al is?

De hele attitude die er achter steekt, schiet mij in het verkeerde keelgat

Kortom, op het logo zelf is wat mij betreft niets aan te merken, maar de hele attitude die er achter steekt, schiet mij - om in voedselterminologie te blijven - in het verkeerde keelgat.
4

Willem van Wijk | interim marketingmanager & eigenaar Groei Marketing

Dat er een voedselbank komt in één van de rijkste buurten van Londen mag dan wellicht nieuwswaardig zijn, maar is daar dan een nieuw logo voor nodig? Natuurlijk kan dit nieuws als haakje gebruikt worden om de urgentie en grootte van het probleem - juist nu - extra te belichten, maar ik vraag mij wel af welk probleem we hiermee oplossen op de langere termijn. Ik weet niet hoe bekend het logo is dat nationaal gebruikt wordt voor de food banks, maar een ander logo doet toch afbreuk aan de consistentie van het geheel. Nog los van eventuele extra kosten in executie als de food bank inderdaad als merk landelijk opereert. Ik ben geen designer, maar er zijn toch andere manieren om deze eventuele bijzonderheid aan te tonen? Bijvoorbeeld door gebruik te maken van het bestaande logo met daaronder de naam van de plek? Dit biedt ook een kans voor de andere food banks om zich te onderscheiden en lokaal relevant(er) te worden, waarmee hetzelfde doel en mogelijk nog andere doelen bereikt kunnen worden. En het logo zelf? Ik vind het gewoon een dingetje. Wel leuk gevonden en zeer herkenbaar, maar wellicht een beetje te kolderiek als we naar het thema kijken. Maar dat is natuurlijk smaak.
6

Irene van der Zwan | marketing- en relatiemanager MKB Amsterdam

Het logo is gebaseerd op een iconisch gebouw in London dat op een augurk lijkt. Het komt over als een mooi statig logo, duurzaam door het groen en met eerlijke partjes. Prachtig logo voor een voedselbank zou je zeggen, maar dit gebouw staat in een dure wijk en dat zelfs deze wijk aan de voedselbank moet, maakt het wel een beetje gênant en zelfs een tikje denigrerend. Zo kun je de beste designers van een duur en vooraanstaand bureau iets gratis laten ontwerpen, maar dan slaat het toch de plank mis.
3


Tom Dorresteijn | CEO Studio Dumbar (part of Dept)
Als je een symbool gebruikt, luistert het heel erg nauw wat het 'zegt'. In dit geval zet het me volledig op het verkeerde been.

Het zet me volledig op het verkeerde been

Het gebouw staat symbool voor het financiële district en door het in plakjes te snijden, komt het eerder over als een beweging tegen de financiële wereld dan voor een voedselbank. Het leek in een opwelling misschien leuk - augurk, voedsel - maar de Engelsen hebben zelf die mooie uitspraak bedacht: kill your darlings. Inhoudelijk klopt het niet en ook visueel is het niet sterk.
5,5

Alef de Jong | oprichter/creatief strateeg Wunder

Een sympathieke actie dat het designbureau en dag design doneert, maar het bewijst ook dat je in een dag niet heel ver komt. Als ik de rationale lees, klinkt het plausibel. Het logo lijkt op het gebouw in de City, dat ook wel bekend staat als ‘de augurk’ en een augurk kun je eten en delen. Alleen telt dit allemaal niet op tot een sterk, iconisch óf aantrekkelijk logo. De posterreeks knalt wel lekker, maar als totaal krijgt het voor mij een onvoldoende.
5

Stefan Pangratz | creative director Mijksenaar

De noodzaak voor een bank voor voedsel en niet voor geld, omdat mensen hun eerste levensbehoeftes niet meer kunnen betalen en dat in het financiële hart van London, waar elke dag miljarden verhandeld en verdiend worden, is tenminste stuitend te noemen. Maar dit is het designpanel en de vraag is wat design kan doen om dit probleem op te lossen of ten minste de gevolgen ervan te verzachten. Professionele branding is de eerste stap. Dat zorgt voor meer aandacht en maakt fondsenwerving makkelijker. Ook het gebruik van het gebouw als symbool helpt hierbij zeker! Niets breekt het ijs beter dan (Engelse) humor. Op menselijk gebied verzacht het hopelijk een gedeelte van de schaamte van z’n gebruikers. Het logo zou zelfs op een foodverpakking van Tesco of Sainsbury niet misstaan! Een overweldigende hoeveelheid nieuwe merken verdwijnt kort na hun introductie weer in het niets. Laten we hopen dat dit merk ook heel snel overbodig wordt.
8

Roel Stavorinus RM | zelfstandig merk- en designstrateeg & oprichter van Melvin Day, a senior brand collective

Het logo van deze specifieke voedselbank is interessant omdat het de aandacht richt op een probleem in één van Londens bekendste wijken. Niet de typische woonwijk, maar een zakendistrict, het financiële hart van Engeland waar alle banken zitten. Toch wonen er ook zo’n 8.000 mensen en die zijn niet per se te benijden, want het ‘the City’ is nou niet per definitie de fijnste plek om te wonen. Een van de markantste gebouwen in het gebied is de ‘Gherkin’ van de beroemde architect Sir Norman Foster. Het idee is simpel: logo is markant gebouw is voedsel. Klaar ben je. Het logo is ontworpen door het Engelse bureau Avidd in het kader van het Design Donation-programma. Sympathiek: non-profitorganisaties krijgen een dag gratis ontwerp aangeboden. Een soort voedselbank dus, maar dan voor ontwerp. Er valt verder niet veel over te zeggen, want veel meer dan het logo is het niet. Maar dit logo nodigt wel uit tot nadenken en dat is op zich al een goed cijfer waard.
8

Het logo van de Nederlandse voedselbank naast het algemene logo van de Engelse voedselbanken.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 08, 2020.

Eerdere designpanels:

104. AutoScout24 door DesignStudio
103. HomeMade door Donder & Straal
102. Bonnefanten door Barnbrook
101. Rebranding Kees
100. Groningen
99. The Flower Farm
98. Hooghoudt
97.
Meervaart door Das Buro
96. Bastardo door Van Heertum
95. I Am Toro
94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken