[designpanel] Twerkende tiener van Rob en Robin

[designpanel] Twerkende tiener van Rob en Robin
  • Design
  • 6 nov 2020 @ 08:00
  • 16546 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Grafisch designDesignpanel

Geen mooiere editie voor de lancering van een nieuw panel dan het designnummer. De eerste grafische case die MarketingTribune’s vertrouwde kwartet van marketeers en nieuwe - althans drie van de vier - designexperts beoordelen, zijn de illustraties van Rob en Robin voor de Volkskrant. De focus ligt op het TikTok-artwork, maar het panel heeft ook gekeken naar de rest van hun werk.

Elk jaar maken Rob en Robin ‘een bucketlijstje’ en de inkt was nog niet droog of een van hun wensen kwam uit. Voor een artikel waarin werd uitgelegd wat de beste ingrediënten zijn voor het maken van een TikTok-hit, ontwierpen zij het artwork. ‘Ook al vallen we naar onze eigen mening nog onder de “jeugd”, klaarblijkelijk gaan de hypes onder de “echte” jeugd sneller dan dat wij bij kunnen houden. We moesten ons dus toch even inlezen. We schetsen in concepten, niet echt in esthetisch mooie plaatjes. We vinden het belangrijk dat onze illustraties iets nieuws zijn en conceptueel verrassen. De vorm komt altijd wel goed. Als de ene Rob aan de andere Rob een concept voorstelt, moet dit vaak even landen. Het voorstel van een twerkend TikTok-logo werd in de studio eerst alleen beantwoord door een “hmmm hmm ja leuk” van de andere kant van de tafel. Na onze Graphic Matters-postersserie kregen we meer vertrouwen in het weglaten, de eenvoud en zo min mogelijk versieren. In één overzichtelijk plaatje een duidelijk verhaal/concept vertellen. Groot en 3D, alsof het een soort sculpturen zijn.

Er is flink gediscussieerd over de positie van de billen en beide heren hier hebben dan ook verwoede pogingen gedaan om het twerken uit te beelden aan de ander.’

Marc van Eck RM | CEO & cofounder New Growth Strategies: Yep, de kern pakken, herkenbaar, eenvoudig en to the point; dat is de opdracht voor een ondersteunende illustratie. De illustratie van het TikTok-logo inclusief het subtiele twerken voldoet hier helemaal aan. De hele illustratiestijl van Rob en Robin is herkenbaar en voelt intelligent. Hierdoor past het supergoed bij de Volkskrant. Het voegt tevens wat speelsheid en kleur toe aan een krant die dit wel kan gebruiken. Prachtig dat het ze ook gelukt is de illustraties tot leven te brengen, altijd handig in het digitale domein, zonder dat het filmpjes worden. Eigenlijk kun je een Volkskrant zonder hun illustraties al niet meer voorstellen en dat is een bewijs dat het goed is. Dit is een welverdiende 10.
10

Felice Uiterwijk RM | marketingmanager Fairtrade Original: Ik moet er even in komen bij deze eerste grafische designcase, met als onderwerp het TikTok-logo dat het duo Rob en Robin ontwierp voor de Volkskrant. De stijl is eenvoudig en opvallend en voor een voorpagina van een krant doet het goed zijn werk: de opvallende vorm van het TikTok-logo is gelijk herkenbaar en legt gemakkelijk de link naar het onderwerp van het artikel. Het geanimeerde logo doet mij meer denken aan een kwispelende hond dan aan een twerkende teenager. Ik kan met voorstellen dat het proces om hier te komen bijzonder grappig moet zijn geweest - de positie van de billen is blijkbaar een hot topic geweest in de studie naar de beste geanimeerde weergave - maar het eindresultaat vind ik persoonlijk niet zo spannend. Ik geef een gemiddeld zeventje.
7

Willem van Wijk | eigenaar Groei Marketing & interim marketingmanager: Ik kan altijd enorm genieten van illustraties die mijn aandacht direct trekken en mij in één oogopslag laten zien waar het verhaal over gaat. Een goede illustratie, zeker zonder veel kopij, verleidt je als het ware om het verhaal te gaan lezen. Ik vind de TikTok-illustratie lastig te beoordelen, omdat ik geen gebruiker ben. Ik herken het vermenselijkte logo dan ook niet en zie al evenmin het feit dat dit TikTok-persoontje aan het twerken is. Ik kan niet beoordelen in hoeverre dit voor de Volkskrant-lezer wel het geval is, maar in mijn optiek communiceert het beeld daarom überhaupt onvoldoende. Aansluitend vertelt de illustratie mij niet waarom ik het verhaal nu moet gaan lezen. Wat proberen de designers mij te vertellen met dit beeld? Rob en Robin hebben al vaak laten zien dat zij met hun ogenschijnlijk simpele beelden de lezer direct kunnen pakken en een krachtig verhaal kunnen neerzetten. Deze keer zijn zij daarin minder geslaagd.
5

Irene van der Zwan | marketing- en relatiemanager MKB Amsterdam: Om deze opdracht goed te doen heb ik TikTok geïnstalleerd en wat uitleg aan mijn zoon van 14 gevraagd. TikTok ken ik alleen van de krantenartikelen over wat Donald Trump van het Chinese TikTok denkt en dat hij wil dat het alleen gebruikt mag worden in de VS als het in Amerikaanse handen komt. Ik zie dansvideo’s met veel muziek de revue passeren. Hulde aan de Volkskrant dat ze verslaan wat een megatrend onder jongeren is. De cartoon is gelukkig van alle tijden en valt op tussen al het videogeweld in de app. Het verbeeldt de lezers en daarmee het merk van de Volkskrant goed. Meegaan met je tijd in de stijl en met de waarden die je vertegenwoordigt. Dat de jeugd daar anders over denkt moge helder zijn, maar de Volkskrant zet zijn stempel, chapeau!
8

Dorien Franken | eigenaar Studio Designtree: Een goede illustratie verpakt de essentie van een verhaal in een vorm die iedereen direct snapt. En dat is ook meteen de moeilijkheidsgraad ervan. Welke invalshoek kies je? Wil je primair impact creëren of zoek je naar een extra kapstok waaraan je het beeld kunt ophangen? Kijkend naar de twerkende TikTok vraag ik me af of het beeld voldoende past bij de insteek van het artikel dat gaat over de dominante rol van de app binnen de muziekindustrie. Het karaktertje zit goed in elkaar, draagt het DNA van de app (jong/fun), maar ‘zegt’ verder niet zo veel. Dit in tegenstelling tot de theaterillustratie. Iemand die deze ‘vertellende’ techniek goed beheerst is ontwerper Noma Bar, die voor Politico Magazine het Twitter-logo gebruikte als kuif van Donald Trump. Uiteindelijk is de keuze aan de ontwerper en laten Rob en Robin in deze case zien dat ze van beide markten thuis zijn.
7,5

Nikki Gonnissen | director & designer Thonik:
Rob en Robin gebruiken een ‘klare lijn’. Deze term werd bedacht door Joost Swarte, die zelf ook in klare lijn tekent. Er is een lange traditie in klare lijn: Kuifje (Hergé), Nijntje (Dick Bruna), en, meer van nu, Parra en Christoph Niemann. De klare lijn is aantrekkelijk. Als kijker begrijp je wat je ziet. Rob en Robin hebben het logo van TikTok tot stripfiguur gemaakt, met handen en voeten. Een mascotte met een kwispelende staart, een mooie draai in het lichaam, een strakke zwarte schaduw, zwarte schoenzolen en zwarte oorschelpen aan de koptelefoon. Dit alles maakt het beeld heel plezierig en toegankelijk.
8

Karen van de Kraats | senior visual designer WeTransfer:
Wat ik mij afvraag is of deze illustratie begrepen wordt als zijnde de belichaming van TikTok door de gemiddelde Volkskrant-lezer, wat over het algemeen een oudere generatie is die dit platform niet gebruikt. Het wulpse selfienemende TikTok-logo ziet er speels uit. Door de combinatie van klare lijnen, het logo en het twerken laat de illustratie alleen weinig aan de verbeelding over. Dat is ook mijn punt van kritiek. Ik mis een tweede laag, een duidelijke uitspraak die wordt gedaan en de inhoud communiceert. Door juist het logo te gebruiken verliest het werk zijn kracht wat ik wel zie in het andere meer eigen, conceptuele en absurdistische werk uit de serie van Rob en Robin. Conclusie: visueel catchy, maar inhoudelijk niet sterk, waardoor het weinig toevoegt aan het artikel als geheel.
6

Roel Stavorinus RM | merk- en designstrateeg & oprichter Melvin Day:
De eerste keer dat ik iets van Rob en Robin zag, was toen ik hun afstudeerproject in handen kreeg. Een rood boekje, met de titel Designeria, vol hilarische columns over design dat geen design mag heten: de vormgeving van Chinese afhaalrestaurants, Nederlandse snackbars en copyshops. Ik twijfelde bij hun werk steeds, en elke keer weer: is het nu zelfgemaakt of is het gevonden? Maar het werk komt langzaam maar zeker los en wordt herkenbaar door een eigen signatuur. Ik houd van die klare lijn, de eenvoud, het kleurgebruik. Rob en Robin produceren geen kritische statements of snedige commentaren in grafiek. De illustraties verluchtigen, zorgen voor een vrolijke noot en blenden prachtig in de opmaak van de Volkskrant. Ze toveren een glimlach op je gezicht en soms een harde schaterlach. En, laten we eerlijk zijn, dat twerkende TikTok-logo is zo goed als briljant.
9

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 17, 2020.

Eerdere designpanels:

106. Oma's Soep door ProudDesign
105. 
City of London krijgt eerste voedselbank met eigen 'posh' logo
104. AutoScout24 door DesignStudio
103. HomeMade door Donder & Straal
102. Bonnefanten door Barnbrook
101. Rebranding Kees
100. Groningen
99. The Flower Farm
98. Hooghoudt
97. 
Meervaart door Das Buro
96. Bastardo door Van Heertum
95. I Am Toro
94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken