Schakelen met Volkswagen Taigo

Schakelen met Volkswagen Taigo
  • Design
  • 29 apr 2022 @ 04:51
  • 20389 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De nieuwe loot aan het C-segment van Volkswagen, de Taigo, is een opvallende en stoere verschijning. Het model is feitelijk het gezicht van de nieuwe VW merkstrategie: betrouwbaarheid als belangrijkste positionering.

Het C-segment in automotiveland is immens populair. In gewone mensentaal: een auto die niet te klein en niet te groot is, zuinig rijdt en genoeg power heeft om niet direct het onderspit te delven op de snelweg. De oliecrisis maakt de Hollander nog zuiniger, dus machtige V6’s en andere benzine slurpende modellen gaan massaal in de ban. De Taigo gaat vast en zeker hoog scoren bij mensen die kritisch zijn op prestaties en aanschafprijs van een automobiel.

Volgens Annemarije van Zandwijk, teammanager Brand & Experience Volkswagen, is het C-segment in Nederland al jaren het grootste segment op basis van het aantal nieuwe geregistreerde voertuigen. Vandaar dat veel merken die zich richten op volume hier actief zijn met hun aanbod, ook in de media.

VW legt volgens Van Zandwijk in de reclame de focus op het design van deze crossover: sportief en stoer. ‘Bij veel crossovers ligt de nadruk op de praktische voordelen. Bij de Taigo ligt de nadruk meer op het sportieve design en wordt een jongere doelgroep aangesproken. Dit in vergelijking met andere crossovers in deze prijsklasse.’

In de mediastrategie ligt de nadruk op tv en digitaal. ‘Hierdoor kunnen we de doelgroep snel en slim bereiken en tegelijkertijd het sportieve en stoere design van de Taigo via beeld overbrengen. We hebben gekozen voor een combinatie van tv-spotjes, premium online video, finecast, YouTube en retailcommunicatie.’

De campagne is volgens Van Zandwijk gericht op de millennial, in de leeftijd van 28 tot 45 jaar. Naast het sportieve design is de doelgroep ook vooral geïnteresseerd in technologie en digitale features, zaken die belangrijk zijn voor deze doelgroep bij de keuze van een nieuwe auto.’

Want dat is volgens Van Zandwijk momenteel toch de grote uitdaging voor de automarketeer: onderscheidend zijn als merk. ‘Met die reden wil Volkswagen in Nederland naar de toekomst meer vanuit het merk communiceren en niet alleen vanuit de producten.’

 

Reactie van de Redactie

Wat vinden we van het model?

Typisch Volkswagen. Degelijk, stoer, betrouwbaar en ook een tikje degelijk en voorspelbaar. Als je snel kijkt zie je de Polo, Golf zomaar in het design terug. VW heeft een sterke en brede merk ID, zo blijkt maar weer. De rijervaring is zoals je van VW mag verwachten erg goed. Veel comfort, de Taigo is snel en wendbaar (wij reden overigens wel de R-uitvoering) en is voorzien van alle denkbare technologische snufjes. Onze Taigo was in appeltjesgroen gespoten en we kregen dan ook veel goedkeurende blikken en opmerkingen. Opvallend: rijden met open dakje en dan steeds de nukkige Ecotip in het display krijgen: sluit het raam voor minder brandstofverbruik. Maar waarom heb je dan een open dak? 

Wat vinden we van de marketingaanpak?

De Nederlandse video is een adaptatie van de internationale campagne van Volkswagen (Bureau: DDB Berlin).

De pay off voor de Taigo is: De nieuwe Taigo. Hij is er. Het doel van de reclamecampagne is volgens VW om de bekendheid van de Taigo ‘te verhogen en de doelgroep kennis laten maken met dit nieuwe model bij één van de Volkswagendealers of online.’ Dat begrijpen we, maar… als hij er is, dan is hij er toch? Vreemde pay off die wat ons betreft verder niet veel toevoegt aan merkbeleving en niet direct een ‘unieke’ emotie oproept. 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken