[De zomer van] Dion van der Spek: 'Natuur is van enorm belang om echt tot rust te komen'

[De zomer van] Dion van der Spek: 'Natuur is van enorm belang om echt tot rust te komen'
  • Design
  • 19 aug 2022 @ 08:00
  • 20418 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Dion van der Spek is eigenaar, strategy director en merkstrateeg bij brandingbureau Studio Piraat en columnist bij MarketingTribune. Hij reisde af naar Catalonië.

Waar gaat de reis naartoe deze zomer?
Deze zomer zal de reis bestaan uit natuur, cultuur, zon en gezelschap in Catalonië aan de Spaanse kust. We toeren drie weken rond om van alles en - af en toe even niet - te beleven. Natuur is op onze vakantie van enorm belang om echt tot rust te komen. Het idee dat je niks hoeft en vaak ook niet zoveel ‘kan’, is voor mij en mijn vriendin echt een manier om op te laden, te reflecteren en uiteraard aandacht en tijd aan elkaar te besteden. Geen prikkels, lekker eten en goed gezelschap; precies hoe we het graag hebben.

Hoe is het eerste halfjaar zakelijk gezien verlopen?
Het was een goed eerste halfjaar, waarin we veel projecten van het vorige jaar hebben afgerond en nieuwe projecten zijn gestart. Er zijn keuzes gemaakt om onszelf meer te profileren als een B2C-branding bureau, zonder vaarwel te zeggen tegen al onze fijne B2B-opdrachtgevers.
Zo hebben we het Dark Kitchen-concept Bezorgrestaurants van A tot Z neergezet; een nieuw online platform waar online eten kan worden besteld bij zes verschillende eigen restaurants onder één dak, in één bestelling en in één keer bezorgd. Daarnaast is de webshop van veilig.nl live gegaan en wonnen we niet heel veel later gelijk een eerste prijs bij de Shopping Awards.
Bij zo’n vernieuwde profilering heb je ook een team nodig uiteraard. Het team is daarom uitgebreid met een ontwerper, een specialist die zich bezighoudt met de interne procesoptimalisatie en Sean Nelissen en ik zijn sinds 1 april 2022 officieel ingestapt als mede-eigenaren van Studio Piraat. Naast alle mooie projecten lagen de grootste ontwikkelingen dus vooral in het team en hebben we extra aandacht geschonken aan onszelf.

Hoe stil is het op de zaak in de zomer?
Ik durf het eigenlijk niet zeggen, maar sinds corona merken wij dat veel bedrijven anders zijn gaan kijken naar de piek- en dalperiodes van het investeren in hun merk of marketing. De zomers zijn nog nooit zo druk geweest als de afgelopen twee jaar. Dit vergt van ons goed zicht op de capaciteit, vakanties, welke projecten en deadlines je wel en niet kunt aannemen, maar ook welke poule van freelancers je scherp moet hebben staan voor het geval dat. Het is uiteraard fijn dat de zomers goed doorlopen en toch iedereen lekker op vakantie kan. Als je het goed managet, dan is dat echt een luxe waar we dankbaar voor zijn.

Wat zit er allemaal in het vat voor het tweede halfjaar?
De komende maanden staan in het teken van onze kern: strategie en ontwerp. Veel projecten gaan van start met een strategisch traject en veel projecten gaan de volgende fase in van ontwerp, waarin het praatje wordt vertaald naar een plaatje. Zo wonnen we twee weken geleden een mooie pitch voor de identiteit van een groot Haags architectenbureau waarmee we in september van start zullen gaan. Ook gaan er een aantal nieuwe merken en websites live van onder meer een ander architectenbureau, een ondersteunende dienstverlening voor artsen - overgewaaid uit de VS en opgepakt door een Nederlandse partij, een innovator in de branche van medische verpakkingsprocessen - die de branche wereldwijd flink op zijn kop gaat zetten en een concept voor een leukere manier van tweedehandskledingshoppen met een ervaring die je nooit zult vergeten, en zo kan ik nog even doorgaan.
We zitten in ieder geval niet stil haha. En waar ik en ons team echt naar uitkijken is het toewerken naar de onthulling van een nieuwe overkoepelende identiteit en een nieuw platform voor de branche van de grafische maakindustrie. Een mooie uitdaging gezien wij zelf ook in die branche actief zijn. Dit maakt het natuurlijk een eer om hier aan te kunnen werken.

Wat is het laatste nieuws?
We hebben een vacature voor een projectmanager met ervaring die ons wat kan leren 😊 en op onze bucket list staat een mooi magazinemerk 😉

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken