[Ondernemer van de Week] Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - oprichtsters Borrelplateau

  • Food-en-retail
  • 18 mrt 2016 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

In het alweer 80ste deel uit onze succes-serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk, oprichtsters Borrelplateau. Deze dames bieden exclusieve, heerlijke happen op een stijlvolle plank voor zakelijke borrelaars. Ter plaatse bezorgd. Hun ambitie is nog groter. 'Naast kantoren willen we komende zomer ook de Amsterdamse wateren te veroveren. En parken. Buiten de vrijdag gaan we ook op donderdag en in het weekend bezorgen.'

1. Stel jullie zelf graag voor.
Wij zijn Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk en sinds eind 2015 oprichtsters van Borrelplateau. Vanaf de Middelbare schooltijd zijn we bevriend met elkaar, alweer 13 jaar, de tijd vliegt! Ondanks dat we beide uit een ondernemersgezin komen, hadden we 2 jaar geleden niet verwacht dat wij nu een eigen onderneming zouden hebben. Het idee van Borrelplateau is dan ook niet ontstaan vanuit de drang om te ondernemen, maar puur uit het feit dat we onze passie voor goede producten, drankjes en gezelligheid willen delen met de rest van Amsterdam, Nederland, de wereld? Met onze studieachtergrond, Marieke Bedrijfskunde en Willemijn Hogere Hotelschool, vullen we elkaar goed aan. Daarnaast hebben we veel plezier in wat wij doen en proberen dit ook uit te stralen naar onze klanten.

2. OK, Borrelplateau, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar deze dienst om draait?
Afgelopen zomer waren we op vakantie in Portugal. Terwijl we met een wijntje en ons samengestelde borrelplateau van de ondergaande zon genoten kwamen we tot de conclusie dat borreltijd toch wel het meest relaxte moment van de dag is. Of het nou in de Portugese zon is of op kantoor, iedereen kijkt uit naar de borrel. Juist tijdens deze vrijdagmiddagborrels op kantoor waar een succesvolle werkweek wordt afgesloten worden goede borrelhappen vaak gemist. Terugkijkend naar de kantoren waar wij hebben gewerkt worden vaak zakken chips of nootjes opengetrokken, terwijl er zoveel hoogstaande lokale leveranciers zijn die pure en eerlijke producten verkopen. Wij besloten daar verandering in te brengen en de borrels in Amsterdam naar een hoger niveau te tillen door deze lokale leveranciers op de borrelkaart te zetten. Iedere vrijdag bezorgen wij bij kantoren in Amsterdam luxe borrelplateaus samengesteld voor 10 personen, bestaande uit lokale borrelhappen waaronder Spaanse olijven, een Brandt en Levie worstje en 100% biologische kazen. De plateaus worden borrel-klaar afgeleverd.

3. Hebben jullie voor de lancering van Borrelplateau samengewerkt met reclame- of PR-bureaus?
Op dit moment doen wij de reclame en PR van Borrelplateau zelf. Wij hebben vanaf het begin duidelijk voor ogen wat we willen uitstralen en hoe we dit willen vertalen naar het logo, de website en andere uitingen. Om de kosten laag te houden hebben we de website zelf gemaakt. Ook hebben we via ons netwerk verschillende mensen om advies gevraagd. Dit heeft ons iedere keer kritisch laten denken. De content die wij plaatsen op onze website en social media bedenken en maken we zelf. Door op de hoogte te blijven van de laatste trends proberen we onze marketingstrategie hierop aan te passen. Promotie doen we door het aanschrijven van bloggers en pers en ook gaan we regelmatig zelf op pad langs bedrijven met flyers of sturen direct mailings. In deze fase van onze onderneming vinden wij het erg belangrijk om persoonlijk contact te hebben met onze klanten. Hierdoor kunnen we ons product blijven verbeteren en aanpassen waar nodig.

4. Is de food-bezorgingsmarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot? Last van de Maaltijdboxen?
Afgelopen jaar is de (food)bezorgingsmarkt enorm gegroeid. Vooral in Amsterdam zijn er behoorlijk wat spelers op de markt gekomen. Voor Borrelplateau zien wij dit eerder als iets positiefs dan als iets negatiefs. Naast het feit dat bezorgservices in de toekomst de bezorgingen van de plateaus uit handen kunnen nemen, kunnen de samenwerkingen ook interessant zijn om onze naamsbekendheid te vergroten. Ons concept is niet te vergelijken met maaltijdboxen of restaurants die eten bezorgen. De combinatie van een luxe presentatie met kwalitatief hoogstaande producten van lokale leveranciers maakt het concept uniek en zorgt voor een onvergetelijke borrelervaring. We hopen dat alle bedrijven deze ervaring met hun collega's willen delen.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Op dit moment zijn we eigenlijk al ontzettend trots met waar we nu zijn. We worden vooral ontzettend blij van de enthousiaste reacties van onze klanten en mensen om ons heen. Ook onze vrienden en familie steunen ons van alle kanten en dat is erg fijn om te zien. We zijn natuurlijk nog relatief kort (sinds december) live, dus we beseffen wel dat het tijd nodig heeft om naamsbekendheid op te bouwen. Soms willen we iets te hard van stapel lopen, maar daar leren we ook weer van.

6. Gaan jullie uitrollen in Nederland, buiten Amsterdam?
Wanneer we de Amsterdamse borrels naar een hoger niveau hebben weten te tillen, hopen we ons concept ook in andere steden uit te rollen. We hebben in diverse steden al aanvraag gehad van kantoren die interesse zouden hebben in Borrelplateau. In de toekomst zien we hier ook zeker mogelijkheden voor, onze ambitie is in ieder geval groot genoeg. Maar stap voor stap, eerst focussen we ons op de Amsterdamse markt. Focus houden, is één van de vele adviezen die we hebben gekregen.

7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
We hebben enorm veel ideeën voor de toekomst. Ten eerste bezorgen we op dit moment nog houten borrelplateaus die we ook zelf nog ophalen. Het is fijn dat we zo persoonlijk contact met onze klanten hebben maar met de verwachte groei in de toekomst zullen we dit gaan uitbesteden. Wat betreft het plateau zijn we disposable alternatieven aan het zoeken die dezelfde luxe borrelervaring creëren. We hebben al een erg gave variant op het oog, en verwachten dit voor de zomer nog te kunnen lanceren. Voor onze vaste borrelaars willen we dan alsnog de mogelijkheid bieden om het houten plateau te bestellen. Een andere amibitie is om naast kantoren, komende zomer ook de Amsterdamse wateren te veroveren. We zien veel potentie om onze plateaus te verkopen op boten of misschien zelfs in parken. Naast de vrijdag is het uiteindelijk dus ook de bedoeling om op donderdag en in het weekend te gaan bezorgen.

8. Nog ander nieuws over Borrelplateau te melden?
We zijn op dit moment met verschillende partners in gesprek om naast de borrelhappen ook wijn en speciaal bieren te kunnen leveren. Ook hier vinden wij het belangrijk dat deze partners passie voor hun product hebben en staan de kernwaarden kwaliteit en luxe centraal. Met de toevoeging van drank, verwachten we de borrelervaring nog completer te maken. Via onze Facebook-pagina houden we onze borrelaars op de hoogte van deze nieuwe ontwikkelingen en van de leveranciers waarmee we samenwerken.

Meer info of eens proberen klik hier


Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

 


Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk in actie


Overzicht van een heerlijke plank





Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota





































60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema



57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin





53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail















42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace







31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!















19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'







Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken