90-jarige Hema: 'Winkels met sterk eigen merk zoals Hema zijn stormbestendig'

90-jarige Hema: 'Winkels met sterk eigen merk zoals Hema zijn stormbestendig'
  • Food-en-retail
  • 17 okt 2016 @ 15:34
  • 19062 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMiddelen

Hema-baas Tjeerd Jegen is ervan overtuigd dat het de Hema een gezonde toekomst heeft. Van een V&D-scenario is geen sprake. 'We gaan zeker niet het ravijn in. Winkels die een sterk eigen merk hebben, kunnen alle stormen in de detailhandel doorstaan. Dan heb ik het over de Hema, maar ook over Ikea, Zara of H&M. We zijn op de weg terug', aldus Jegen over zijn jarige warenhuisketen. Hema voert enkel producten van het merk Hema. Deze maand viert de zaak haar 90-jarig bestaan.

Jongst leden vrijdag werd in ouderwetse setting al taart uitgedeeld door de Hema op de Amsterdamse Nieuwendijk, vanmiddag wordt het feestblad 'Taart' gepresenteerd dat in samenwerking met de Linda-redactie is gemaakt. Vanwege het 90-jarig jubileum aarbinnen deze activiteiten plaatsvinden, deed Jegen ook zijn optimistische uitspraken in het NOS Radio 1 Journaal over voorheen 'de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam'. 'Bedrijven die ten onder gaan, zijn de winkels die alleen maar andere merken verkopen', aldus Jegen. Nederland telt  veel Hema-winkels, waarvan veel in kleine dorpen. Veel van die winkels zouden verlies lijden, maar dat ontkent de topman. 'Het aantal winkels met rode cijfers is te tellen op de vingers van twee handen. Nog geen tien dus. Da's een heel normaal aantal. Die filialen zijn we aan het ombouwen om ervoor te zorgen dat ze weer winst gaan maken. Dus we gaan absoluut geen Hema-winkels sluiten hier.'

Duitsland ontsluiten
De Hema was de afgelopen jaren vooral bezig met het openen van winkels in Frankrijk en Spanje, maar nu komt Duitsland in de spotlights zegt hij op de NOS. Met ruim 80 miljoen consumenten is de Duitse markt enorm interessant, maar het aantal Hema's bedraagt daar nu slechts 10. En die winkels zitten vooral vlak over de grens. 'Als je kijkt naar onze internet-omzetten in Duitsland, dan komen de meeste bestellingen uit steden als Hamburg, München, Berlijn en Keulen. We leren dus van internet dat in die plaatsen enorme kansen voor ons liggen. We hebben nu besloten om in ieder geval in die steden begin 2017 Hema's te openen... In Duitsland zou ik graag nog honderden winkels willen openen.'
(bron: NOS)

In komende MarketingTribune over food&retail, print-editie 19, een historisch portfolio van Hema communicatie door de jaren heen.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken