14 inspiratiecases op The Perfect Pitch van ISMI
- Food-en-retail
 - 11 sep 2018 @ 10:50
 - Link
 - 
  
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Marketing
 
- 11 sep 2018 @ 10:50
 - Hugo Schrameyer
 
Het Instore Shopper Marketing Instituut (ISMI) houdt 27 september een inspiratiemiddag waar 14 opvallende shoppermarketing-cases voorbij komen. ‘Als bezoeker van deze Best Practices heb je de mogelijkheid om je veertien keer te laten inspireren.’
De middag draagt de naam The Perfect Pitch, waarmee tevens wordt benadrukt dat er een wedstrijdelement aan de presentaties is gekoppeld. Binnen elk van de vier categorieën wordt er een winnaar aangewezen, waarbij zowel het oordeel van de betrokken jury een rol speelt als het oordeel van de zaal. Bezoekers krijgen de mogelijkheid om hun voorkeur via een app uit te spreken.
De vier categorieën zijn:
Bram Nauta, directeur van het ISMI: ‘Ik ben toch wel verrast door de kwaliteit van inzendingen. Deels heeft dat te maken met de brede variëteit. Ook door de vier categorieën die we hanteren, zie je dat er veel verschillende middelen in de cases aan de orde komen. Dat zijn bovendien niet alleen food-, maar ook non food-cases. Bovendien ben ik zeker ook verrast door het niveau. De argumentatie en de toelichting op de case is beter voorbereid. De inzenders hebben duidelijk dieper nagedacht over de motivatie achter deze best practices in vergelijking met voorgaande jaren.’
Wat daar nog bijkomt, benadrukt Bram Nauta, is dat de integratie tussen online en offline nu duidelijk zichtbaar wordt in deze best practices. Ook op dat vlak is wat hem betreft vooruitgang te zien.
Shopper Marketing Award
Het ISMI organiseert in samenwerking met uitgeverij BBP Media vier keer per jaar een Shopper Marketing Update Live!-event, waar deze middag op 27 september een onderdeel van is. Daarnaast werd er jaarlijks een grootschalig Shopper Marketing Event gehouden. Daar kwamen niet alleen inspirerende presentaties voorbij, maar werden de beste shoppermarketing-cases beloond met een Shopper Marketing Award. Dit is een soort tussenjaar, legt Bram Nauta uit.
‘Dat komt omdat we het event en de awards anders willen optuigen. We willen meer nadruk leggen op het initiatief van de adverteerder, dus het merk of de retailer. Die is in the lead om een bureau in de armen te nemen. Neem je het bureau als vertrekpunt, dan kun je ook tegen drempels aanlopen, zoals de beperkte mogelijkheid om informatie te delen. Bovendien is het ook mogelijk dat het bureau een deeloplossing ontwikkelt. Die kan natuurlijk uitstekend zijn, maar dat kan tevens betekenen dat je niet volledig zicht hebt op het totaalconcept.’
Vinger aan de pols
Het ISMI vindt het niettemin belangrijk om een vinger aan de pols te houden bij de ontwikkeling van het jonge vakgebied shoppermarketing. Vandaar dat nu is gekozen voor deze opzet met The Perfect Pitch. Bij alle veertien presentaties krijgt het bureau 5 minuten tijd om zijn verhaal te doen. Dat is niet echt lang: ‘Ik heb een grote zandloper staan, en ben onverbiddelijk: 5 minuten is 5 minuten. Dat is lang genoeg om je verhaal te doen, bovendien passeert zo een brede range aan interessante cases de revue.’
Tot slot dan nog: is dit een demonstratie dat het belang van de winkelvloer toeneemt in de middelenmix?
Bram Nauta: ‘Het belang van de winkelvloer is nooit weg geweest, maar ik merk wel dat bureaus beter nadenken over shoppergedrag en beter nadenken over het meegeven van een bepaalde beleving aan die shopper. Bureaus zijn meer bezig met de rol van de omgeving waar de activatie zich afspeelt en wat dat doet voor het merk. Voor de opdrachtgever dus.’
The Perfect Pitch/Shopper Marketing Update Live!
Datum: 27 september. Locatie: JOINN!, Houten.
We hebben een strak programma!
13.30 – 14.00 uur: Ontvangst
14.00 – 14.05 uur: Introductie door Bram Nauta
14.05 – 14.30 uur: Irene Joris, Markteffect: Hoe belangrijk is omni channel shopping nu echt?
14.30 – 14.45 uur: Toelichting beoordelen en stemmen van The Perfect Pitches
14.45 – 15.15 uur: 4 pitches in de categorie POS Materiaal met aansluitend de stemronde.
15.15 – 15.45 uur: Een welverdiende pauze!
15.45 – 16.00 uur: 4 pitches in de categorie Field Marketing met aansluitend de stemronde.
16.00 – 16.30 uur: 2 pitches in de categorie Smart Innovation met aansluitend de stemronde.
16.30 – 17.00 uur: 4 pitches in de categorie Shopper Marketing Case met aansluitend de stemronde.
17.00 – 17.05 uur: Afsluiting door Bram Nauta.
17.05 – 18.00 uur: Gezellige netwerkborrel met hapjes.
Entreeprijs:
ISMI-lid: gratis
Abonnees MarketingTribune: 95,-
Overig: 150,-
Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.
- 
Hugo Schrameyer
 - Werkt bij: MarketingTribune
 - Functie: journalist en redactie-adviseur
 - Website:http://www.hugoschrameyer.nl
 - Profiel »
 
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
 - Inschrijven
 
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
 - De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
 - Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
 - MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
 - Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
 - TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
 
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
 - ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
 
Laatste Nieuws
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
 - Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
 - Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
 - Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
 - Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
 - CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
 
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
 - Klaar voor Black Friday?
 - De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
 - Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
 - Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
 - The State of AI in Customer Experience 2025
 




