14 inspiratiecases op The Perfect Pitch van ISMI

14 inspiratiecases op The Perfect Pitch van ISMI
  • Food-en-retail
  • 11 sep 2018 @ 10:50
  • 8552 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Marketing

Het Instore Shopper Marketing Instituut (ISMI) houdt 27 september een inspiratiemiddag waar 14 opvallende shoppermarketing-cases voorbij komen. ‘Als bezoeker van deze Best Practices heb je de mogelijkheid om je veertien keer te laten inspireren.’

De middag draagt de naam The Perfect Pitch, waarmee tevens wordt benadrukt dat er een wedstrijdelement aan de presentaties is gekoppeld. Binnen elk van de vier categorieën wordt er een winnaar aangewezen, waarbij zowel het oordeel van de betrokken jury een rol speelt als het oordeel van de zaal. Bezoekers krijgen de mogelijkheid om hun voorkeur via een app uit te spreken.

De vier categorieën zijn:

  1. Shopper Marketing case: de complete customer journey, ingericht op een geselecteerde doelgroep in een specifiek kanaal.
  2. Smart Innovations: vernieuwende technologie en technieken om het shoppergedrag te beïnvloeden.
  3. Shopper Activatie met Field Marketing
  4. Shopper Activatie met POS materiaal

Bram Nauta, directeur van het ISMI: ‘Ik ben toch wel verrast door de kwaliteit van inzendingen. Deels heeft dat te maken met de brede variëteit. Ook door de vier categorieën die we hanteren, zie je dat er veel verschillende middelen in de cases aan de orde komen. Dat zijn bovendien niet alleen food-, maar ook non food-cases. Bovendien ben ik zeker ook verrast door het niveau. De argumentatie en de toelichting op de case is beter voorbereid. De inzenders hebben duidelijk dieper nagedacht over de motivatie achter deze best practices in vergelijking met voorgaande jaren.’

Wat daar nog bijkomt, benadrukt Bram Nauta, is dat de integratie tussen online en offline nu duidelijk zichtbaar wordt in deze best practices. Ook op dat vlak is wat hem betreft vooruitgang te zien.

Shopper Marketing Award

Het ISMI organiseert in samenwerking met uitgeverij BBP Media vier keer per jaar een Shopper Marketing Update Live!-event, waar deze middag op 27 september een onderdeel van is. Daarnaast werd er jaarlijks een grootschalig Shopper Marketing Event gehouden. Daar kwamen niet alleen inspirerende presentaties voorbij, maar werden de beste shoppermarketing-cases beloond met een Shopper Marketing Award. Dit is een soort tussenjaar, legt Bram Nauta uit.

‘Dat komt omdat we het event en de awards anders willen optuigen. We willen meer nadruk leggen op het initiatief van de adverteerder, dus het merk of de retailer. Die is in the lead om een bureau in de armen te nemen. Neem je het bureau als vertrekpunt, dan kun je ook tegen drempels aanlopen, zoals de beperkte mogelijkheid om informatie te delen. Bovendien is het ook mogelijk dat het bureau een deeloplossing ontwikkelt. Die kan natuurlijk uitstekend zijn, maar dat kan tevens betekenen dat je niet volledig zicht hebt op het totaalconcept.’

Vinger aan de pols

Het ISMI vindt het niettemin belangrijk om een vinger aan de pols te houden bij de ontwikkeling van het jonge vakgebied shoppermarketing. Vandaar dat nu is gekozen voor deze opzet met The Perfect Pitch. Bij alle veertien presentaties krijgt het bureau 5 minuten tijd om zijn verhaal te doen. Dat is niet echt lang: ‘Ik heb een grote zandloper staan, en ben onverbiddelijk: 5 minuten is 5 minuten. Dat is lang genoeg om je verhaal te doen, bovendien passeert zo een brede range aan interessante cases de revue.’

Tot slot dan nog: is dit een demonstratie dat het belang van de winkelvloer toeneemt in de middelenmix?

Bram Nauta: ‘Het belang van de winkelvloer is nooit weg geweest, maar ik merk wel dat bureaus beter nadenken over shoppergedrag en beter nadenken over het meegeven van een bepaalde beleving aan die shopper. Bureaus zijn meer bezig met de rol van de omgeving waar de activatie zich afspeelt en wat dat doet voor het merk. Voor de opdrachtgever dus.’

The Perfect Pitch/Shopper Marketing Update Live!

Datum: 27 september. Locatie: JOINN!, Houten.

We hebben een strak programma!

13.30 – 14.00 uur: Ontvangst

14.00 – 14.05 uur: Introductie door Bram Nauta

14.05 – 14.30 uur: Irene Joris, Markteffect: Hoe belangrijk is omni channel shopping nu echt?

14.30 – 14.45 uur: Toelichting beoordelen en stemmen van The Perfect Pitches

14.45 – 15.15 uur: 4 pitches in de categorie POS Materiaal met aansluitend de stemronde.

15.15 – 15.45 uur: Een welverdiende pauze!

15.45 – 16.00 uur: 4 pitches in de categorie Field Marketing met aansluitend de stemronde.

16.00 – 16.30 uur: 2 pitches in de categorie Smart Innovation met aansluitend de stemronde.

16.30 – 17.00 uur: 4 pitches in de categorie Shopper Marketing Case met aansluitend de stemronde.

17.00 – 17.05 uur: Afsluiting door Bram Nauta.

17.05 – 18.00 uur: Gezellige netwerkborrel met hapjes.

Entreeprijs:

ISMI-lid: gratis
Abonnees MarketingTribune: 95,-
Overig: 150,-

Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken