Retailleed nog niet ten einde

Retailleed nog niet ten einde
  • Food-en-retail
  • 13 mrt 2019 @ 10:21
  • 9312 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • InspiratieConsumenten

De retailmisère is nog niet over zijn hoogtepunt heen. Voor non food-retailers in de periferie van het land blijft het een ‘hell of a job’ om de inflatie bij te houden.

Dat zegt directeur Frank Quix van het retailonderzoek- en consultancybureau Q&A. Gisteren verzorgde hij een goedbezochte presentatie van de WhatsApp-groep RetailRadar, een actueel platform over retail in Nederland, dat werd opgezet door het bureau Jump!Retail. De bijeenkomst op het kantoor van Jump!Retail in Amsterdam was zeker gemoedelijk van aard, maar dat gold misschien wat minder voor de inhoud van de presentatie.

Zeker voor non food-retailers staan de signalen niet bepaald op groen. Factoren als vergrijzing, groei van het aantal eenpersoonshuishoudens en stijgende woonlasten zitten de kansen van non food-retailers behoorlijk in de weg. ‘De verandering van de bevolkingssamenstelling is de belangrijkste factor die invloed heeft op retail. In 2030 is meer dan een kwart van de Nederlanders 65+. In de basis is dat slecht nieuws: deze mensen kopen veel minder. Voor retailers die meer dienstverlening aan hun productenpakket toevoegen kan dat wel positief nieuws zijn. Voor toegevoegde waarde zijn senioren wel bereid om te betalen’, aldus Quix.

Overleven

Goed, wat te doen om de retailturbulentie te overleven? Quix gaf stof tot nadenken aan de hand van 12 Retailshifts. Die zijn waarschijnlijk niet allemaal op de eigen organisatie toepasbaar, maar voor retailers is het absoluut nuttig om die te evalueren en in relatie te brengen met de eigen overlevingsstrategie. Een kort overzicht.

1. Van betalen naar bijdrage

Consumenten van nu zijn niet alleen blind gericht op consumeren. 59% verwacht dat retailers meer openheid van zaken geeft, bijvoorbeeld over de herkomst van producten. ‘In China kun je met het scannen van een QR-code op vissen precies achterhalen waar die vis is gevangen en door welke vissersboot.’

2. Van wegwerp naar recycle

62% overweegt aankoop van refurbished producten. Dat is helemaal van nu tegenwoordig. Een tweedehands Volvo heet geen occasion meer, maar Volvo Selekt.

3. Van product naar contract

Bijna de helft van de millennials overweegt een lease-contract in plaats van een aankoop. De fietsverhuurdienst Swapfiets heeft ondertussen 100.000 gebruikers, die voor een luxe model bijna twee tientjes per maand betalen.

4. Van transactie naar attractie

De fysieke winkel is nog altijd bij de meerderheid van de consumenten geliefd als aankoopplek van producten. En dat geldt nog meer specifiek bij winkels waar wat te beleven valt, bijvoorbeeld als de winkelmedewerker zich opstelt als customer guide.

5. Van timeslot naar timefit

Thuisbezorging blijft lastig als je niet weet wanneer je thuis bent. Nieuwe technologie kan thuisbezorgers gecontroleerde toegang geven. Bijvoorbeeld aan de hand van een tijdelijke code, zodat ze een pakketje kunnen afleveren zelfs al ben je niet thuis.

6. Van consument naar producent

Consumenten zijn dol op het personaliseren van aangekochte producten. Zo heeft Nike in New York een studio waar bezoekers hun eigen schoenen kunnen ontwerpen met behulp van designs en kleuren.

7. Van massa naar micromomenten

Direct mail lijkt een goedkoop communicatiemiddel, maar is eigenlijk juist heel duur. Meer dan de helft van de ontvangers vindt de ontvangen mailtjes irrelevant. 81% daarentegen is best bereid om meer informatie te delen als daar betere en meer persoonlijke service tegenover staat.

8. Van Check out naar Check in

Amazon Go is inmiddels een gekend voorbeeld, maar ook in China is de kassaloze winkel aan een razendsnelle opkomst bezig. Recent melden we al dat op de Eurocis van dit jaar verschillende aanbieders waren te vinden die een variant brachten op frictionless, seamless shopping experiences.

9. Van sociaal netwerk naar sociale commercie

Social media kan zeker voor jongeren leiden tot een shopstimulans.

10. Van aankoop naar algoritme

Waarom elke keer weer naar de winkel als aankopen via een abonnementsvorm automatisch binnenkomen? Verschillende retailers zijn inmiddels zo ver dat ze aankoopvoorspellingen kunnen doen op basis van historisch koopgedrag.

11. Van keyboard naar sensory interface

Voice activated tools worden steeds belangrijker om het juiste product te vinden. Denk dan niet alleen aan voice, maar ook aan cameratools. Door het scannen van een afbeelding, bijvoorbeeld van een productvisual, kom je zo de goedkoopste aanbieding op het spoor.

12. Van winkel naar ecosysteem

Wie een product wil bestellen, gaat naar bol.com of wehkamp.nl (bijvoorbeeld). Wie een taxi nodig heeft, regelt die via uber. En wie een dienst nodig heeft, regelt dat ook online. Die van elkaar afgezonderde retail- en dienstenkolommen grijpen steeds verder op elkaar in.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken