[column] Lastpakken: krijg jij 'm open?

  • Food-en-retail
  • 1 okt 2019 @ 11:26
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenPackaging designConcept

Vandaag is het Internationale Ouderendag. Een mooie gelegenheid om aandacht te besteden aan de gebruiksvriendelijkheid van verpakkingen, want vooral deze doelgroep ervaart problemen.

Ouderen hebben vaak moeite met het openen van verpakkingen. En in hoeverre kunnen zij mee met de digitalisering, die ook in verpakkingsdesign een steeds grotere rol speelt?
Begin dit jaar deed de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van verpakkingen[1]. Hieruit blijkt dat 40% van de respondenten dagelijks moeilijkheden ervaart met het openen van verpakkingen.

Lastpakken
Op nummer één van de meest lastige verpakkingen staan de glazen potten met normale draaideksels. Maar liefst 81% van de respondenten gaf aan moeite te hebben met het openen van conservenpotten. Uitzondering hierop zijn de potten van HAK met het 1-2-open deksel. Ook strakke folies rondom versproducten, zoals komkommers, blijken lastig te openen (55%). En blisterverpakkingen, maar die zorgen bij zowel jong als oud voor moeilijkheden, vanwege het ‘hufterproof’ design.  

Gevaarlijke situaties
Mensen gebruiken vaak hulpmiddelen, zoals een schaar of schroevendraaier, om de lastpakken te openen (86%). Dat blijkt niet zonder gevaren: Maar liefst 55% van de respondenten is hierdoor weleens gewond geraakt. Dit wil je natuurlijk niet op je geweten hebben!

Leesbaarheid
Een ander probleem is de leesbaarheid. Kleine lettertjes op verpakkingen zijn voor senioren vaak niet goed te lezen. Dit geldt onder meer voor medicijnverpakkingen, maar bijvoorbeeld ook voor foodverpakkingen. Belangrijke informatie over gebruik en bereiding is vaak onvoldoende leesbaar. In het geval van medicijnen kan onjuist gebruik vervelende gevolgen hebben. In het geval van food is de kans groot dat de maaltijd tegenvalt. Een herhaalaankoop is zeer waarschijnlijk uitgesloten.

Digitalisering
Digitalisering biedt verpakkingsdesign veel nieuwe mogelijkheden. We kunnen veel meer informatie delen door middel van bijvoorbeeld Augmented Reality (AR) en Near Field Communication (NFC) op verpakkingen. Maar in hoeverre zijn deze innovaties relevant voor senioren? Vinden zij aansluiting bij deze nieuwe verpakkingsvormen? De overgang naar digitaal gaat voor veel ouderen te snel, maar de digivaardigheid onder ouderen neemt wel toe. Dat biedt (op de lange termijn) ook weer nieuwe mogelijkheden. Wist je bijvoorbeeld dat er op de Samsung-telefoons een vergrootglas-widget zit? Handig voor de kleine lettertjes op verpakkingen!

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert



bronvermelding:
[1] https://www.anbo.nl/belangenbehartiging/gezondheid/nieuws/verpakkingen-grote-frustratie-van-nederlanders

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken