[column] Lastpakken: krijg jij 'm open?
- Food-en-retail
- 1 okt 2019 @ 11:26
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenPackaging designConcept
- 1 okt 2019 @ 11:26
- Huib Burggraaf
Vandaag is het Internationale Ouderendag. Een mooie gelegenheid om aandacht te besteden aan de gebruiksvriendelijkheid van verpakkingen, want vooral deze doelgroep ervaart problemen.
Ouderen hebben vaak moeite met het openen van verpakkingen. En in hoeverre kunnen zij mee met de digitalisering, die ook in verpakkingsdesign een steeds grotere rol speelt?
Begin dit jaar deed de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van verpakkingen[1]. Hieruit blijkt dat 40% van de respondenten dagelijks moeilijkheden ervaart met het openen van verpakkingen.
Lastpakken
Op nummer één van de meest lastige verpakkingen staan de glazen potten met normale draaideksels. Maar liefst 81% van de respondenten gaf aan moeite te hebben met het openen van conservenpotten. Uitzondering hierop zijn de potten van HAK met het 1-2-open deksel. Ook strakke folies rondom versproducten, zoals komkommers, blijken lastig te openen (55%). En blisterverpakkingen, maar die zorgen bij zowel jong als oud voor moeilijkheden, vanwege het ‘hufterproof’ design.
Gevaarlijke situaties
Mensen gebruiken vaak hulpmiddelen, zoals een schaar of schroevendraaier, om de lastpakken te openen (86%). Dat blijkt niet zonder gevaren: Maar liefst 55% van de respondenten is hierdoor weleens gewond geraakt. Dit wil je natuurlijk niet op je geweten hebben!
Leesbaarheid
Een ander probleem is de leesbaarheid. Kleine lettertjes op verpakkingen zijn voor senioren vaak niet goed te lezen. Dit geldt onder meer voor medicijnverpakkingen, maar bijvoorbeeld ook voor foodverpakkingen. Belangrijke informatie over gebruik en bereiding is vaak onvoldoende leesbaar. In het geval van medicijnen kan onjuist gebruik vervelende gevolgen hebben. In het geval van food is de kans groot dat de maaltijd tegenvalt. Een herhaalaankoop is zeer waarschijnlijk uitgesloten.
Digitalisering
Digitalisering biedt verpakkingsdesign veel nieuwe mogelijkheden. We kunnen veel meer informatie delen door middel van bijvoorbeeld Augmented Reality (AR) en Near Field Communication (NFC) op verpakkingen. Maar in hoeverre zijn deze innovaties relevant voor senioren? Vinden zij aansluiting bij deze nieuwe verpakkingsvormen? De overgang naar digitaal gaat voor veel ouderen te snel, maar de digivaardigheid onder ouderen neemt wel toe. Dat biedt (op de lange termijn) ook weer nieuwe mogelijkheden. Wist je bijvoorbeeld dat er op de Samsung-telefoons een vergrootglas-widget zit? Handig voor de kleine lettertjes op verpakkingen!
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
bronvermelding:
[1] https://www.anbo.nl/belangenbehartiging/gezondheid/nieuws/verpakkingen-grote-frustratie-van-nederlanders
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- retail
- marketing
- Huib Burggraaf
- Internationale Ouderendag
- packaging
- deesign
- VerpakkingXpert
- doelgroep
- handig
- problemen
- senior
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing