Jumbo wil online hubs verdubbelen - topresultaat in Q1/Q2 2020

Jumbo wil online hubs verdubbelen - topresultaat in Q1/Q2 2020
  • Food-en-retail
  • 15 jul 2020 @ 08:42
  • 12856 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Jumbo heeft in het uitzonderlijke eerste halfjaar van 2020 in haar supermarkttak een omzetstijging gerealiseerd van 14,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De supermarkt wil dit jaar ‘duizenden nieuwe banen’ creëren, onder meer door het aantal e-commerce hubs te verdubbelen. Ceo Frits van Eerd geeft commentaar.

De Jumbo consumentenomzet kwam dit halfjaar uit op € 5,10 miljard, een stijging van € 634 miljoen ten opzichte van de eerste helft van 2019. De autonome omzetgroei van de bestaande Jumbo winkels bedraagt 9,5% en ligt wederom boven de gemiddelde marktgroei van 8,5% (bron: Nielsen). De omzetstijging van Jumbo is deels terug te voeren op het winkelgedrag van consumenten tijdens de coronacrisis. Klanten van Jumbo gaven meer uit aan hun dagelijkse boodschappen. Veel nieuwe klanten hebben in deze periode het gemak ontdekt van Jumbo.com. Online boodschappen doen nam hierdoor een grote vlucht met een gerealiseerde omzetstijging van nagenoeg 50%. Foodserviceformule La Place had daarentegen te maken met een aanzienlijke omzetderving als gevolg van de coronamaatregelen en de permanente sluiting van de 12 Hudson Bay vestigingen begin dit jaar. De gedeeltelijke heropening van de restaurants sinds 1 juni jl. wordt aangegrepen om het restaurantconcept beter te laten aansluiten bij de nieuwe vereisten in de horeca en de veranderende wensen en behoeften van de consument. In totaal zullen 23 La Place vestigingen gesloten blijven, omdat het toekomstperspectief na heropening onvoldoende zou zijn. 

Extra inspanningen tijdens coronacrisis
'Tijdens de coronacrisis hebben we met alle collega’s heel duidelijk onze meerwaarde kunnen laten zien', vertelt Jumbo-ceo Frits van Eerd. 'Ondanks alle noodzakelijke maatregelen hebben we kosten noch moeite gespaard om boodschappen doen leuk, prettig én veilig te laten zijn. Medewerkers van La Place zijn bijgesprongen om de voedselvoorziening op peil te houden en te zorgen voor een veilige winkel- en werkomgeving. Ik ben er erg trots op hoe we met z’n allen onze business in no-time hebben weten aan te passen, vooral ook online. Onze klanten waarderen de extra inspanningen enorm en zijn daardoor nog trouwer aan Jumbo. De fikse omzetstijging van dit halfjaar is daar voor een groot deel aan te danken. Ook tijdens de coronacrisis zijn we harder gegroeid dan de markt. We zijn goed op weg om € 10 miljard omzet te behalen in 2021, het jaar waarin ons familiebedrijf 100 jaar bestaat.'
 
Nieuwe vestigingen in binnensteden

Om tegemoet te komen aan de veranderende wensen en behoeften van klanten, en om plaats te maken voor verdere uitbreiding van het Jumbo aanbod, zijn afgelopen halfjaar wederom circa 30 Jumbo winkels geheel vernieuwd. In heel 2020 opent Jumbo naar verwachting 25 nieuwe vestigingen in België en Nederland. Op de Nederlandse thuismarkt zijn dat met name binnenstedelijke locaties die van Hema en Marqt zijn overgenomen. Huishoudelijke artikelen uit het Hema assortiment hebben afgelopen maanden hun intrede gedaan in tientallen Jumbo winkels. Volgens plan beschikken begin volgend jaar álle Jumbo vestigingen over ‘eigen Hema schappen’.
 
Bouwen aan de digitale klantrelatie
Verder is Jumbo blijven investeren in de digitale relatie met haar klanten. Het in 2019 gelanceerde digitale klantenprogramma Jumbo Extra’s wordt enthousiast ontvangen. Inmiddels heeft de bijbehorende app landelijke dekking. Ook heeft Jumbo in deze periode vaart gezet achter het bruikbaar maken van de succesvolle Jumbo Foodcoach app voor bredere doelgroepen. Deze persoonlijke digitale voedingscoach was aanvankelijk alleen toegankelijk voor topsporters, maar komt nu stapsgewijs beschikbaar voor overige klanten, te beginnen met amateurwielrenners.
 
Online in stroomversnelling
Door de fors toegenomen vraag naar thuisbezorging vanwege de coronacrisis is de verdere uitbreiding van Jumbo online in een stroomversnelling gekomen. In mei opende Jumbo in Breda een nieuwe hub voor het thuisbezorgen van boodschappen, de vijfde na ’s-Hertogenbosch, Amsterdam, Utrecht en Middelburg. En eind dit jaar opent het derde E-fulfilment Center (EFC) van Jumbo haar deuren te Bleiswijk. De andere EFC’s staan in ’s-Hertogenbosch en Raalte. Jumbo onderzoekt verschillende andere opties voor online capaciteitsuitbreiding, waaronder nieuwe locaties voor hubs. Jumbo rekent erop dat dit voor het einde van het jaar duizenden nieuwe banen oplevert. Het totaal aantal Jumbo medewerkers zal hierdoor uitkomen op zo’n 100.000.
 
Gemechaniseerd Nationaal Distributiecentrum klaar voor gebruik
Na een voorbereidings-, bouw- en testfase van zo’n drie jaar, is het nieuwe gemechaniseerde landelijke distributiecentrum (NDC) voor droge kruidenierswaren in Nieuwegein nagenoeg klaar voor gebruik. Deze zomer zullen de eerste winkels worden bevoorraad vanuit dit complex met een vloeroppervlakte van ca. 45.000 m2. In de maanden daarna wordt de belevering uitgebreid naar steeds meer Jumbo winkels. Ook voor de landelijke distributie van een deel van de verse producten onderzoekt Jumbo de mogelijkheden voor een gemechaniseerd NDC in Nieuwegein.
 
Jumbo België
In juni 2020 heeft Jumbo in Deurne haar vierde Belgische winkel geopend. De entree op de Belgische markt van Jumbo verloopt succesvol: klanten omarmen de formule en de resultaten zijn boven verwachting. Door de coronacrisis is een lichte vertraging ontstaan bij de planning van nieuwe Belgische winkels dit jaar. Jumbo verwacht eind van dit jaar ten minste acht winkels in België geopend te hebben. Op langere termijn ziet Jumbo nog steeds potentieel voor zeker honderd vestigingen bij onze Zuiderburen.
 

Nieuwe hoofdkantoororganisatie
De aangekondigde organisatorische aanpassingen van het Jumbo hoofdkantoor te Veghel verlopen voortvarend, aldus het familibedrijf. 'De aanpassingen moeten voorkomen dat de snelle groei van de afgelopen jaren uitmondt in te veel complexiteit en onnodige bureaucratie. De nieuwe organisatie, die op 7 september 2020 van start gaat, kenmerkt zich door een grotere mate van wendbaarheid en slagvaardigheid. Van de 1.300 banen op het hoofdkantoor verdwijnen er uiteindelijk zo’n driehonderd. Daaronder vallen circa 180 functies bij ondersteunende afdelingen, zoals personeelsadministratie en crediteurenbeheer, die Jumbo wil uitbesteden. Uitgangspunt hierbij is dat de betrokken medewerkers meegaan naar de betreffende outsourcingspartners. Naast 40 banen die door natuurlijk verloop ophouden te bestaan, wordt voor 80 medewerkers ontslag aangevraagd. Voor deze mensen is inmiddels een intensief outplacementtraject gestart en zij vallen onder de Sociale Begeleidingsregeling.'
 
Nieuw concept La Place
De noodgedwongen sluiting van foodserviceformule La Place als gevolg van de coronacrisis waarover MarketingTribune eerder berichtte, heeft in de maanden maart tot en met juni geleid tot een aanzienlijke omzetderving. De omzet in de eerste helft van het jaar is uitgekomen op € 33 miljoen (€ 82 miljoen in de eerste helft van 2019). Inmiddels ontvangen zo’n dertig restaurants weer gasten, weliswaar met een aangepast, grotendeels voorverpakt aanbod. Gelijktijdig ontwikkelt La Place een vernieuwd restaurantconcept dat én aansluit bij de anderhalvemetersamenleving én meer ruimte biedt aan de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van food en foodbeleving. Frits van Eerd: 'Dit is een behoorlijke puzzel, want we willen niet te veel inleveren op de typische gastbeleving van La Place met alle verschillende buffetten. Het uitgangspunt "Good Food Fast" blijft in elk geval recht overeind: lekker, gezond en vers eten, met nog meer nadruk op snelheid en gemak. In de loop van het tweede halfjaar verwachten we het aangepaste concept helemaal rond te hebben.'

Alternatieve invulling voor 23 vestigingen: niet meer open als La Place
Voor 23 restaurants ziet Jumbo helaas onvoldoende mogelijkheden om het nieuwe concept goed te kunnen uitvoeren. Vanwege de negatieve impact van de coronacrisis, in combinatie met ligging, omvang en te verwachten beperkte bezoekersaantallen de komende tijd, zijn voor deze locaties de vooruitzichten op een rendabele exploitatie van het toekomstige La Place concept nihil. Jumbo onderzoekt met de vastgoedeigenaren, geïnteresseerden en andere stakeholders alternatieve exploitatiemogelijkheden voor deze locaties. De verwachting is dat dit komende maanden tot passende oplossingen leidt. Op 13 juli 2020 zijn de circa 480 medewerkers van deze restaurants geïnformeerd over de voorgenomen sluitingen. Voor deze medewerkers zijn andere functies bij La Place en Jumbo beschikbaar. Ter ondersteuning bij de grote drukte in het winkelbedrijf zijn de betrokken La Place medewerkers afgelopen maanden al ingezet op verschillende afdelingen van Jumbo. De overige vestigingen van La Place openen komende weken stapsgewijs weer hun deuren, meldt de familie.

(PvWK, bronnen: Nielsen, MarketingTribune, Jumbo, Twinkle)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken