'Verborgen strategie Amazon fnuikt start-ups'
- Food-en-retail
- 31 aug 2020 @ 11:40
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingOnderzoek
- 31 aug 2020 @ 11:40
- Peter van Woensel Kooy
Hoewel platformen een goede manier kunnen zijn om producten en merken aan de man (m/v) te brengen, zitten er ook nadelen aan. 'Vooral bij Amazon zie je dat ze aanpappen met start-ups om vervolgens met ze te concurreren.'
Dit stelt Dirk Mulder (retailexpert ING) op Linkedin, verwijzend naar onderzoek in de Wall Street Journal, geciteerd door onder andere FD:
‘De online retail is onderhevig aan een grote verandering: de opkomst van online #platformen. De grote kracht van platformen is dat zij veel mensen naar zich toe trekken en obv data het aanbod steeds klantgerichter kunnen maken. De enige kanttekening is wel dat de data vervolgens ook bij de platformen zit en niet bij de aanbieders. Het platform kan hierdoor data gebruiken om het eigen product beter te maken.'
Hoewel platformen een goede manier kunnen zijn om je product aan de man te brengen, zitten er dus ook nadelen aan, concludeert Mulder na het raadplegen van zijn bronnen. 'Vooral Amazon heeft hierin een negatieve reputatie. Zo komt steeds vaker een verborgen strategie van Amazon naar voren: aanpappen met start-ups om vervolgens met ze te concurreren.'
Wall Street Journal interviewde om tot deze conclusie te komen meer dan 25 ondernemers, investeerders en transactieadviseurs die aangeven dat Amazon het investerings- en transactieproces lijkt te gebruiken om concurrerende producten te ontwikkelen. 'In sommige gevallen betekende Amazons beslissing om een concurrerend product te lanceren het einde van het bedrijf. In andere gevallen sprak het platform met start-ups over potentiële overnames, probeerde te achterhalen hoe hun technologie werkt, zag vervolgens af van een investering waarna het soortgelijke producten op de markt bracht onder de naam Amazon.’
Amazon-oprichter en CEO Jeff Bezos baarde op 20 juli 2020 nog opzien door in een dag 9,2 miljard dollar (8,1 miljard euro, red) extra rijker te worden. Amazon boekte toen op Wall Street een nieuw record en dankzij Bezos' aandelen in het bedrijf betekende dat een forse (papieren) winst voor hem. Door die klapper bereikte Bezos volgens zakenmedium Bloomberg die dag een totaal vermogen van 161 miljard euro. De tweede rijkste persoon op aarde, Bill Gates, bezat die dag 102 miljard euro. Een slimme zakenman of slaat Amazon door? Amazon landde in maart 2020 ook in Nederland.
(PvWK, bronnen: WSJ, FD, Nu.nl, MT, Bloomberg en Linkedin; beeld: Piotr Cichosz / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Wall Street Journal
- FD
- verborgen strategie
- Amazon
- aanpappen
- raadplegen
- digital
- ING
- stelen
- Dirk Mulder
- concurreren
- met start-up
- platform
- webshop
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
- [marketeer 200] Chiel van Leeuwen -... 26-04-2024
- Jumbo lanceert Deep screen - 3D... 26-04-2024
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing