'Verborgen strategie Amazon fnuikt start-ups'
- Food-en-retail
- 31 aug 2020 @ 11:40
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingOnderzoek
- 31 aug 2020 @ 11:40
- Peter van Woensel Kooy
Hoewel platformen een goede manier kunnen zijn om producten en merken aan de man (m/v) te brengen, zitten er ook nadelen aan. 'Vooral bij Amazon zie je dat ze aanpappen met start-ups om vervolgens met ze te concurreren.'
Dit stelt Dirk Mulder (retailexpert ING) op Linkedin, verwijzend naar onderzoek in de Wall Street Journal, geciteerd door onder andere FD:
‘De online retail is onderhevig aan een grote verandering: de opkomst van online #platformen. De grote kracht van platformen is dat zij veel mensen naar zich toe trekken en obv data het aanbod steeds klantgerichter kunnen maken. De enige kanttekening is wel dat de data vervolgens ook bij de platformen zit en niet bij de aanbieders. Het platform kan hierdoor data gebruiken om het eigen product beter te maken.'
Hoewel platformen een goede manier kunnen zijn om je product aan de man te brengen, zitten er dus ook nadelen aan, concludeert Mulder na het raadplegen van zijn bronnen. 'Vooral Amazon heeft hierin een negatieve reputatie. Zo komt steeds vaker een verborgen strategie van Amazon naar voren: aanpappen met start-ups om vervolgens met ze te concurreren.'
Wall Street Journal interviewde om tot deze conclusie te komen meer dan 25 ondernemers, investeerders en transactieadviseurs die aangeven dat Amazon het investerings- en transactieproces lijkt te gebruiken om concurrerende producten te ontwikkelen. 'In sommige gevallen betekende Amazons beslissing om een concurrerend product te lanceren het einde van het bedrijf. In andere gevallen sprak het platform met start-ups over potentiële overnames, probeerde te achterhalen hoe hun technologie werkt, zag vervolgens af van een investering waarna het soortgelijke producten op de markt bracht onder de naam Amazon.’
Amazon-oprichter en CEO Jeff Bezos baarde op 20 juli 2020 nog opzien door in een dag 9,2 miljard dollar (8,1 miljard euro, red) extra rijker te worden. Amazon boekte toen op Wall Street een nieuw record en dankzij Bezos' aandelen in het bedrijf betekende dat een forse (papieren) winst voor hem. Door die klapper bereikte Bezos volgens zakenmedium Bloomberg die dag een totaal vermogen van 161 miljard euro. De tweede rijkste persoon op aarde, Bill Gates, bezat die dag 102 miljard euro. Een slimme zakenman of slaat Amazon door? Amazon landde in maart 2020 ook in Nederland.
(PvWK, bronnen: WSJ, FD, Nu.nl, MT, Bloomberg en Linkedin; beeld: Piotr Cichosz / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Dirk Mulder
- digital
- concurreren
- Wall Street Journal
- raadplegen
- webshop
- ING
- platform
- aanpappen
- verborgen strategie
- met start-up
- Amazon
- stelen
- FD
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- Magnum lanceert Hydro Ice, glow-in-the-dark
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen... 07-11-2025
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




