Echte boerenkaas direct van de boer op je deurmat

Echte boerenkaas direct van de boer op je deurmat
  • Food-en-retail
  • 11 nov 2020 @ 11:48
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Boerenkaas van 'De firma Kaas' door de brievenbus is helemaal handig nu we zoveel mogelijk thuis moeten blijven. Maar ook daarna lijkt deze dienstverlening een regelrecht gat in de markt.

De firma Kaas bezorgt Nederlandse boerenkazen bij de mensen thuis. Daarmee slaat kaasbaas en rasondernemer Wouter Swolfs (44) een brug tussen boeren en kaasliefhebbers. De firma verstuurt echte boerenkaas op abonnementsbasis via de brievenbus en is daarmee uniek in Nederland.

Het idee
De firma Kaas anno 2018 zorgt ervoor dat de kazen van de boerderijen bij een breder publiek op tafel komen. Liefhebbers hebben de keuze uit drie verschillende soorten: jong belegen, belegen en oud. Daarnaast kiest de klant of hij wekelijks of tweewekelijks een pakketje op de deurmat wil laten ploffen. Ook ontvangen de abonnees iedere keer een andere kaassoort van één van de vijf boeren. Dezelfde kaas van één favoriete boer behoort ook tot de mogelijkheden.

De kaas
De boerenkaas is handgemaakt op de boerderij en bereid met verse, rauwe melk van eigen koeien. Bovendien is de kaas op een natuurlijke manier gerijpt. Elke boer gebruikt hiervoor zijn eigen authentieke recept. Nieuwsgierig naar de makers? De meewerkende boeren, verspreid over heel Nederland, zijn te vinden op de firma kaas-site.

Samenwerkende boeren
De ene kaasboerderij bestaat al honderd jaar, een andere wordt gerund door de vierde generatie kaasmakers en de derde is het teamwork van een complete familie. Doordat de firma enerzijds kaas direct bij deze boeren afneemt en anderzijds kaas direct aan de klant aanbiedt, halen zij overbodige schakels uit de keten. Daarnaast krijgen de aangesloten boeren significant beter betaald. Hoe gaat het in z’n werk? Elke week haalt de firma kaas bij de boerderijen de kaas op. Nadat de kaas gesneden en gelabeld is verzorgt PostNL de verzending van de in een speciale brievenbusdoos verpakte kaas. De klant hoeft er dus niet voor thuis te blijven. In de doos zit een persoonlijk ondertekende kaart van het boerenkaasteam. Ook ontbreekt het kaaspapier niet, waarin je de kaas langer kunt bewaren. De firma kaas gebruikt kaaspapier zonder plastic.

Praktische kaas weetjes
Iedereen kan zich inschrijven voor een gratis 3-daagse mini-stoomcursus ‘leer alles over kaas’, melden de initiatoren namens De firma Kaas. 'Je krijgt drie mailtjes met praktische zaken over kaas waar je eigenlijk nooit bij stilstaat. Waarom is kaas eigenlijk geel? Is er verschil tussen boeren rauwe melk en gepasteuriseerde melk? Zo leer je vanuit je luie stoel allerlei koeien en boerderij weetjes over één van ’s lands meest geliefde product.' Meer info via www.defirmakaas.nl, onder het motto 'Direct van de boer via de brievenbus'.
(PvWK, foto: Polina Tankilevitch / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken