Consument wil meer transparantie duurzaamheid
- Food-en-retail
- 14 jan 2021 @ 11:14
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 14 jan 2021 @ 11:14
- Sjaak Hoogkamer
De consumentenbehoefte naar transparante informatie over duurzaamheid blijft groeien. Consumenten willen bijvoorbeeld dat modebedrijven zich verantwoordelijk gedragen en rekening houden met maatschappelijke - en milieueffecten van hun producten.
De groeiende behoefte benadrukt dat deze bedrijven ook in de huidige crisis aandacht moeten geven aan duurzaamheid. Consumenten maken namelijk steeds vaker een bewuste keuze als het gaat om (online) modeaankopen. Zij geven aan in dat ze in het afgelopen half jaar stappen hebben ondernomen om ervoor te zorgen dat hun aankopen zo milieubewust mogelijk zijn. Onderzoek onder consumenten over hun online modeaankopen wijst uit dat:
• 25% van de modeconsumenten online onderzoek heeft gedaan naar de mate van duurzaamheid van een merk.
• 35% verklaarde dat ze geen online aankoop zouden doen als ze ontdekten dat de verpakking niet milieuvriendelijk was.
• 23% van de ondervraagden herhaalaankopen hebben gedaan op basis van de duurzaamheidsreferenties.
Waar het volgens het onderzoek nog aan ontbreekt om duurzamer te kunnen kiezen is toegankelijke informatie
Helaas is het maken van duurzame keuzes voor consumenten nog niet zo gemakkelijk. Waar het volgens onderzoek nog aan ontbreekt om duurzamer te kunnen kiezen is toegankelijke informatie (34%), een gebrek aan duurzame opties (32%) en de kosten (30%). Iets waar de sector wel antwoord op moet gaan geven. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft eind 2020 het concept Leidraad Duurzaamheidsclaims gepubliceerd, waarin enkele vuistregels voor bedrijven worden gegeven. Aan de hand van de ACM-leidraad hebben GS1 Nederland, Modint en retailservice organisatie Euretco gekeken die duurzaamheidsinformatie van toegevoegde waarde kan zijn voor de consument. Op basis daarvan is er nu een set met duurzaamheidskenmerken in GS1 Fashion Base opgenomen.
Edwin Belt van INretail - ook nauw betrokken bij het GS1 Fashion Base initiatief- licht toe: ‘GS1 Fashion Base biedt al gemak en gewin voor de retailer. Actuele en gestandaardiseerde productdata direct en eenvoudig beschikbaar aangevuld met categorieën en foto’s. Retailers kunnen nu ook direct beschikken ook over de duurzame achtergrond van het artikel en/of het merk.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes