Consument wil meer transparantie duurzaamheid

Consument wil meer transparantie duurzaamheid
  • Food-en-retail
  • 14 jan 2021 @ 11:14
  • 13628 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

De consumentenbehoefte naar transparante informatie over duurzaamheid blijft groeien. Consumenten willen bijvoorbeeld dat modebedrijven zich verantwoordelijk gedragen en rekening houden met maatschappelijke - en milieueffecten van hun producten.

De groeiende behoefte benadrukt dat deze bedrijven ook in de huidige crisis aandacht moeten geven aan duurzaamheid. Consumenten maken namelijk steeds vaker een bewuste keuze als het gaat om (online) modeaankopen. Zij geven aan in dat ze in het afgelopen half jaar stappen hebben ondernomen om ervoor te zorgen dat hun aankopen zo milieubewust mogelijk zijn. Onderzoek onder consumenten over hun online modeaankopen wijst uit dat:

•             25% van de modeconsumenten online onderzoek heeft gedaan naar de mate van duurzaamheid van een merk.

•             35% verklaarde dat ze geen online aankoop zouden doen als ze ontdekten dat de verpakking niet milieuvriendelijk was.

•             23% van de ondervraagden herhaalaankopen hebben gedaan op basis van de duurzaamheidsreferenties.

Waar het volgens het onderzoek nog aan ontbreekt om duurzamer te kunnen kiezen is toegankelijke informatie

Helaas is het maken van duurzame keuzes voor consumenten nog niet zo gemakkelijk. Waar het volgens onderzoek nog aan ontbreekt om duurzamer te kunnen kiezen is toegankelijke informatie (34%), een gebrek aan duurzame opties (32%) en de kosten (30%). Iets waar de sector wel antwoord op moet gaan geven. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft eind 2020 het concept Leidraad Duurzaamheidsclaims gepubliceerd, waarin enkele vuistregels voor bedrijven worden gegeven. Aan de hand van de ACM-leidraad hebben GS1 Nederland, Modint en retailservice organisatie Euretco gekeken die duurzaamheidsinformatie van toegevoegde waarde kan zijn voor de consument. Op basis daarvan is er nu een set met duurzaamheidskenmerken in GS1 Fashion Base opgenomen.

Edwin Belt van INretail - ook nauw betrokken bij het GS1 Fashion Base initiatief- licht toe: ‘GS1 Fashion Base biedt al gemak en gewin voor de retailer. Actuele en gestandaardiseerde productdata direct en eenvoudig beschikbaar aangevuld met categorieën en foto’s. Retailers kunnen nu ook direct beschikken ook over de duurzame achtergrond van het artikel en/of het merk.’

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken