Dag van Aarde: SodaStream toont duurzaamheidsambities

Dag van Aarde: SodaStream toont duurzaamheidsambities
  • Food-en-retail
  • 20 apr 2021 @ 11:18
  • 8154 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Campagnes

SodaStream lanceert vandaag zijn Earth Day 2021-campagne Don't just share, care met Randi Zuckerberg (zus van). In SodaStream-stijl brengt het merk haar mantra op een humoristische manier.

SodaStream roept mensen op om niet alleen virtueel hun bezorgdheid te uiten op sociale media, maar ook om tot actie over te gaan.

Aan het einde van de campagnevideo presenteert Zuckerberg een community-platform waar het bedrijf zijn inzet voor het milieu deelt: www.sodastream.nl/earth-day-2021.

Johan Schepers, General Manager Benelux bij SodaStream: ‘De tijd van woorden zonder daden is voorbij. Met ‘likes’ alleen gaan we de wereld niet redden van wegwerpplastic. We zullen met z’n allen tot actie moeten overgaan. Dat begint thuis, met kleine dingen. Bijvoorbeeld door plastic wegwerpflessen te vervangen door een herbruikbare SodaStream-fles.’

SodaStream investeert naar eigen zeggen verder om plastic afval te verminderen, zoals de overschakeling op metalen verpakkingen voor de SodaStream-smaken waardoor nog eens 200 miljoen plastic flessen worden bespaard en er komen bruiswatertoestellen van gerecycled of plantaardig materiaal.  

Een recent onderzoek uitgevoerd door het bedrijf toont aan dat 84% van de SodaStream-gebruikers de positieve impact op de planeet erkennen en hun consumptie van wegwerpflessen verminderden.

Bijna 80% geeft aan meer milieubewust te zijn geworden. Het bedrijf is van plan om tegen 2022 10% van de totale energiebehoefte van zijn fabriek te dekken met zonne-energie , een vervijfvoudiging ten opzichte van 2% in 2020.

Door deze investeringen draagt SodaStream bij aan de doelstelling van PepsiCo om tegen 2030 wereldwijd over te schakelen op 100% hernieuwbare energie voor de bedrijfsactiviteiten. Daarnaast heeft PepsiCo toegezegd om in 2040 een uitstoot van nul te hebben bereikt, een decennium eerder dan is afgesproken in het Akkoord van Parijs.

Andere acties van het bedrijf

De kantoren van SodaStream zijn omwille van de coronamaatregelen al een tijdje gesloten. Op Earth Day (22 april) roept SodaStream de thuiswerkende medewerkers op om deel te nemen aan opruimacties in hun buurt, binnen de mogelijkheden van de lokale coronabeperkingen.

In België en Nederland verzamelen SodaStream-medewerkers plastic afval in de omgeving van hun woonplaats. Enkele SodaStreamers gaan per kano plastic afval opruimen in de kanalen van Breda. En 15 teams, met zo’n duizend deelnemende schoolkinderen in totaal, nemen het in verschillende gemeenten en steden in Nederland – van Groningen tot Valkenswaard – tegen elkaar op in een grote plastic-opruimwedstrijd.

SodaStream werkt eveneens samen met PangeaSeed Foundation, een non-profit organisatie voor het behoud van de oceanen, en doet een schenking aan de milieu-educatie en bewustwordingsinspanningen van de Foundation.



Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken