'Eerste Hertog Jan 0.0 was zeker geen marketingblunder'
- Food-en-retail
- 28 jul 2021 @ 10:36
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Consumenten
- 28 jul 2021 @ 10:36
- Sjaak Hoogkamer
Hertog Jan brouwde een 0.0 biertje, bracht dat op de markt, maar komt na kritiek van de consument met een verbeterde smaak. Eentje die volgens de brouwer ‘bijna niet te onderscheiden is van de originele pilsener.’ Volgens marketingmanager Adriaan Bos hoort zelfreflectie bij streven naar hoge kwaliteit.
De brouwers van Hertog Jan waren niet tevreden over hun bestaande 0.0.
Het bier lag naar eigen zeggen nog te ver van de vertrouwde pilsener af, daarom komt de brouwerij nu met een revisie. De Limburgse brouwer wil voor ieder biermoment een passend bier aanbieden, ook als je geen alcohol drinkt.
Is hier sprake van marketingblunder? Volgens marketingmanager Adriaan Bos van Hertog Jan niet. 'Het is het absoluut geen marketingblunder. Er zijn meer dan genoeg brouwers die met verbeterde recepturen komen. Het gegeven dat de 0.0 categorie zich snel ontwikkelt, betekent ook dat je steeds betere 0.0 bieren kan brouwen. Als wij dus een betere 0.0 kunnen brouwen, zullen we dat niet nalaten. Hertog Jan streeft altijd naar perfectie en de maximale kwaliteit, daar is zelfreflectie ook onderdeel van. Natuurlijk is het niet leuk om te horen als sommige experts en consumenten een bier niet lekker vinden, maar voor de brouwers is het ook een stimulans om met een nog beter bier te komen. De zelfkritiek in onze marketinguitingen is de meest eerlijke en daarmee ook een geloofwaardige manier om Hertog Jan 0.0 De Revisie te introduceren. De originele 0.0 (uit 2019) neigde daarnaast meer naar een 0.0 speciaalbier. Nu zien we dat men Hertog Jan 0.0 vooral ziet als een alcoholvrije pilsener. Daarom hebben we het recept aangepast om het zo dicht mogelijk bij onze originele Pilsener te krijgen.'
Al jaren op rij groeit de populariteit van alcoholvrije bieren. In 2020 steeg de verkoop van alcoholvrij bier met 8,5 procent. Hertog Jan bracht in het najaar van 2019 zijn eerste alcoholvrije pilsener op de markt. Hoewel de komst van de 0.0 werd toegejuicht, waren sommige experts en consumenten kritisch. Te zoet en nog te weinig de smaak van de echte Hertog Jan pilsener. Dit was de reden voor de brouwers om opnieuw aan de slag te gaan met hun alcoholvrije bier.
Meesterbrouwer Gerard van der Broek: ‘Bier dat niet aan ieders verwachtingen voldoet, dat wil je als brouwer niet. En ook al is het niet leuk om toe te geven, onze 0.0 kon gewoon beter. We hebben veel geleerd de afgelopen jaren en nu een bier gebrouwen dat dichterbij onze originele pilsener ligt: Hertog Jan 0.0 De Revisie. Verfrissend, fruitig en met een licht bittertje. De herkenbare smaak van Hertog Jan Pilsener, maar dan zonder alcohol. Om op ieder moment van de dag van een van onze bieren te kunnen genieten.’
De vernieuwde Hertog Jan 0.0 ligt vanaf nu in zowel fles als blik in de winkel. Daarnaast is het bier ook te verkrijgen in de brouwerijwinkel in Arcen.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
- Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




