Innocent met actie 'samen voor statiegeld' op Binnenhof
- Food-en-retail
- 2 jul 2021 @ 11:05
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingDistributiePackaging design
- 2 jul 2021 @ 11:05
- Peter van Woensel Kooy
Deze maand, juli 2021, gaat een nieuw statiegeldsysteem in, waarbij ook statiegeld op kleine plastic flessen geldt. Helaas worden sap- en smoothieflessen daar nog steeds van buitengesloten. Innocent drinks komt in actie.
Innocent drinks stelt verantwoordelijkheid te nemen vanuit de overtuiging dat alle plastic flessen gerecycled moeten worden, en wil daarom toegang tot dit nieuwe statiegeldsysteem. Daarom start het sappenmerk een 'PETitie', met als doel om 40.000 handtekeningen te verzamelen, zodat aan de politiek getoond kan worden hoe belangrijk het is om hier verandering in te brengen.
Voor de aftrap van deze actie werd op ‘onschuldige’ wijze actie gevoerd in Den Haag. Onder de noemer ‘samen voor statiegeld’, werden smoothies uitgedeeld aan politici op het Binnenhof.
100 miljoen flessen
Volgens Innocent moeten alle plastic flessen gerecycled kunnen worden, zodat hier weer nieuwe flessen van gemaakt kunnen worden. Door sap- en smoothieflessen uit te sluiten hebben ruim 100 miljoen flessen, maarliefst een achtste van het marktaandeel aan kleine plastic flesjes, minder kans om gerecycled te worden. Meer dan 95% van de flessen met statiegeld komen namelijk terug in het systeem. Daarnaast bespaart recyclen CO2-uitstoot, omdat er geen flessen van nieuw plastic gemaakt hoeven te worden.
Geen technische reden
Voor zover bij Innocent bekend is er geen technische reden voor uitsluiting van sap- en smoothieflessen in het Nederlandse statiegeldsysteem. Buurlanden zoals Zweden, Denemarken en binnenkort ook Duitsland laten de flessen inmiddels wel toe en vanaf 2022 wordt in Nederland statiegeld ingevoerd op sappen en smoothies in blik. 'Als het in andere landen lukt, waarom zou het dan in Nederland, met onze fantastische recycling mogelijkheden, niet lukken?', aldus Jiri Staats, senior brand manager Benelux van Innocent.
'Bij Innocent willen we de wereld beter achterlaten dan we haar hebben gevonden. Vanuit onze duurzaamheidsambities zijn we groot voorstander van recyclen. Doordat we nu worden uitgesloten van het statiegeldsysteem is het voor ons vrijwel onmogelijk om een (zo goed als) volledig circulair systeem te creëren. We willen heel graag een steentje bijdragen aan een circulaire economie en daarom is deze actie zo belangrijk. We hopen dat iedereen ons hierbij wil helpen. Met één muisklik kun je iets heel goeds doen voor ons en de planeet', reageert Staats.
Om een stap dichter bij de invoering van het statiegeldsysteem voor alle sap- en smoothieflessen te komen, heeft Innocent zoveel mogelijk handtekeningen nodig. Daarom streeft het merk ernaar om met deze campagne 40.000 handtekeningen te verzamelen. Het tekenen van de PETitie kan via www.samenvoorstatiegeld.nl.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- PETiitie
- statiegeld
- recycling
- Benelux
- senior brand manager
- MVO
- sap
- smoothie
- Jiri Staats
- ludiek
- Innocent
- actie
- fruit
- fles
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing