[Rabo Retail Update] 'Kansen benutten'
- Food-en-retail
- 6 sep 2021 @ 10:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWinkelenMarketing
- 6 sep 2021 @ 10:59
- Peter van Woensel Kooy
De nieuwe Rabobank Retail Update onderzoekt de mogelijkheden voor de komende tijd in retail. De update gaat in op actualiteiten in de retailsector, gekoppeld aan strategische thema's. Hier de drie kernpunten voor de komende tijd.
Zoals gebruikelijk ligt in de rapportage volgens Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, Sectormanagers Retail bij Rabo, de focus op de vijf kernthema’s: 1. Fusion (vervagende grenzen met kansen om formules te stretchen), 2. Verticale integratie & Smart data (regie voeren vanuit kennis), 3. Omnichannel & Technologie (klant altijd centraal, naadloos en ‘mobile first’), 4. Samenwerking (samen kom je horizontaal/ per sector), verticaal / per keten of via platforms verder) en 5. Markt & Concurrentiepositie (concurrentie neemt zowel in B2C, B2B, D2C als C2C toe , shift naar online zet door, onderscheidend vermogen en digitalisering blijven cruciaal).
Deze thema’s bieden volgens de twee experts naast risico’s ook kansen. 'Doel van de Retail Update is en blijft om ondernemers te informeren en daarmee te helpen, te inspireren en te activeren. In deze editie blikken we terug op recente publicaties van de Rabobank over de retailsector. Daarna gaan wij in op de vijf kernthema’s, voorzien van inspirerende tips, voorbeelden en duiding.'
Kernpunten
De kernpunten van de Retail Update kunnen als volgt worden samengevat:
1. De coronapandemie heeft naast tijdelijke omzeteffecten ook meer structurele gevolgen. Het consumentengedrag verandert, waarbij een versnelde shift naar online deels een permanent karakter heeft. Het belang van digitalisering en toegevoegde waarde van de winkel wordt door de coronacrisis verder onderstreept
2. Na ‘corona’ zullen de vijf kernthema’s weer een centrale rol gaan spelen in de verdere ontwikkeling van de sector. Het gaat om: 1. Fusion (grenzeloos retailen), 2. Verticale integratie & Smart data, 3. Omnichannel & Technologie, 4. Samenwerking en 5. Markt & Concurrentiepositie. Retailers moeten hierop inspelen en hun strategie aanpassen om kansen te kunnen benutten. Zie eerdergenoemde toelichting.
3. Wij zien diverse inspirerende voorbeelden in de markt rond deze vijf kernthema’s. Omoda stretcht van schoenen naar fashion, Blokker ontwikkelt een 'ship-from-store' model om de klantenservice te verbeteren en online speler TOM werkt samen met internationale platforms om haar internationale expansiestrategie te ondersteunen.
Meer toelichting op het rapport
Het rapport is te delen via LinkedIn Je kunt daarvoor deze LinkedIn post liken en nader raadplegen.
(PvWK, foto: Alexander Kovacs / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers