[Rabo Retail Update] 'Kansen benutten'

[Rabo Retail Update] 'Kansen benutten'
  • Food-en-retail
  • 6 sep 2021 @ 10:59
  • 20280 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelenMarketing

De nieuwe Rabobank Retail Update onderzoekt de mogelijkheden voor de komende tijd in retail. De update gaat in op actualiteiten in de retailsector, gekoppeld aan strategische thema's. Hier de drie kernpunten voor de komende tijd.

Zoals gebruikelijk ligt in de rapportage volgens Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, Sectormanagers Retail bij Rabo, de focus op de vijf kernthema’s: 1. Fusion (vervagende grenzen met kansen om formules te stretchen), 2. Verticale integratie & Smart data (regie voeren vanuit kennis), 3. Omnichannel & Technologie (klant altijd centraal, naadloos en ‘mobile first’), 4. Samenwerking (samen kom je horizontaal/ per sector), verticaal / per keten of via platforms verder) en 5. Markt & Concurrentiepositie (concurrentie neemt zowel in B2C, B2B, D2C als  C2C toe , shift naar online zet door, onderscheidend vermogen en digitalisering blijven cruciaal).

Deze thema’s bieden volgens de twee experts naast risico’s ook kansen. 'Doel van de Retail Update is en blijft om ondernemers te informeren en daarmee te helpen, te inspireren en te activeren. In deze editie blikken we terug op recente publicaties van de Rabobank over de retailsector. Daarna gaan wij in op de vijf kernthema’s, voorzien van inspirerende tips, voorbeelden en duiding.'

Kernpunten

De kernpunten van de Retail Update kunnen als volgt worden samengevat:

1.    De coronapandemie heeft naast tijdelijke omzeteffecten ook meer structurele gevolgen. Het consumentengedrag verandert, waarbij een versnelde shift naar online deels een permanent karakter heeft. Het belang van digitalisering en toegevoegde waarde van de winkel wordt door de coronacrisis verder onderstreept

2.    Na ‘corona’ zullen de vijf kernthema’s weer een centrale rol gaan spelen in de verdere ontwikkeling van de sector. Het gaat om: 1. Fusion (grenzeloos retailen), 2. Verticale integratie & Smart data, 3. Omnichannel & Technologie, 4. Samenwerking en 5. Markt & Concurrentiepositie. Retailers moeten hierop inspelen en hun strategie aanpassen om kansen te kunnen benutten. Zie eerdergenoemde toelichting.

3.    Wij zien diverse inspirerende voorbeelden in de markt rond deze vijf kernthema’s. Omoda stretcht van schoenen naar fashion, Blokker ontwikkelt een 'ship-from-store' model om de klantenservice te verbeteren en online speler TOM werkt samen met internationale platforms om haar internationale expansiestrategie te ondersteunen.

Meer toelichting op het rapport
Het rapport is te delen via LinkedIn Je kunt daarvoor deze LinkedIn post liken en nader raadplegen.
(PvWK, foto: Alexander Kovacs / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken