[Rabo Retail Update] 'Kansen benutten'
- Food-en-retail
- 6 sep 2021 @ 10:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWinkelenMarketing
- 6 sep 2021 @ 10:59
- Peter van Woensel Kooy
De nieuwe Rabobank Retail Update onderzoekt de mogelijkheden voor de komende tijd in retail. De update gaat in op actualiteiten in de retailsector, gekoppeld aan strategische thema's. Hier de drie kernpunten voor de komende tijd.
Zoals gebruikelijk ligt in de rapportage volgens Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, Sectormanagers Retail bij Rabo, de focus op de vijf kernthema’s: 1. Fusion (vervagende grenzen met kansen om formules te stretchen), 2. Verticale integratie & Smart data (regie voeren vanuit kennis), 3. Omnichannel & Technologie (klant altijd centraal, naadloos en ‘mobile first’), 4. Samenwerking (samen kom je horizontaal/ per sector), verticaal / per keten of via platforms verder) en 5. Markt & Concurrentiepositie (concurrentie neemt zowel in B2C, B2B, D2C als C2C toe , shift naar online zet door, onderscheidend vermogen en digitalisering blijven cruciaal).
Deze thema’s bieden volgens de twee experts naast risico’s ook kansen. 'Doel van de Retail Update is en blijft om ondernemers te informeren en daarmee te helpen, te inspireren en te activeren. In deze editie blikken we terug op recente publicaties van de Rabobank over de retailsector. Daarna gaan wij in op de vijf kernthema’s, voorzien van inspirerende tips, voorbeelden en duiding.'
Kernpunten
De kernpunten van de Retail Update kunnen als volgt worden samengevat:
1. De coronapandemie heeft naast tijdelijke omzeteffecten ook meer structurele gevolgen. Het consumentengedrag verandert, waarbij een versnelde shift naar online deels een permanent karakter heeft. Het belang van digitalisering en toegevoegde waarde van de winkel wordt door de coronacrisis verder onderstreept
2. Na ‘corona’ zullen de vijf kernthema’s weer een centrale rol gaan spelen in de verdere ontwikkeling van de sector. Het gaat om: 1. Fusion (grenzeloos retailen), 2. Verticale integratie & Smart data, 3. Omnichannel & Technologie, 4. Samenwerking en 5. Markt & Concurrentiepositie. Retailers moeten hierop inspelen en hun strategie aanpassen om kansen te kunnen benutten. Zie eerdergenoemde toelichting.
3. Wij zien diverse inspirerende voorbeelden in de markt rond deze vijf kernthema’s. Omoda stretcht van schoenen naar fashion, Blokker ontwikkelt een 'ship-from-store' model om de klantenservice te verbeteren en online speler TOM werkt samen met internationale platforms om haar internationale expansiestrategie te ondersteunen.
Meer toelichting op het rapport
Het rapport is te delen via LinkedIn Je kunt daarvoor deze LinkedIn post liken en nader raadplegen.
(PvWK, foto: Alexander Kovacs / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- [marketeer 234] Martijn Uittenbogaard - Bol Grote...
- Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn herpositioneert van... 27-10-2025
- De nieuwe realiteit van retail:... 24-10-2025
- [marketeer 234] Martijn... 24-10-2025
- Goudwisselkantoor lanceert campagne... 23-10-2025
- Unilever past duurzaamheidsclaims... 23-10-2025
- Foodinfluencer Veggilaine en Oot... 23-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




