Winnaars Gekozen Product van het Jaar 2022 bekend

Winnaars Gekozen Product van het Jaar 2022 bekend
  • Food-en-retail
  • 19 jan 2022 @ 08:22
  • 18881 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelenMerken

Voor het Gekozen Product van het Jaar beoordelen Nederlandse consumenten de ingestuurde allerlaatste en meest innovatieve producten. Het recordaantal van 79 winnaars van de verkiezing het 'Gekozen Product van het Jaar 2022' en ‘Gekozen Huismerk Product van het Jaar 2022’ zijn nu bekend.

Tientallen merken en retailers namen deel aan de jaarlijkse productverkiezing en lieten hun allerlaatste producten en innovaties testen door ruim 10.000 consumenten. De winnaars van deze eretitel mogen het hele jaar het felrode logo - en sinds vorig jaar ook het nieuwe logo voor huismerken - van dit kwaliteitskeurmerk voeren in al hun reclamecampagnes, op verpakkingen en de winkelvloer om hun producten extra onder de aandacht van het winkelende publiek te brengen. Juist in een tijd waarin consumenten vertrouwen en bevestiging steeds belangrijker vinden, biedt het logo bedrijven een extra mogelijkheid om hun zichtbaarheid op de winkelvloer te vergroten en betekenisvolle verbindingen te maken met de consument.

Het initiatief ‘Gekozen Product van het Jaar en Gekozen Huismerk Product van het Jaar’ is een jaarlijkse competitie waarmee innovatieve bedrijven die met succes hun intrede hebben gedaan op de consumentenmarkt in het zonnetje worden gezet. Ook dit jaar gaven duizenden consumenten gehoor aan de oproep de nieuwste producten van merken in uiteenlopende productcategorieën te testen en te beoordelen. Zo lieten zij hun stem horen over allerlei innovaties en nieuwe producten die sinds januari 2020 hun marktintroductie beleefden en in Nederlandse winkels verkrijgbaar zijn. Deze innovaties hebben onder meer te maken met het product, het recept, de productiewijze en de verpakking. Het onderzoek, inclusief producttesting in een reële thuissituatie (de tester gaat naar de winkel, koopt het product aan en test het thuis uit waarna hij/zij het product beoordeelt en de cash back ontvangt na de volledige beoordeling van het product), vonden plaats onder begeleiding van NielsenIQ, een onafhankelijk onderzoeksbureau, en de app Treetz.

Het maken van betekenisvolle verbindingen met de consument
De consumenten hebben de producten onder meer beoordeeld op hun vernieuwende karakter, aantrekkelijkheid en de aankoopintentie. De winnaars maken het verschil, doordat zij met hun producten goed inspelen op snel veranderende consumentenbehoeften, heldere informatie geven over de herkomst van producten, anticiperen op de groeiende behoefte aan een bijzondere klantbeleving en wensen op het terrein van gezondheid, gemak en ergonomie. Ook het duurzame karakter van producten krijgt volop aandacht.  Bij de marktintroductie van de winnende producten hebben merken zich duidelijk ingespannen om in te spelen op de groeiende behoefte aan betekenisvolle producten.

'De winnaars van het "Gekozen Product van het Jaar 2022" zijn erin geslaagd de consument in een zeer dynamische markt aan zich te binden. Dat is een bijzondere prestatie, zeker in deze onzekere tijd. Deze innovators hebben de uitdagingen die dit met zich meebrengt, weten om te zetten in nieuwe verdienmodellen en concepten, waarmee zij nieuwe betekenisvolle verbindingen hebben gelegd met de consument', vertelt Katia Vaneecke, Director Operations Support van Voted Product of the Year Worldwide. 'Juist omdat echte consumenten bepalen wie de winnaar is en niet door het vergaren van stemmen door merken zelf van hun fans, geeft dat voor winkelbezoekers een extra impuls aan het vertrouwen in deze producten. De bedrijven en merken die ons logo in hun productuitingen mogen voeren, hebben namelijk aangetoond dat duizenden consumenten hun producten innoverend vinden.'

Overzicht Winnaars Gekozen Product van het Jaar:

Alcon - Amplifon – BIC – Bonduelle – Carlastin - Garden Gourmet – Glade – Heksn’Kaas – Hero – Histor – Johma – Licor 43 – Lucovitaal  – Mama’s Maaltijd – OLAY - Santa Maria – Sodastream – Sportlife – Swisse – Tefal - Tempur - The Meatless Farm – Venco – Vivera - Wunda

Winnaars Gekozen huismerken van het jaar zijn de volgende producten van:

* Aldi: Wilde wietzedip, Hollandse kogelbiefstuk, UNA vaatwastabletten all-in-1, Solo toiletpapier 3-laags,
Una allesreiniger 

* Etos: Hyaluronic concealer stick, Truly Natural, Truly Natural Sun, Paracetamol liquid caps, Home Retreat - Mimosa flower bath & shower, Home Retreat - Mimosa flower body

* Holland & Barret: De Tuinen mannenverzorging, De Tuinen haarverzorgingbars, De Tuinen mondverzorging, Proteïne poeders,  Vegan Omega-3, CBD olie, Collageen poeder

* Jumbo Supermarkten: Groene salade oosters, Vegan mayonaise, Zwarte rijst 400g, Nespresso caps Superlativo, Stoom zalm roomsaus, Romige pompoensoep biologisch, Amandeldrink ongezoet

* Kruidvat: Cotton Stretch Highleg damesslip, Q10 dagcrème, Pure & Soft luiers, High Gloss Nagellak, Beauty drinks 

* Lidl: Kipster Indische gehaktballetjes, Chef Select groene shots - 3 smaken, Vemondo vegetarische filet american, Way to Go! chocolade, Milbona Goudse brokkelkaas, Formil wascapsules 3-in-1 kleur, Formil wascapsules 3-in-1 wit, Milbona high protein kwart, Milbona high protein yoghurt, Bio Batard, Verspil-me-nietjes saus, Vemondo vega champignon burger, Vemondo vega shoarma, Vemonda kaas/spinazie rondo, Kordaat Radler 0.0%, Kordaat premium bier, Chef Select & You ovengroente, Kipster scharreleieren, Chef Select & You pureersoep  

* Plus Supermarkten: Biologisch Plus yoghurt, smaakselectie van Plus, IJsthee Fairtrade, Uit de keuken van Plus - verse pizza's, Lekkerste appelflap

'Bewezen succes voor merken, keuzehulp voor de consument'
Aan de verkiezing ‘Gekozen Product van het Jaar’ leveren consumenten een belangrijke bijdrage, maar het initiatief is óók voor het winkelende publiek bedoeld. Hierbij heeft het logo in het beeldmerk van de verkiezing een belangrijke rol als kwaliteitsstempel. Dat helpt consumenten bij het maken van een keuze uit het grote productenaanbod. Door de goede zichtbaarheid van het logo stijgt de verkoopeffectiviteit van de producten gemiddeld met 25 procent en neemt het aantal kopers neemt zo’n 260 procent toe, aldus de organisatie.
(PvWK)

 

Over Voted Product of the Year
'Gekozen Product van het Jaar, opgericht in 1987, is van oorsprong een Frans initiatief. Sinds het voorjaar van 2016 wordt de organisatie aangestuurd vanuit Brussel door POY GROUP N.V. en zijn filialen. Actief in meer dan 40 landen, kennen hun lokale markt op hun duimpje. Zij organiseren de productverkiezing en stellen een effectief pakket promotiemiddelen aan de winnaar beschikbaar, inclusief gebruik van het logo ‘Gekozen Product van het Jaar’. In het onderzoek, in samenwerking met NielsenIQ, vergelijken consumenten innovatieve producten die verkocht worden door Nederlandse retailers. De winnaars, die 100% door consumenten gekozen worden zonder tussenkomst van een jury, mogen een jaar lang het rode logo voeren. ‘Gekozen Product van het Jaar’ is een tool voor merken om innovaties te promoten en omzet te genereren, maar dan wel door uitsluitend de consument aan het woord te laten. ‘Gekozen Product van het Jaar’ is 100% objectief dankzij een forse investering in een onafhankelijke marktonderzoeker. Voor meer informatie: www.poynetherlands.com.'

(bron: GPvhJ)

Over NielsenIQ
'NielsenIQ is een mondiaal opererend measurement en data analytics bedrijf dat het meest complete en betrouwbare inzicht biedt in consumenten en markten wereldwijd. NielsenIQ levert al meer dan 90 jaar gegevens en analyses op basis van wetenschappelijke nauwkeurigheid en innovatie, en ontwikkelt voortdurend nieuwe methoden om de problemen van de media-, reclame-, distributie- en productindustrieën aan te pakken. NielsenIQ is actief in meer dan 100 landen over de hele wereld en vertegenwoordigt meer dan 90% van de wereldbevolking. Voor meer informatie kunt u de website van NielsenIQ raadplegen: www.nielsen.com.'

(bron: NielsenIQ)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken