De bitterbal als CO2 bespaarder

De bitterbal als CO2 bespaarder
  • Food-en-retail
  • 13 jul 2022 @ 08:26
  • 20752 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • BrandingFood

De vegan snacks van Cas & Kas zijn intussen een begrip in de Randstedelijke horeca en worden geleverd door alle groothandels. Nu is daar een extra marketing-argument bijgekomen. 'Wij willen de nieuwe standaard zetten voor bitterballen en kroketten.'

Op hun studentenkamers prepareerden ze (foto boven, red.) al hun eerste vegan bitterballen en kroketten. Die moesten net zo goed smaken als die van dierlijk vlees. 'Een Europeaan eet gemiddeld 80 kilogram vlees per jaar. In Nederland worden per jaar 300 miljoen kroketten en 1 miljard bitterballen gegeten. Als die allemaal vegan zouden worden, dan zou dat ruim 650.000 ton CO2-uitstoot besparen, hebben Cas de Weerd en Kasper Luiten van Cas & Kas uitgerekend. Ze berekenden ook dat hun vegan bitterballen en kroketten 92 procent minder CO2 uitstoten dan de rundvleesvarianten', meldt de idealistische site Chancge Inc., die veel duurzame marketingcases aandraagt. Lees hier bijvoorbeeld het verhaal van Eva Segaar, waarom we volgens deze site minder vlees moeten eten om het klimaat te redden.

Oplossen maatschappelijke problemen
Het verhaal leest als een klassiek jongensboek. De twee raakten bevriend tijdens hun studie aan de Erasmusuniversiteit. Toen hadden ze al het plan om naast een vaste baan voor een paar dagen ook zelf een bedrijf op te starten. 'We wilden ondernemen en het leek ons tof om iets te doen waarmee we een positieve bijdrage konden leveren aan de wereld en het oplossen van de grote maatschappelijke problemen van dit moment', vertelt De Weerd. Lees hier verder op Change Inc.
(PvWK, broonen: Linkedin en Change Inc., foto: Cas & Kas)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken