De bitterbal als CO2 bespaarder
- Food-en-retail
- 13 jul 2022 @ 08:26
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BrandingFood
- 13 jul 2022 @ 08:26
- Peter van Woensel Kooy
De vegan snacks van Cas & Kas zijn intussen een begrip in de Randstedelijke horeca en worden geleverd door alle groothandels. Nu is daar een extra marketing-argument bijgekomen. 'Wij willen de nieuwe standaard zetten voor bitterballen en kroketten.'
Op hun studentenkamers prepareerden ze (foto boven, red.) al hun eerste vegan bitterballen en kroketten. Die moesten net zo goed smaken als die van dierlijk vlees. 'Een Europeaan eet gemiddeld 80 kilogram vlees per jaar. In Nederland worden per jaar 300 miljoen kroketten en 1 miljard bitterballen gegeten. Als die allemaal vegan zouden worden, dan zou dat ruim 650.000 ton CO2-uitstoot besparen, hebben Cas de Weerd en Kasper Luiten van Cas & Kas uitgerekend. Ze berekenden ook dat hun vegan bitterballen en kroketten 92 procent minder CO2 uitstoten dan de rundvleesvarianten', meldt de idealistische site Chancge Inc., die veel duurzame marketingcases aandraagt. Lees hier bijvoorbeeld het verhaal van Eva Segaar, waarom we volgens deze site minder vlees moeten eten om het klimaat te redden.
Oplossen maatschappelijke problemen
Het verhaal leest als een klassiek jongensboek. De twee raakten bevriend tijdens hun studie aan de Erasmusuniversiteit. Toen hadden ze al het plan om naast een vaste baan voor een paar dagen ook zelf een bedrijf op te starten. 'We wilden ondernemen en het leek ons tof om iets te doen waarmee we een positieve bijdrage konden leveren aan de wereld en het oplossen van de grote maatschappelijke problemen van dit moment', vertelt De Weerd. Lees hier verder op Change Inc.
(PvWK, broonen: Linkedin en Change Inc., foto: Cas & Kas)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




