[De zomer van] Felice Uiterwijk: 'Door stijgende kosten en hoge inflatie staan eerlijke producten minder hoog op boodschappenlijstje consument'

[De zomer van] Felice Uiterwijk: 'Door stijgende kosten en hoge inflatie staan eerlijke producten minder hoog op boodschappenlijstje consument'
  • Food-en-retail
  • 25 aug 2022 @ 08:00
  • 30122 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterviewFood

Felice Uiterwijk RM is Marketing Manager bij Fairtrade Original: ‘Fairtrade Original stelt boeren in staat een leefbaar inkomen te verdienen en te investeren in hun toekomst.’

Waar ging de reis naartoe deze zomer?
We zijn net terug uit Oostenrijk, Noord-Italië en Zeeland. Een rondje dat we wel vaker hebben gedaan. We kunnen niet zo goed stil zitten in de vakantie en in de bergen is er genoeg te doen! Wandelen, klimmen, mountainbiken en natuurlijk zwemmen. Het heerlijke aan vakantie vind ik dat je zo lekker veel buiten bent. Kop in de wind en lekker uitwaaien. Na de terugreis vanuit Italië hebben we dan altijd nog iets in het vooruitzicht en reizen we door naar Zeeland (nou ja, eigenlijk hoort Goeree-Overflakkee bij Zuid-Holland, maar het voelt voor ons als Zeeland 😉).

Hoe is eerste halfjaar zakelijk gezien voor jullie verlopen?
Net als voor veel merken in de supermarkt, is het een pittig eerste halfjaar geweest voor Fairtrade Original. Door stijgende kosten en de hoge inflatie, zien we dat eerlijke producten minder hoog op het boodschappenlijstje van de consument zijn komen te staan. Maar we blijven positief en vol energie werken aan onze missie om boeren in staat te stellen een leefbaar inkomen te bereiken. Zo hebben we dit voorjaar twee nieuwe kruidenpasta’s uit de Sri Lankaanse en Indiase keuken gelanceerd en hebben we de eerste Fairtrade én vegan kroepoek geïntroduceerd. We hebben hiervoor een nieuwe keten opgezet en de boeren van begin tot eind begeleid om Fairtrade-gecertificeerd te worden. Verder zijn we ook nog in de prijzen gevallen met een Runner-Up Award van de Sustainable Food Awards met ons Leefbaar Inkomen-concept in koffie. En zijn we uitgeroepen tot een van de 2022 Best For The World B Corps met onze positieve impact op community’s.

Hoe stil is het op de zaak in de zomer?
Het is in de zomer wel een stukje rustiger op kantoor, maar het werk loopt door en we wisselen elkaar af, dus er zijn altijd wel collega’s te vinden.

Wat zit er allemaal in het vat voor het tweede halfjaar?
In oktober - rondom Wereldkoffiedag - zetten we onze Fairtrade Original-koffie weer in de spotlights. Vorig jaar zijn we als eerste koffiemerk in Nederland voor al onze koffie een Leefbaar Inkomen Referentieprijs gaan betalen. Hiermee stellen we de boeren in staat een leefbaar inkomen te verdienen en te investeren in hun toekomst. Een grote stap en een best complex onderwerp om uit te leggen. We zijn bezig met het ontwikkelen van een vervolgcampagne om het onderwerp Leefbaar Inkomen verder toe te lichten en het belang ervan te onderstrepen. Verder is het in november Try Vegan-maand. Ons assortiment met vegan kruidenpasta's, Jackfruit en Bananenbloesem (plantaardige vlees en visalternatieven) sluiten daar prima op aan. We ontwikkelen een campagne om mensen bewust te maken dat je heel lekker plantaardig kunt eten en er heel veel alsnog kan.

Wat is het laatste nieuws?
In 2023 bestaat onze koffie 50 jaar; een jubileum dat we natuurlijk gaan vieren! De voorbereidingen voor het jubileumjaar zijn al in volle gang. We blikken terug op 50 jaar ‘zuivere koffie’ én kijken als pioneer natuurlijk vooruit. In het eerste kwartaal van 2023 komen we daarnaast met een nieuwe lijn kruidenpasta’s voor verschillende gerechten uit de Aziatische keuken. Een mooie toevoeging aan het assortiment kruidenpasta’s dat er al staat en ook natuurlijk weer zónder kunstmatige toevoegingen en helemaal vegan.

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken