[De zomer van] Felice Uiterwijk: 'Door stijgende kosten en hoge inflatie staan eerlijke producten minder hoog op boodschappenlijstje consument'
- Food-en-retail
- 25 aug 2022 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MarketingInterviewFood
- 25 aug 2022 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Felice Uiterwijk RM is Marketing Manager bij Fairtrade Original: ‘Fairtrade Original stelt boeren in staat een leefbaar inkomen te verdienen en te investeren in hun toekomst.’
Waar ging de reis naartoe deze zomer?
We zijn net terug uit Oostenrijk, Noord-Italië en Zeeland. Een rondje dat we wel vaker hebben gedaan. We kunnen niet zo goed stil zitten in de vakantie en in de bergen is er genoeg te doen! Wandelen, klimmen, mountainbiken en natuurlijk zwemmen. Het heerlijke aan vakantie vind ik dat je zo lekker veel buiten bent. Kop in de wind en lekker uitwaaien. Na de terugreis vanuit Italië hebben we dan altijd nog iets in het vooruitzicht en reizen we door naar Zeeland (nou ja, eigenlijk hoort Goeree-Overflakkee bij Zuid-Holland, maar het voelt voor ons als Zeeland 😉).
Hoe is eerste halfjaar zakelijk gezien voor jullie verlopen?
Net als voor veel merken in de supermarkt, is het een pittig eerste halfjaar geweest voor Fairtrade Original. Door stijgende kosten en de hoge inflatie, zien we dat eerlijke producten minder hoog op het boodschappenlijstje van de consument zijn komen te staan. Maar we blijven positief en vol energie werken aan onze missie om boeren in staat te stellen een leefbaar inkomen te bereiken. Zo hebben we dit voorjaar twee nieuwe kruidenpasta’s uit de Sri Lankaanse en Indiase keuken gelanceerd en hebben we de eerste Fairtrade én vegan kroepoek geïntroduceerd. We hebben hiervoor een nieuwe keten opgezet en de boeren van begin tot eind begeleid om Fairtrade-gecertificeerd te worden. Verder zijn we ook nog in de prijzen gevallen met een Runner-Up Award van de Sustainable Food Awards met ons Leefbaar Inkomen-concept in koffie. En zijn we uitgeroepen tot een van de 2022 Best For The World B Corps met onze positieve impact op community’s.
Hoe stil is het op de zaak in de zomer?
Het is in de zomer wel een stukje rustiger op kantoor, maar het werk loopt door en we wisselen elkaar af, dus er zijn altijd wel collega’s te vinden.
Wat zit er allemaal in het vat voor het tweede halfjaar?
In oktober - rondom Wereldkoffiedag - zetten we onze Fairtrade Original-koffie weer in de spotlights. Vorig jaar zijn we als eerste koffiemerk in Nederland voor al onze koffie een Leefbaar Inkomen Referentieprijs gaan betalen. Hiermee stellen we de boeren in staat een leefbaar inkomen te verdienen en te investeren in hun toekomst. Een grote stap en een best complex onderwerp om uit te leggen. We zijn bezig met het ontwikkelen van een vervolgcampagne om het onderwerp Leefbaar Inkomen verder toe te lichten en het belang ervan te onderstrepen. Verder is het in november Try Vegan-maand. Ons assortiment met vegan kruidenpasta's, Jackfruit en Bananenbloesem (plantaardige vlees en visalternatieven) sluiten daar prima op aan. We ontwikkelen een campagne om mensen bewust te maken dat je heel lekker plantaardig kunt eten en er heel veel alsnog kan.
Wat is het laatste nieuws?
In 2023 bestaat onze koffie 50 jaar; een jubileum dat we natuurlijk gaan vieren! De voorbereidingen voor het jubileumjaar zijn al in volle gang. We blikken terug op 50 jaar ‘zuivere koffie’ én kijken als pioneer natuurlijk vooruit. In het eerste kwartaal van 2023 komen we daarnaast met een nieuwe lijn kruidenpasta’s voor verschillende gerechten uit de Aziatische keuken. Een mooie toevoeging aan het assortiment kruidenpasta’s dat er al staat en ook natuurlijk weer zónder kunstmatige toevoegingen en helemaal vegan.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- Magnum lanceert Hydro Ice, glow-in-the-dark
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen... 07-11-2025
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




