KNGF Geleidehonden: campagne open deur
- Food-en-retail
- 29 sep 2022 @ 11:47
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 29 sep 2022 @ 11:47
- Sjaak Hoogkamer
In haar nieuwe online campagne roept Het Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds (KNGF Geleidehonden) Nederland op haar deuren te openen.
Nog te vaak staan volgens het fonds mensen met een beperking wegens hun hulphond voor een dichte deur.
Onderzoek wijst uit dat 1 op de 5 mensen met een hulphond wordt geweigerd door winkeliers, horecagelegenheden en/of sportverenigingen en alles ertussenin.
Wettelijk gezien mogen bazen van hulphonden niet de toegang worden geweigerd in het kader van wettelijke toegankelijkheid. Toch gebeurt dit in de praktijk nog erg vaak. Vooral mensen met een niet-zichtbare beperking zoals PTSS, epilepsie en autisme ervaren hierdoor een extra drempel om vrij te kunnen leven en bewegen.
In de campagne, bedacht door contentmarketingbureau Yune, wordt Nederland opgeroepen haar deuren te openen. Consumenten kunnen een gratis stickerpakket aanvragen dat ze vervolgens aan hun favoriete winkelier, sportvereniging of horecagelegenheid kunnen overhandigen. Door de Hulphond-is-welkom-sticker op de deur-of winkelruit te plakken geven deze ondernemers vervolgens aan dat ze iedereen met een hulphond welkom heten.
Vaak berust een weigering op onwetendheid. ‘Een medewerker die iemand vanwege de hulphond de toegang ontzegt, is veelal niet op de hoogte van de wetgeving’, zegt Monique Dolfing, directeur KNGF Geleidehonden. ‘Een hond weigeren om hygiëne is ook een veelgehoorde reden. In de Hygiënecode voor horecazaken staat echter duidelijk vermeld dat assistentiehonden toegang moeten hebben tot restaurants, ook die met een open keuken en buffetrestaurants. Hulphonden bieden vrijheid. Dankzij hun steun kunnen mensen werken, daten, uit eten gaan en hun wereld vergroten. Een hulphond mag geen beperking opleveren. Een weigering vanwege de hond kost veel energie. Dat is onnodig leed en dat willen we veranderen met de campagne #opendeuren.’
De campagne Open Deuren is sinds deze week live en zichtbaar via de owned en social kanalen van KNGF Geleidehonden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing