KNGF Geleidehonden: campagne open deur
- Food-en-retail
- 29 sep 2022 @ 11:47
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 29 sep 2022 @ 11:47
- Sjaak Hoogkamer
In haar nieuwe online campagne roept Het Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds (KNGF Geleidehonden) Nederland op haar deuren te openen.
Nog te vaak staan volgens het fonds mensen met een beperking wegens hun hulphond voor een dichte deur.
Onderzoek wijst uit dat 1 op de 5 mensen met een hulphond wordt geweigerd door winkeliers, horecagelegenheden en/of sportverenigingen en alles ertussenin.
Wettelijk gezien mogen bazen van hulphonden niet de toegang worden geweigerd in het kader van wettelijke toegankelijkheid. Toch gebeurt dit in de praktijk nog erg vaak. Vooral mensen met een niet-zichtbare beperking zoals PTSS, epilepsie en autisme ervaren hierdoor een extra drempel om vrij te kunnen leven en bewegen.
In de campagne, bedacht door contentmarketingbureau Yune, wordt Nederland opgeroepen haar deuren te openen. Consumenten kunnen een gratis stickerpakket aanvragen dat ze vervolgens aan hun favoriete winkelier, sportvereniging of horecagelegenheid kunnen overhandigen. Door de Hulphond-is-welkom-sticker op de deur-of winkelruit te plakken geven deze ondernemers vervolgens aan dat ze iedereen met een hulphond welkom heten.
Vaak berust een weigering op onwetendheid. ‘Een medewerker die iemand vanwege de hulphond de toegang ontzegt, is veelal niet op de hoogte van de wetgeving’, zegt Monique Dolfing, directeur KNGF Geleidehonden. ‘Een hond weigeren om hygiëne is ook een veelgehoorde reden. In de Hygiënecode voor horecazaken staat echter duidelijk vermeld dat assistentiehonden toegang moeten hebben tot restaurants, ook die met een open keuken en buffetrestaurants. Hulphonden bieden vrijheid. Dankzij hun steun kunnen mensen werken, daten, uit eten gaan en hun wereld vergroten. Een hulphond mag geen beperking opleveren. Een weigering vanwege de hond kost veel energie. Dat is onnodig leed en dat willen we veranderen met de campagne #opendeuren.’
De campagne Open Deuren is sinds deze week live en zichtbaar via de owned en social kanalen van KNGF Geleidehonden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- 'Proteïnehype waait niet snel over'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
- Magnum lanceert Hydro Ice,... 31-10-2025
- MediaMarkt introduceert landelijk... 30-10-2025
- Oatly voorspelt 5 smaaktrends van... 30-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




