De leukste zak van Sinterklaas: 'Het is onze ambitie om over vijf jaar een miljoen te hebben gedoneerd aan de Prinses Maxima Foundation'

De leukste zak van Sinterklaas: 'Het is onze ambitie om over vijf jaar een miljoen te hebben gedoneerd aan de Prinses Maxima Foundation'
  • Food-en-retail
  • 10 nov 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Marketeer in hart in nieren Céline Nooteboom gooide in 2021 het roer om en startte met ondernemen. Zij werd Business Development Manager in het bedrijf van haar vader: W.N.C., een agenturenbedrijf dat leveranciers van verpakkingsmaterialen vertegenwoordigt. Daarnaast is zij, samen met Willemijn Pel en Joëlle Wehkamp, initiatiefneemster van de Leukste zak van Sinterklaas.

Nooteboom: ‘Sinds mijn zoontje James op 3,5-jarige leeftijd de diagnose Acute Lymfatische Leukemie kreeg in januari 2020 is mijn kijk op wie ik ben als persoon en welke plek mijn professionele carrière heeft in mijn leven veranderd. Ik heb bewust de keuze gemaakt om te gaan ondernemen, zodat ik flexibeler ben in wanneer en waar ik werk en er voor mijn kinderen kan zijn als dat nodig is.’ Nooteboom werkt nu als Business Development Manager in het bedrijf van haar vader, met als doel dit over een tijd samen met haar zus over te nemen.

Duwtje in de rug van Bas Smit
Haar creativiteit, passie voor marketing en het creëren van nieuwe producten kan zij niet volledig kwijt in haar huidige functie en dan kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan. In 2020 introduceerde zij de Sinterklaaspuzzel: ‘De Sinterklaaspuzzel was een succes en we hebben in 2020 bijna € 105.000,- kunnen doneren aan de Prinses Máxima Centrum Foundation voor onderzoek naar kinderkanker, want 100 procent van de netto opbrengst gaat naar dit goede doel. Dit resultaat is natuurlijk niet mogelijk zonder partners. Van mijn lieve vriendin Joëlle Wehkamp die creative artist is en het artwork verzorgde tot mijn allereerste partner Bol.com. Bol verkoopt onze producten al twee jaar zonder winstoogmerk. De Sinterklaaspuzzel werd zelfs geheel belangeloos in het speelgoedboek van Bol opgenomen.’ Ook ondernemer en influencer Bas Smit gaf Nooteboom een duwtje in de rug via een Instagram Story. ‘De Sinterklaaspuzzel was die dag het best verkocht item uit Bol’s speelgoedboek en na de mondkapjes en spatschermen zelfs het best verkochte item van het gehele platform.’

Sinterklaasfilm
Dit jaar komen zij weer met de Leukste zak van Sinterklaas en partner van het eerste uur Bol.com gaat zelfs een stapje verder en heeft het mogelijk gemaakt dat de Leukste zak van Sinterklaas via het logistieke apparaat van Bol verzonden kan worden. ‘Dat ontneemt ons veel werk aan de achterkant en, nog belangrijker, dit realiseert ook efficiëntie in bezorgkosten.’ De Leukste zak van Sinterklaas is een idee van een andere goede vriendin/marketeer Willemijn Pel. De zak voor de cadeautjes was voorheen een item waar vaak op bezuinigd werd en voor een prikkie verkrijgbaar. ‘Maar nu hoeft dat niet meer, want wij bieden een heel mooi alternatief, écht de leukste zak van sinterklaas, want de enige jute zak die zonder winstoogmerk wordt verkocht.’ Leuk detail: de Leukste zak van Sinterklaas fungeert zelfs als prop in de jaarlijkse Club van Sinterklaas-film.

Jute
Niet alleen Bol.com doet actief mee, ook de leverancier van de zakken: ‘Op Linkedin deden we een oproep naar de gouden tip voor een lokale leverancier van jute zakken en kwam ik in contact met NNZ the packaging network uit Groningen. Zij leveren belangeloos de zakken en drukken in Groningen de vrolijke print erop. En nog mooier: de fabrieken waar NNZ de jute zakken laat produceren dragen substantieel bij aan de werkgelegenheid in Bangladesh en India. Daarnaast geldt jute als een van de oudste traditionele verpakkingsmaterialen: 100% natuurlijk materiaal en gemaakt van de Corchorus-plant. Jute is milieuvriendelijk, organisch en hierdoor 100% biologisch afbreekbaar. De bijdrage van NNZ gaat overigens nog verder dan alleen het leveren en drukken van de jute zak zelf. Zo helpt het NNZ-team ons onder meer ook met het verzenden van zakken naar B2B-partners.’

Marketinghart
‘Dille & Kamille was de allereerste retailer die ja zei tegen de Leukste zak van Sinterklaas en heeft het concept volledig omarmd door het tot leven te brengen in haar winkels.’ Nootebooms marketinghart gaat hier sneller van kloppen: ‘Een goede winkelexecutie draagt bij aan het maximaliseren van succes.’ Wegens succes was Dille & Kamille vorig jaar al uitverkocht in de laatste dagen voor pakjesavond. ‘Het geleerde shopper-inzicht is dat de jute zak helemaal aan het einde van de purchase funnel zit – “oh ja, die zak nog” – dus beschikbaarheid tot het allerlaatste moment is essentieel.’ Ook de Bijenkorf en Picnic haakten aan als retailers; de Bijenkorf gebruikt de zakken zelfs voor de aankleding in de winkel.

Ambitie
Het is de ambitie van het trio om over vijf jaar € 1.000.000,- te hebben gedoneerd aan de Prinses Máxima Foundation. ‘De teller staat nu na twee jaar bijna op € 200.000,-. Dit jaar is het onze doelstelling om 35 procent te groeien in het aantal verkochte jute zakken, wellicht te ambitieus gezien het huidige economische klimaat. We gaan het zien. Het is dan ook een bewuste keuze om onze verkoopprijs (€7,50 inclusief BTW) op het zelfde niveau als afgelopen jaar te adviseren. Sinterklaas is een familiefeest dat voor iedereen bereikbaar moet zijn en blijven. Vooruitkijkend zijn er voor 2023 nu al vijf nieuwe grote landelijke spelers die vrijwel zeker ook de Leukste zak van Sinterklaas gaan omarmen, dus hebben wij er alle vertrouwen in dat we onze ambitie waar gaan maken.
Nooteboom sluit af met een quote van Steve Jobs: ‘The only way to do great work is to love what you do. If you haven’t found it yet, keep looking. Don’t settle’ ‘Hier ben ik het volledig mee eens en in mijn optiek is dit een randvoorwaarde voor succes. En daarnaast, goed doen, maakt blij, dus als iedere Nederlander binnen de mogelijkheden die er zijn een bijdrage kan leveren aan het welzijn van onze maatschappij, in welke vorm dan ook, dan is Nederland het gelukkigste land ter wereld.’

Vlnr Joëlle Wehkamp, Céline Noteboom en Willemijn Pel

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken