Hello how are you? Peek & Cloppenburg naar de ratsmodee
- Food-en-retail
- 6 mrt 2023 @ 16:23
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Klanten
- 6 mrt 2023 @ 16:23
- Peter van Woensel Kooy
De iconische reclamedeun 'Hello - how are you' van het merk Peek & Cloppenburg kan momenteel even met weinig enthousiasme beantwoord worden. Het Duitse warenhuis heeft uitstel van betaling aangevraagd.
Dit is volgens retailwatchers een teken dat het bedrijf op de rand van de afgrond bungelt.
Het bedrijf wil reorganiseren, wat dat voor de 67 vestigingen en 6.800 werknemers betekent is nog niet duidelijk. Niet voor alle entiteiten van Peek & Cloppenburg is uitstel van betaling aangevraagd. Het gaat specifiek om de tak van Peek & Cloppenburg die gevestigd is in Düsseldorf, die ook internationaal in onder andere Nederland actief is. De tak in Hamburg wordt niet geraakt.
Peek & Cloppenburg raakte in de problemen door een dip van verkopen tijdens de coronacrisis, het bedrijf wist sindsdien niet uit het dal te komen. In gesprek met Wirtschaftswoche laat directeur Thomas Freude weten dat onder andere het omnichannel businessmodel bijgesteld moet worden. ‘We hebben een andere balans tussen de verkoopkanalen nodig. Tot nu toe zijn we zeer agressief geweest bij het werven van nieuwe klanten voor de online shop, maar we hebben er geen geld mee verdiend.’
Concreet wil Peek & Cloppenburg minder investeren in e-commerce. Zo stelt Freude dat de logistieke kosten en marketingkosten voor het online kanaal ‘aanzienlijk verminderd’ moeten worden. ‘Dat gaan we meer inzetten om klanten naar onze winkels te trekken. Dat is aanzienlijk winstgevender dan online verkopen. Omnichannel blijft de basis, maar het uitgangspunt is nu meer: eerst de winkel in plaats van eerst online.’
Volgens Freude gaat Peek & Cloppenburg de komende tijd met leveranciers, verhuurders en financiers om tafel om herstructureringsmaatregelen te treffen. Dan wordt waarschijnlijk ook meer duidelijk in welke vorm het bedrijf verder gaat.
Peek & Cloppenburg startte eind 2019 nog met een Nederlandse webshop. Bekijk de beroemde oercampagne van P&C voor de Nederlandse markt in het venster hieronder. Hello, how are you is een single van Australische muziekgroep The Easybeats. Het is afkomstig van hun album Vigil. Het was een van hun spaarzame hits in Europa, mede omdat het lied in de jaren 70 en 80 gebruikt werd in reclamespots van Peek & Cloppenburg.
(bron: Twinkle, beeld: Wikicommons, Door Amsterdam Municipal Department for the Preservation and Restoration of Historic Buildings and Sites (bMA), Attribution)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- b2b
- warenhuisketen
- merk
- Peek & Cloppenburg
- Thomas Freude
- iconisch
- uitstel van betaling
- Düsseldorf
- retail
- marketing
- ratsmodee
- e-commerce
- Dam
- Hello - how are you
- Madame Tussaud
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers