Healthy Lifestyle Monitor: 'Nederlanders besteden 1,6 miljard euro aan supplementen'
- Food-en-retail
- 20 jul 2023 @ 08:19
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 20 jul 2023 @ 08:19
- Nanny Kuilboer
Vergeleken met 2022 besteedden Nederlanders afgelopen jaar 200 miljoen euro meer aan voedingssupplementen. Dit blijkt uit de tweede editie van de ‘Healthy Lifestyle Monitor’, een onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Bijna 6 miljoen Nederlanders (41%) gebruikten het afgelopen jaar voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen. Dit percentage gebruikers is gelijk aan 2022. Kruidensupplementen zoals kurkuma en gember werden door ruim 1,6 miljoen Nederlanders gebruikt (11%). In 2022 namen meer Nederlanders kruidensupplementen (14%).
Voorkeur voor huismerken en Kruidvat op 1
Gebruikers van voedingssupplementen kiezen vaak voor huismerken. In de top-5 meest gekochte merken voedingssupplementen staan drie huismerken. Bijna drie op de tien gebruikers van voedingssupplementen kiezen voor het Kruidvat-huismerk (29%). Daarop volgen Lucovitaal (16%) en Holland & Barrett (13%). Davitamon (11%) en Etos (4%) maken de top-5 compleet.
200 miljoen euro meer naar voedingssupplementen
Jaarlijks wordt er 1,6 miljard euro besteed aan supplementen, waarvan 1,3 miljard euro aan voedingssupplementen en 300 miljoen euro aan kruidensupplementen. Hoewel het percentage gebruikers van voedingssupplementen constant is gebleven, steeg de markt het afgelopen jaar met 200 miljoen euro. Een mogelijke verklaring daarvoor is de stijging van de gemiddelde jaarlijkse bestedingen aan voedingssupplementen (van €190 naar €232). De uitgaven aan kruidensupplementen stegen eveneens (van €151 naar €181).
HET ONDERZOEK
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. De resultaten komen uit de 2e editie van de Healthy Lifestyle Monitor, een onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheids-monitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.226 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- ACM onderzoekt marges en... 19-09-2025
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes