Healthy Lifestyle Monitor: 'Nederlanders besteden 1,6 miljard euro aan supplementen'
- Food-en-retail
- 20 jul 2023 @ 08:19
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 20 jul 2023 @ 08:19
- Nanny Kuilboer
Vergeleken met 2022 besteedden Nederlanders afgelopen jaar 200 miljoen euro meer aan voedingssupplementen. Dit blijkt uit de tweede editie van de ‘Healthy Lifestyle Monitor’, een onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Bijna 6 miljoen Nederlanders (41%) gebruikten het afgelopen jaar voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen. Dit percentage gebruikers is gelijk aan 2022. Kruidensupplementen zoals kurkuma en gember werden door ruim 1,6 miljoen Nederlanders gebruikt (11%). In 2022 namen meer Nederlanders kruidensupplementen (14%).
Voorkeur voor huismerken en Kruidvat op 1
Gebruikers van voedingssupplementen kiezen vaak voor huismerken. In de top-5 meest gekochte merken voedingssupplementen staan drie huismerken. Bijna drie op de tien gebruikers van voedingssupplementen kiezen voor het Kruidvat-huismerk (29%). Daarop volgen Lucovitaal (16%) en Holland & Barrett (13%). Davitamon (11%) en Etos (4%) maken de top-5 compleet.
200 miljoen euro meer naar voedingssupplementen
Jaarlijks wordt er 1,6 miljard euro besteed aan supplementen, waarvan 1,3 miljard euro aan voedingssupplementen en 300 miljoen euro aan kruidensupplementen. Hoewel het percentage gebruikers van voedingssupplementen constant is gebleven, steeg de markt het afgelopen jaar met 200 miljoen euro. Een mogelijke verklaring daarvoor is de stijging van de gemiddelde jaarlijkse bestedingen aan voedingssupplementen (van €190 naar €232). De uitgaven aan kruidensupplementen stegen eveneens (van €151 naar €181).
HET ONDERZOEK
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. De resultaten komen uit de 2e editie van de Healthy Lifestyle Monitor, een onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheids-monitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.226 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers