Healthy Lifestyle Monitor: 'Nederlanders besteden 1,6 miljard euro aan supplementen'
- Food-en-retail
- 20 jul 2023 @ 08:19
- Link
- 
  
 Nanny Kuilboer
 Redacteur
 BBP Media - MarketingTribune
- Onderzoek
- 20 jul 2023 @ 08:19
- Nanny Kuilboer
Vergeleken met 2022 besteedden Nederlanders afgelopen jaar 200 miljoen euro meer aan voedingssupplementen. Dit blijkt uit de tweede editie van de ‘Healthy Lifestyle Monitor’, een onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Bijna 6 miljoen Nederlanders (41%) gebruikten het afgelopen jaar voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen. Dit percentage gebruikers is gelijk aan 2022. Kruidensupplementen zoals kurkuma en gember werden door ruim 1,6 miljoen Nederlanders gebruikt (11%). In 2022 namen meer Nederlanders kruidensupplementen (14%).
Voorkeur voor huismerken en Kruidvat op 1
Gebruikers van voedingssupplementen kiezen vaak voor huismerken. In de top-5 meest gekochte merken voedingssupplementen staan drie huismerken. Bijna drie op de tien gebruikers van voedingssupplementen kiezen voor het Kruidvat-huismerk (29%). Daarop volgen Lucovitaal (16%) en Holland & Barrett (13%). Davitamon (11%) en Etos (4%) maken de top-5 compleet.
200 miljoen euro meer naar voedingssupplementen
Jaarlijks wordt er 1,6 miljard euro besteed aan supplementen, waarvan 1,3 miljard euro aan voedingssupplementen en 300 miljoen euro aan kruidensupplementen. Hoewel het percentage gebruikers van voedingssupplementen constant is gebleven, steeg de markt het afgelopen jaar met 200 miljoen euro. Een mogelijke verklaring daarvoor is de stijging van de gemiddelde jaarlijkse bestedingen aan voedingssupplementen (van €190 naar €232). De uitgaven aan kruidensupplementen stegen eveneens (van €151 naar €181).
HET ONDERZOEK
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. De resultaten komen uit de 2e editie van de Healthy Lifestyle Monitor, een onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheids-monitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.226 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
- 
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Chocolatemakers introduceert nieuw merk Claro
- BenBits eerste partner van 'Stop the plastic chew'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
- Magnum lanceert Hydro Ice,... 31-10-2025
- MediaMarkt introduceert landelijk... 30-10-2025
- Oatly voorspelt 5 smaaktrends van... 30-10-2025
- FrietHoes versterkt merkpositie met... 29-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025







