Healthy Lifestyle Monitor: 'Nederlanders besteden 1,6 miljard euro aan supplementen'
- Food-en-retail
- 20 jul 2023 @ 08:19
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 20 jul 2023 @ 08:19
- Nanny Kuilboer
Vergeleken met 2022 besteedden Nederlanders afgelopen jaar 200 miljoen euro meer aan voedingssupplementen. Dit blijkt uit de tweede editie van de ‘Healthy Lifestyle Monitor’, een onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Bijna 6 miljoen Nederlanders (41%) gebruikten het afgelopen jaar voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen. Dit percentage gebruikers is gelijk aan 2022. Kruidensupplementen zoals kurkuma en gember werden door ruim 1,6 miljoen Nederlanders gebruikt (11%). In 2022 namen meer Nederlanders kruidensupplementen (14%).
Voorkeur voor huismerken en Kruidvat op 1
Gebruikers van voedingssupplementen kiezen vaak voor huismerken. In de top-5 meest gekochte merken voedingssupplementen staan drie huismerken. Bijna drie op de tien gebruikers van voedingssupplementen kiezen voor het Kruidvat-huismerk (29%). Daarop volgen Lucovitaal (16%) en Holland & Barrett (13%). Davitamon (11%) en Etos (4%) maken de top-5 compleet.
200 miljoen euro meer naar voedingssupplementen
Jaarlijks wordt er 1,6 miljard euro besteed aan supplementen, waarvan 1,3 miljard euro aan voedingssupplementen en 300 miljoen euro aan kruidensupplementen. Hoewel het percentage gebruikers van voedingssupplementen constant is gebleven, steeg de markt het afgelopen jaar met 200 miljoen euro. Een mogelijke verklaring daarvoor is de stijging van de gemiddelde jaarlijkse bestedingen aan voedingssupplementen (van €190 naar €232). De uitgaven aan kruidensupplementen stegen eveneens (van €151 naar €181).
HET ONDERZOEK
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. De resultaten komen uit de 2e editie van de Healthy Lifestyle Monitor, een onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheids-monitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.226 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management