Iconische Citroën 2CV blaast 75 kaarsjes uit

- Food-en-retail
- 28 sep 2023 @ 08:11
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - InnovatieShowroomtraffic
- 28 sep 2023 @ 08:11
- Peter van Woensel Kooy
Citroën viert de 75ste verjaardag van één van zijn meest iconische modellen: de 2CV. Ter gelegenheid van deze verjaardag werden acht iconische en bijzondere 2CV’s op artistieke wijze gefotografeerd in het Citroën Conservatoire. Ook duiken er bijzondere foto's van Erwin Olaf op.
Na de uitwerking van het ontwerp op het ontwerpbureau van Citroën aan de Rue du Théâtre in Parijs, waarna de auto tot verfijning werd gebracht in het testcentrum van La Ferté-Vidame in de regio Eure-et-Loir, maakte het publiek op de Autosalon van Parijs op 7 oktober 1948 voor het eerst kennis met de ‘Eend’, aldus persbureau Stellantis.
De 2CV kende een uitzonderlijke carrière. Er zijn in totaal 5.114.969 exemplaren van de 2CV geproduceerd, waarvan 1.246.335 bestelwagens. Het allerlaatste exemplaar rolde op 27 juli 1990 uit de fabriek in het Portugese Mangualde, exact om 16.00 uur, 42 jaar na zijn introductie.
'TPV Project'
De Citroën 2CV kwam voort uit een TPV-project uit 1936, waarbij ‘TPV’ stond voor Toute Petite Voiture, ofwel ‘zeer kleine auto’. Het idee was om een zuinige en veelzijdige auto te ontwikkelen die ook voor mensen met een laag inkomen bereikbaar was. In 1937 zag het eerste rijklare prototype het levenslicht. Hij had een gewicht van slechts 370 kg en één koplamp (wat destijds was toegestaan). De auto was geschikt om vier personen én 50 kg bagage te vervoeren met een topsnelheid van 50 km/u. En dat allemaal met uitzonderlijk comfort voor die tijd. Citroën bereidde zich voor op de Parijse autoshow van 1939, waar 250 pre-productiemodellen van de 2CV zouden worden onthuld. Echter brak de Tweede Wereldoorlog uit, waarna alle gebouwde exemplaren werden vernietigd – op vier na die in het diepste geheim werden bewaard in het Citroën Testcentrum in La Ferté-Vidame.
Van auto naar merk-icoon
Na de oorlog, in juli 1949, ging de Citroën 2CV alsnog in productie. De kleine auto had een 375 cc luchtgekoelde tweecilinder boxermotor met een vermogen van 9 pk en haalde een topsnelheid van 50 km/u. De zuinige en veelzijdige 2CV zette de auto-industrie op zijn kop. Met zijn unieke carrosserievorm en grote aantrekkingskracht won hij al snel de harten van het grote publiek.
Het enorme succes was ook toe te schrijven aan de ongekende eenvoud en veelzijdigheid, met uitneembare achterbank, lage gewicht, wendbaarheid en comfort. En niet te vergeten: hij was uitzonderlijk zuinig. De 2CV groeide uit tot een van de populairste auto’s uit zijn tijd, zelf zodanig dat er niet tegen de vraag op te produceren was. Rond 1950 was de levertijd opgelopen tot zo’n zes jaar.
Zijn vooruitstrevende geest met ingenieuze technologieën voor die tijd zorgde ervoor dat de 2CV vele jaren het straatbeeld bepaalde. De 2CV is tijdloos en trekt verzamelaars van over de hele wereld aan. De vele bijnamen en het feit dat hij nog regelmatig wordt gezien op onze wegen, geeft weer hoe populair de 2CV was én nog steeds is.
Tien edities 2CV
In totaal zijn er van de Citroën 2CV tien speciale edities op de markt gebracht, waaronder de 2CV Spot met zijn kenmerkende wit-oranje gestreepte nylon zonnedak, de luxe 2CV Charleston en de 2CV Cocorico met de kleuren van de Franse vlag op de zijkant.
Ook werd de 2CV door de jaren heen steeds verder ontwikkeld. Zo werd de bestelwagenvariant, ook wel bekend als de 2CV AU, in 1951 toegevoegd aan het gamma. En in 1954 werd de 2CV uitgerust met een 12 pk sterke motor en de beroemde centrifugaalkoppeling, bekend als de 2CV AZ.
Bovendien kwam de 2CV heel veel verder dan de boerenlandweggetjes op het Franse platteland. Wat te denken van de 16.500 km lange Paris-Kabul-Paris Rally in 1970, de 13.500 km lange Paris-Persépolis Rally in 1971 of de 8.000 km lange Africa Rally van Abidjan naar Tunis in 1973... Tegelijkertijd met het jubileum werd op de socials werk van Erwin Olaf (her)ontdekt, vanwege diens overlijden. Het betreft fotografie voor de expo Monnaie de Paris in 2019, onder de naam 'The world inspired by Citroën', waarop ook een 2CV door het oog van erwin Olaf schittert. Een collega van deze 2CV en enkele andere legendarische modellen zie je hieronder.
(PvWK, bron: Stellantis | foto boven en onder: Citroën)
Erwin Olaf voor Citroën (2019)
ACHT ICONISCHE 2CV’S OP DE FOTO
Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van de Citroën 2CV zijn acht iconische exemplaren uit het Citroën Conservatoire vanuit een bijzonder artistiek oogpunt op de foto gezet (en hier te bekijken):
- De 2CV 6 van Hermès: deze auto werd getoond op de Autosalon van Parijs in 2008 ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de 2CV en is zowel binnen als buiten aangekleed door modehuis Hermès.
- De 2CV 6 Spécial: één van de laatste 2CV’s geproduceerd in de Levallois-fabriek in 1988.
- De 2CV Spot: de eerste speciale editie van Citroën, ontworpen door Serge Gevin en gebouwd in een oplage van 1.800 exemplaren. Te herkennen aan de tweekleurige bekleding en carrosserielak.
- De 2CV A: één van de 250 prototypes gebouwd voor de Autosalon van Parijs in 1939 en dus één van de vier bewaarde, originele 2CV’s uit het Citroën Conservatoire.
- De 2CV A Berline uit 1950: identiek aan de auto die Pierre Boulanger onthulde bij de opening van de Autosalon van Parijs in 1948.
- De rechts gestuurde 2CV A uit 1953: gebouwd in Slough (VK). Hij had een metalen kofferbak en openslaande achterramen. Tot op de dag van vandaag is dit de oudste Britse 2CV in Europa.
- De 2CV AZU: een 2CV bestelwagen (opvolger van de 2CV AU) met een grote laadcapaciteit en ‘kastdeuren’ aan de achterzijde voor gemakkelijk laden.
- De 2CV 4x4 ‘Sahara’: dankzij vierwielaandrijving en twee motoren is deze bijzondere 2CV in staat om zandhellingen van meer dan 40% te overwinnen.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Citroën 2CV
- Eend
- 75
- TPV
- Paris-Kabul-Paris
- Autosalon van Parijs
- Citroën
- Paris
- 2CV
- Erwin Olaf
- Africa Rally
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management