Klepper & Klepper introduceert drop met echte koffie

Klepper & Klepper introduceert drop met echte koffie
  • Food-en-retail
  • 27 mei 2024 @ 08:22
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

'Wat moet onze nieuwe dropsmaak worden?' Dat vroeg dropmerk Klepper & Klepper aan hun fanbase. 10K inzendingen volgden en na heel veel testen, proeven, wikken en wegen werd gekozen voor de smaak drop met koffie.

'Met daarin geen koffiearoma, maar échte koffie. Al bleek dat makkelijker gezegd dan gedaan', aldus Klepper & Klepper. Deze dropmakers kwamen in maart 2023 op het idee om niet zelf een nieuwe dropsmaak te bedenken, maar dat aan het publiek te vragen. De bedenker van de winnende smaak zou zijn of haar naam vereeuwigd zien op de verpakking en een jaar lang gratis drop winnen.

10.000 ingestuurde smaken
Kaasdrop, bierdrop, stroopwafeldrop of broodje carpacciodrop: de meest uiteenlopende smaken passeerden de revue. Het team van Klepper & Klepper moest zich uiteindelijk door meer dan 10.000 ingestuurde smaken heen worstelen om te kiezen met welke smaken ze zouden gaan testen.

Dat proces namen ze bij de dropmaker bloedserieus, want drop met andere smaken combineren is ‘een kunst’, zegt mede-oprichter Huub Klepper. Het is dan ook niet voor niets dat het meer dan een jaar heeft geduurd voordat het eindproduct er daadwerkelijk is gekomen: het dropje moest écht lekker zijn – anders ging het hele feest niet door.

'De ingestuurde smaken waren niet allemaal even bruikbaar, maar er zaten toch serieuze kanshebbers bij', vertelt Huub. Een daarvan was de smaak stroopwafel, maar toen er eenmaal geproefd kon worden, bleek dat een enorme tegenvaller. 'Het was me toch smerig', zegt hij. 'Alsof je een botersnoepje in water had laten ontbinden.'

Kopje koffie met drop
Terug naar de tekentafel dus. Uiteindelijk besluit het team aan de slag te gaan met de smaak koffie, ingestuurd door 263 mensen. Ene Kim uit Leiden was een van hen en sprong er door haar ingestuurde argumentatie voor de smaak uit. 'Kim schreef dat ze tijdens het drinken van een kopje koffie voor de verandering geen koekje had genomen maar ons laurierdropje en zo verrukt was over de smaakcombinatie dat ze deze besloot in te sturen. Dat ben ik toen zelf gaan proberen en inderdaad: ze had gelijk.'

Maar drop met koffie bedenken is één ding, er ook daadwerkelijk drop van maken is een heel andere tak van sport. In de drop van Klepper & Klepper, dat zich met een knipoog De Beste Drop Ooit noemt, zitten altijd echte ingrediënten. In hun honingdrop zit bijvoorbeeld 12% echte Nederlandse honing, in de laurierdrop zuivere laurierolie en in de pittigzoute drop echt zeewier.

De nieuwe koffiedrop moest dus ook echte koffie bevatten in plaats van koffiearoma, maar dat bleek door de Europese wetten en regels makkelijker gezegd dan gedaan: je kan niet zomaar koffie in je dropje stoppen. Daar hebben ze wat op gevonden: voor de drop wordt nu verse koffie gebrouwen van duurzame koffiebonen, die daarna direct wordt verpakt en ingevroren om later in de dropjes te kunnen worden verwerkt.

Echt marktonderzoek
Willem Klepper, de vader van Huub en mede-eigenaar van het dropmerk, staat volgens het merk drie keer in de week op de markt met zijn snoepkraam. Hun nieuwste drop wordt daar altijd eerst uitgebreid getest onder zijn klanten. En dus toog het hele team van Klepper & Klepper met de koffiedropjes naar de markt om er – letterlijk – marktonderzoek uit te voeren. Het marktpubliek is kritisch, weet Willem uit jarenlange ervaring. 'Gemiddeld krijgt deze drop het cijfer 7,9. Dat is uitzonderlijk hoog voor het kritische publiek van de markt van Alkmaar en Castricum.'

Mede-bedenker Kim is helemaal meegenomen bij de ontwikkeling van het dropje. 'Het was een heerlijk avontuur om mee te maken', vertelt ze. 'Huub heeft mij steeds meegenomen in het beslissingsproces en ik ben heel trots dat de verpakking nu met mijn naam erop in de winkels komt te liggen. En de smaak was nog beter dan ik bedoelde.'
(PvWK)


Klepper & Klepper en De Beste Drop Ooit
'Klepper & Klepper is een Nederlands dropmerk van vader Willem Klepper en zoon Huub Klepper. In 2015 stond Willem Klepper precies 25 jaar op de markt met zijn snoepkraam. Om zijn trouwe klanten te bedanken besloot hij een jubileumdropje te ontwikkelen. Een zacht, zoet dropje dat deed denken aan ouderwets ambachtelijke drogisterijdrop. Samen met zijn zoon Huub ontwikkelde hij een volzoet dropje om gratis weg te geven. Het dropje viel zo goed in de smaak dat ze besloten om de jubileumdrop landelijk uit te rollen. Omdat het dropje geen gluten en gelatine bevat, noemden ze het De Beste Drop Ooit. In de jaren erna kreeg de volzoete drop gezelschap van varianten in de smaken mildzout, honing, laurier, pittigzout - en nu dus koffie. Klepper & Klepper wordt gemaakt met lokale producten en is inmiddels ook te koop in andere landen zoals: Engeland, Finland, Duitsland en Canada. Klepper & Klepper zijn altijd op zoek naar manieren om hun drop te verbeteren of om iets nieuws toe te voegen. Daarbij kijken ze niet alleen naar de drop zelf, maar ook naar de verpakking. Die wordt inmiddels gemaakt van gecertificeerd papier en cellulose en is dus volledig composteerbaar.'

(bron: K&K)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken