Wakker Dier: opnieuw relatief weinig vega-aanbiedingen supermarkt

- Food-en-retail
- 14 aug 2024 @ 07:38
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 14 aug 2024 @ 07:38
- Michiel van Zaane
Het aantal vega-aanbiedingen bij supermarkten is voor het derde jaar op rij amper gestegen. Dit blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Ook de verhouding met aantal vleesaanbiedingen veranderde nauwelijks: tegenover één promotie voor een vleesvervanger staan drie promoties voor vlees.
Hoewel het aantal vega-aanbiedingen gemiddeld gelijk is gebleven, zijn er wel duidelijke verschillen tussen supermarkten te zien. Zo hebben sommige supermarkten minder vleesvervangers in hun folders opgenomen, zoals Aldi (-38 procent) en Hoogvliet (-34 procent). Jumbo kende de grootste groei in het aantal vega-aanbiedingen (+41 procent), gevolgd door Spar (+31 procent).
Aandeel vega
Naast de vega-aanbiedingen staan er nog altijd veel vleesaanbiedingen in de folder. Gemiddeld over alle supermarkten staan er tegenover elke aanbieding voor een vleesvervanger drie aanbiedingen voor vlees. Bij Aldi staan tegenover elke vega-aanbieding elf vleesaanbiedingen. Die verhouding is bij Jumbo en Albert Heijn heel anders: tegenover elke vleesvervanger staan hier twee vleesproducten in de folder.
Eiwittransitie
Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, is op dit moment zo'n 40 procent plantaardig, de rest is dierlijk. Elf supermarkten hebben zich gecommitteerd aan een ambitieuze doelstelling om dit te veranderen. In 2025 willen ze uitkomen op minimaal 50 procent plantaardig en in 2030 op minimaal 60 procent, terwijl de totale hoeveelheid eiwitten niet verder toeneemt.
Foldermonitor
Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal folderaanbiedingen voor vlees en vleesvervangers bij van tien supermarktconcerns. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar. Anne Hilhorst, Wakker Dier: ‘Het aanbiedingenbeleid is een belangrijk middel van supermarkten om vleesconsumptie op te drijven of juist naar beneden te krijgen.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Unox luidt wintertijd te vroeg in18-10-2025
- BenBits eerste partner van 'Stop the... 17-10-2025
- Kruidvat doorbreekt taboe rond... 17-10-2025
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en... 17-10-2025
- Intertoys lanceert Speelboek 2025... 16-10-2025
- Walmart gaat direct vanuit ChatGPT... 16-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes